• Vulcan tips

    Publicerad av snuffe på 31 maj, 2008 vid 18:09

    Håller på och försöker få till vulcans men det går sisådär. Kommer väl runt och slidar relativt ofta, och har lyckats fånga två på andra sidan, dock med alldeles för mycket bakvikt för att det skall vara en riktig vulcan. Problemet jag har är att jag ganska ofta fastnar med hängselekroken i hängseletamparna och då blir det liksom mest ett kast fall. Då jag aldrig ser proffsen råka ut för detta så uteslutar jag otur… och undrar vad det är som fel i min stans i ingången till vulcan?

    Någon som kan tipsa?

    gnutten svarade 15 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • gurra1978

    Medlem
    31 maj, 2008 vid 18:34

    Hmmm, jag är inte så bra på att beskriva trick i detalj men kan försöka lite. Innan du poppar så ska du dra riggen till dig. Dvs du drar bommen mot bröstet och sen skjuter du bort allt från dig. I det ögonblicket poppar du också. Släpp bakhanden rätt tidigt i poppen och håll dig NÄRA masten. Dvs håll en väldigt böjd (90 grader) underarm och låt bakhanden glida mellan gapet (underarm, biceps) och fatta snabbt bommens andra sida. Om du lyckas med att göra detta innan du landar kommer du med stor sannolikhet att sätta den. Det handlar mycket om rätt pop, snabbt ta bommen och vara nära riggen. Då får du balansen och kan glida bakåt länge sen avsluta glidet genom att skota in. Tittar du över axeln i slutet gör du en spock. Men du kanske tar ett trick i taget. Lycka till. Någon annan kanske kan fylla på med info om jag glömt något viktigt.

  • snaffe

    Medlem
    31 maj, 2008 vid 19:22

    Glöm inte att vrida överkroppen ordentligt. När jag började träna vulcan så tänkte jag för mycket på riggen. Hoppade och flippade seglet men kom aldrig mer än ett kvarts varv. Prova att skota in seglet i upphoppet och vrid överkroppen och huvudet åt det håll du ska hoppa så följer resten med.

  • sebbe87

    Medlem
    31 maj, 2008 vid 19:49

    Glöm inte även att korsa händerna så att du har händerna på rätt sida.Även lättare om du kan det så sitter även spocken !

  • snuffe

    Medlem
    31 maj, 2008 vid 20:51

    Tackar för många bra tips – skall testa samtliga. Men vad är det som är fel när jag fastnar med hängselen?

    För det är ju när jag är nära riggen som det händer och det skall man ju vara???

  • sebbe87

    Medlem
    31 maj, 2008 vid 21:04

    Det har aldrig hänt mig att jag har fastnat. Hur långa tampar har du, hur högt har du bommen?

    Eller så kanske du helt enkelt är för nära riggen när du ska poppa brädan.

  • ola_p

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 07:54

    @Snuffe 471505 wrote:

    Tackar för många bra tips – skall testa samtliga. Men vad är det som är fel när jag fastnar med hängselen?

    För det är ju när jag är nära riggen som det händer och det skall man ju vara???

    Jag tror det tyder på att du försöker göra dem för mycket “seglandes”, dvs. förmodligen på kryss och med tryck i seglet så du inte står tillräckligt upprätt.

  • sebbe87

    Medlem
    1 juni, 2008 vid 09:25

    prova att falla av lite så ska du se att det går bättre.

  • stefan_gbg

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 13:59

    Hur gör man för att poppa sådär högt som endel gör? Är det bara att ta i ordentligt i upphoppet? Jag tycker brädan fastnar i vattnet när man tar i.

  • swe227

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 16:40

    @stefan_gbg 477629 wrote:

    Hur gör man för att poppa sådär högt som endel gör? Är det bara att ta i ordentligt i upphoppet? Jag tycker brädan fastnar i vattnet när man tar i.

    Jag tycker det är lätt att man har för mycket fokus på att hoppa (högt) runt brädan. Liten pop, sen försök mer att “vrida” runt på nosen (stor freestyle bräda underlättar slide’n bakåt).

  • ola_p

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 16:52

    @stefan_gbg 477629 wrote:

    Hur gör man för att poppa sådär högt som endel gör? Är det bara att ta i ordentligt i upphoppet? Jag tycker brädan fastnar i vattnet när man tar i.

    Man tar i lite, typ rycker upp lite med frambenet också.

    Mitt problem med de flesta freestyletrick är att jag hoppar för högt, måste påminna mig om att hålla ner höjden hela tiden. Tittar jag på bild/film av på mig så hoppar jag ungefär 3 ggr så högt som jag tror i spockar/vulcans etc.

  • snuffe

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 19:04

    Bra tips – för jag känner själv att jag tar i som tusan och försöker hoppa upp ända nerifrån tårna. De gånger jag kommer runt så har jag tillräckligt vikt över nosen på brädan så det blir ingen lång slide.

    Sedan tittar jag på er som kan, känns som ni bara fjärtar till lite så är ni runt. Skall pröva att fokusera mer på vrid…

  • stefan_gbg

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 06:08

    Tack för tipsen. Jag får som snuffe säger fokusera mer på vridet.

  • poppo

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 15:34

    Har vi sagt hur viktigt det är med blicken (vart man tittar) i den här tråden också? Och som sagt, det är inget hopp. Ned med nosen och vrid runt, sträck ut bakbenet och luta dig fram i sliden. Glöm inte blicken….

  • sebbe87

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 09:00

    jag får runt brädan men kommer för långt ifrån seglet samt att jag glömmer bort riggen

  • ola_p

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 09:49

    @sebbe87 486535 wrote:

    jag får runt brädan men kommer för långt ifrån seglet samt att jag glömmer bort riggen

    Byt till överhandsgrepp, flytta fram handen nästan hela vägen. Hoppa inte så högt, räcker med att precis poppa fenan ur vattnet. Se till att ha masten nära kroppen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.