• Wide Board

    Publicerad av anonym-anvandare på 12 maj, 2005 vid 21:31

    Finns det nå´n som kan bringa lite klarhet?

    Har för närvarande en gammal Tiga Rebel från -95. Funderar nu på att skaffa ny bräda, och undrar då om dagens nymodigheter är hausse eller baisse.

    Som liknelse kan man väl kanske ta 1:a generationens Carving-skidor som skulle revolutionera hela fjället. Men vad lämnade de efter sig? Jo ett stort ?-tecken. Först nu, x år och generationer senare, börjar det komma riktigt bra skidor som verkligen skiljer sig från de gamla hederliga laggen a´la Stenmarks-epoken.

    Den som hoppade på carving för tidigt har sannolikt fått relativt lite för pengarna!

    Åter till frågan: Är wide-board (exempelvis Starboard Hypersonic, RRD Evolution eller Tiga X-Game) något att satsa på, eller kan man lugnt kajka vidare på sin 10 år gamla holk?

    rasmus_w svarade 19 år sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • jakob_s

    Medlem
    12 maj, 2005 vid 22:00

    Testa och se. Det är enda sättet att få svar på din fråga.

  • nordgren

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 00:10

    Dewt är garanterat stoor skillnad! Jag har provat ett par brädor från mitten av 90-talet och det är faktiskt stor skillnad jämte dagens brädor.

  • styret

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 05:15

    byt byt byt! wink.gif

    dagens brädor har funnits med ett par år. brädorna som dom ser ut idag har haft sin utvecklingsperiod från 99-00-01 ungefär så konceptet är välbeprövat.

    så säjer jag nu, får åtskilliga år sen tyckte man j att nonose var det ulimata konceptet…

  • piotr

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 08:19

    Det är jäkligt stor skillnad- även på brädor från typ 98 är det stor skillnad. De nya är så pass mycket stabilare och lättåktare, och även de med lite större volym (150liters) är roliga och kvicka att köra med. Sen så planar de nya jäkligt mycket snabbare också, kan vara bra.. Kör på någon av de korta, 250-260cm, med mycket volym och du kommer öka seglingen mycket, om du har tid..
    Peder

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 08:41

    vad rekommenderar ni för volym och segelstorlekar utan att det känns stort och jobbigt.

    Kör 112 liter och 6,7 i dagsläget och tycker det är stort då jag är van vid vågprylarna

  • krullo

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 09:23

    Vet inte om det är Knodden jag svarar nu (olika ip-adresser), men iallafall: Om du vill kunna köra när det blåser lite mindre, säg från 6 m/s, kan jag rekommendera en bräda på minst 130 liter och ett segel på 8-8.5 m2. Brädor som Starboard Carve, Fanatic Stingray el. X-ray eller liknande breda, sköna och snabba freeride-brädor. Visst, det blir en annan känsla än en 112-liters, men det är ju alltid kul att plana och väljer du exv. Starboard Carve 131 (som jag råkar ha) kommer du få rolig segling!

  • nordgren

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 09:39

    Det beror ju på vad du vill få ut av brädan. Tidig planing i lättare vindar, manöverbarhet, Trixa med, fart, stor vågis eller vad det kan vara.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 09:52

    för min del (jag är inte knodden) så är det fart och planing som gäller i så fall. Trixa gör jag på freestylern så det är mer att komma igång tidigt och kunna cruiza/plana runt i shorts på sommaren. Köra lite distanssegling etc.

    Men det måste vara enkelt – det ska bara vara enkelt och kul – inget kludd med raceprylar etc

    är inte segel över 8 kvm väldigt stora eller känns de ok när man har tryck?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 10:13

    Ang storlek på segel.

    Vi var på öland förra helgen och hade en “återfallssurfare” som senast surfade på 90-talet med oss. Han gick ut med 9,3 segel. Han tyckte att det storleksmässigt kändes som ett 6,0 segel från den tiden. Det säger en del om utvecklingen sen dess. Min uppfattning dock är att cambersegel är att föredra över ca 7,5 kvm.

  • nordgren

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 10:35

    Vill du ha fart över distans och tidig planing samt grym uppvindsförmåga så verkar ju hypersonicen vara grym! Jag har själv inte hunnit prova en än men tror jag får tillfälle till det i sommar. Vore riktigt skoj! Hört mycket fint om dess förmåga att ha bra fart över en lång distans.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 11:59

    ungefär hur mkt får man ge för ett beggat kitt med bräda, längre mast, och ca 7,5-8 segel??

    givetvis omöjligt att svara på men en prisindikation vore väl möjlig!

  • rasmus_w

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 13:55

    Om jättesegel vill jag påstå att det har lite med referenser som har flyttat på sig. När jag köpte mitt Gaastra F1 7.8 runt -96, tyckte jag seglet var toktungt och fick flera gånger simma iland för att jag inte orkade mer. Nu har jag en 9.7:a, men jag har kvar F1:an. Nu tycker jag att F1:an känns som en näsduk, 9.7:an har ändrat min uppfattning om vad som är tungt.

    Å andra sidan känns det som att 9.7:an har blivit nåt kilo lättare under vintern, så mina segel kanske helt enkelt har börjat banta. smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 18:42

    Du Rasmus_W har kanske glömt att Du spenderat tid på gymmet i vinter? He He He!

    Nåja, vad tycker Ni om brädor med “Dagger Board” eller mittfena. Det skulle ju vara mysigt att kunna använda brädan både vid rena nybörjarpass (sambon) som vid mer skojiga förhållanden (=jag själv vid > 10 m/s). Givetvis med större akterfena och bortslängd mittfena!!

    Jag funderar över exempelvis Bic Nova (182 liter), Tiga X-Game (165 liter) eller RRD Evolution 360 (150 liter).

    Framförallt Tigan och RRD:n är ju c:a 250 långa, så upplevelsen att brädorna skulle vara för stora kommer väl isåfall av volymen och vikten?

    grin.gif

  • rasmus_w

    Medlem
    15 maj, 2005 vid 20:53

    Bic Nova tycker jag verkar lite intressant för att den nästan är en formula. Deras “Techno Formula” verkar vara samma bräda fast utan mittfena och softdäck. Vilket gör att jag tror den kan vara rejält lättvindskul för en duktig seglare, allt som återstår att se är om den är nybörjarkul med.

    Sen drömmer ju inte alla duktiga seglare formuladrömmar heller…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.