Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterklädsel

  • andersbq

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 13:09

    Har sedan typ 10 år en Sola 6/5/3 och den är så varm att jag bara har den när det är kallare än 5-6 grader. Dvs jag tror inte du kommer frysa någon gång mera. NPX gör dessutom väldigt fina grejor.

    PS det kan finnas risk att den är FÖR varm.

  • oscar

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 18:08

    Den är ju i dubbelneopren. Jag vänder till och med min väst med luva ut och in eftersom det drar åt sig vatten och kyler. Skitsamma om det står att det är nåt nytt dubbelneopren som inte drar åt sig lika mkt vatten. Så fort det överhuvudtaget drar åt sig vatten så kyler vinden de partierna och det blir kallt. Vågsurfar man så lider man inte av detta eftersom man ligger i vattnet.

    Satsa på en dräkt helt i enkelneopren är mitt tips!

  • rimsson

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 18:18

    Skaffa en bikini, då kommer folk tycka att du är het…så slipper du frysa!

  • carl-r

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 19:14

    Du kan ju komplettera den du har med ett våtdräktsunderställ http://www.skidsport.nu/default.asp?SeId=0&s2=0&c=156&Aid=496 som ett alternativ?

  • rasmus_w

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 21:06

    @Oscar 425279 wrote:

    Den är ju i dubbelneopren. Jag vänder till och med min väst med luva ut och in eftersom det drar åt sig vatten och kyler.

    Varför har förresten alla den där västen utanpå dräkten? Den är ju som sagt i dubbelneopren och kyler om den sitter ytterst. Har man i stället västen innanför dräkten så blir gör dubbelneoprenet i västen att dräkten blir varmare än om den hade varit i enkelneopren.

  • alexasu

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 21:22

    har man den utanpå kan man få ner vattenläkaget i nacken till 0.
    men som sagt vindkylningen…
    jag kör ibland utanpå och ibland innanför, har inte riktig t brstämt mig vilket som är bäst…

  • robin

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 21:44

    @alexasu 425347 wrote:

    har man den utanpå kan man få ner vattenläkaget i nacken till 0.
    men som sagt vindkylningen…
    jag kör ibland utanpå och ibland innanför, har inte riktig t brstämt mig vilket som är bäst…

    Det hade inte jag heller, men nu har jag provat med ett vanligt superunderställ under och västen utanpå och det är helt klockrent! Varmt som bara den och man känner inget vatteninsläpp alls.

  • bicless

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 08:23

    Jag tycker det funkar fint med min Ascan 5/4/3 att köra även när det är under riktigt kallt i luft och vatten. Kompletterar jag med underställ så fryser jag aldrig. Det vidriga är när man skall byta om i luften sen. Nån som har lösning på det dilemmat?

    Vi säljer både varma och billiga våtdräkter och underställ, handskar, luvor på http://www.surfspot.se.
    Desutom 10% rabatt på neopren just nu.

    Mvh

    Bicless

  • lars_k

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 08:36

    @Bicless 425393 wrote:

    Det vidriga är när man skall byta om i luften sen. Nån som har lösning på det dilemmat?

    Dra på dej en Jula-overall över våtdräkten och kör hem! Klockrent! 🙂

  • nlc

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 08:46

    @Bicless 425393 wrote:

    Jag tycker det funkar fint med min Ascan 5/4/3 att köra även när det är under riktigt kallt i luft och vatten. Kompletterar jag med underställ så fryser jag aldrig. Det vidriga är när man skall byta om i luften sen. Nån som har lösning på det dilemmat?

    När jag kör med torris så byter jag inte om efter surfet utan täcker sätet med en handduk o kör hem med dräkten på. Lite udda känsla dock…

  • alexasu

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 09:50

    ibland hoppar jag i dräkten hemma innan surfet också. har dock inte så långt till hemmaspotet, 5 min me bil…

  • jeppo_f

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 09:59

    Har kört hem från Varberg i skoteroverall och våtdräkt några gånger, det tar väl ungefär en timme. Lite segt om man har gjort kaffe, och inte vågar dricka det för att man inte vill bli pissnödig. Slutar med att man sitter i bilen och luktar på kaffet och drömmer om hur gött det skulle vara att dricka det.

    Luktar väl inte hallon när man tar av sig dräkten hemma, men vaffan, man slipper frysa.

    /jeppo

  • nachoman

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 10:32

    Var ute i söndags med min NP 3000 (5/3). Körde underställskallingar under, det var inte det minsta kallt. Hade funderat på att köpa en tjockare dräkt men så länge den här är hel tror jag att man klarar riktigt kallt. Men problemet är ju som sagt riggning för att inte tala om avriggning och ombyte.

  • mag

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 12:03

    Bo nära grymma spotet och kör hem i dräkten är som sagt det bästa!
    Om du bor långt bort, köp en stuga i närheten (gjorde jag sen) eller en buss med Eberspäcker (gjorde jag först)! Mmmmmm
    /Magnus

  • g_l

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 13:43

    Vantar, luva, varma skor och en tät dräkt är ju ett måste. Sedan kompletterar man med mer neopren (tex shorty eller byxa å väst) eller underställ när temperaturen i vattnet börjar dra sig neråt 6-8 grader. Jag tycker också att det är väldigt viktigt att vara varm innan man kliver i vattnet.
    Det är ju ombytet som är kallast, men i söndags sken solen så då var inte ombytet nåt problem heller. Annars: Dra på en scoteroverall eller regnställ utanpå dräkten. En halvtimme eller så i bilen är väl i alla fall inga problem. Sedan är det toppen att kliva in i en varm dusch när man kommer hem. På köpet får man våtdräkten avspolad med rent vatten (och tvål?).
    I brist på vintrar med snö och skidor måste man ju förlänga surfsäsongen, och faktum är att jag säkert frusit mycket mer när jag åkt skidor i temperaturer runt nollan än jag gjort när jag windsurfat vid lufttemperaturer < 10 grader.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterklädsel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.