Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windsurf UK Vågsegeltest 07

  • hakman

    Medlem
    17 april, 2007 vid 11:47

    Manic 5.3an ser fin ut asså. Jag längtar tills SP har fått årets sortiment!

  • Oregistrerade

    Gäst
    18 april, 2007 vid 21:05

    North Ice skall du ha…

  • adde

    Medlem
    18 april, 2007 vid 21:32

    @Oregistrerade 377436 wrote:

    North Ice skall du ha…

    Bra då vet alla!

  • philippos

    Medlem
    19 april, 2007 vid 16:32

    Är det bara jag som inte fattar vad som är så bra med alla dessa tester?

    Ingen kritik till dig Adde, jag tycker tvärtom att du sköter nyhetsbiten riktigt bra här på konfen. Står det något i detta test som man inte skulle kunna få ut av att kolla på segelmärkets hemsida? Jag prenumerar inte på någon vindsurfingblaska så jag vet inte om alla tester ser ut så här men det jag sett hittills har inte gjort mig imponerad. Ta bara en sådan sak som att man ger negativ kritik till en segelmodell i form av att en viss typ av seglare förmodligen föredrar en annan modell. Suck! Och sailscore-diagrammen ska vi inte ens tala om (har du tagit fram linjalen så är du klart i riskzonen).

    Vore roligare att läsa testerna om tidningarna vågade ta ställning och verkligen pekade ut skillnaderna mellan de olika seglena mm. Men det e klart, kan bli svårare att hitta sponsorer då. Bara en liten tankeställare!

  • dr-masse

    Medlem
    19 april, 2007 vid 18:14

    Just windsurf UK (eller månne Windsurf Mag i USA) är väl kanske “sämst i klassen” när det kommer till att tycka något kontroversiellt om grejorna.

    Dock tycker jag att man får en fingervisning om känsla, seglets styrkor och användningsområdet, i alla fall. Men jag håller med, inte ger det mycket extra.

    Åsså gillar jag att läsa tester i den evig vinterprylpusslandet…

  • adde

    Medlem
    19 april, 2007 vid 21:48

    Det finns ju såklart mera text till alla seglen, detta hittade jag på norths hemsida och således har de bara lagt in hela texten till just deras seglet. Och läser man texten (och lite mellan raderna) så brukar man få en bättre uppfattning än att bara räkna pluttar eller mäta staplar.

  • larry

    Medlem
    20 april, 2007 vid 06:51

    North verkar har fått till sina segel hyffsat i år.
    Vill bara påpeka att deras klipp och klistra bild inte är korrekt med innehållet i tidningen. Bla så är det samma staplar på NP Alpha och Naish Session och jag tror att staplarna gäller Naish Session men inte NP Alpha.
    Har själv inte fått tillfälle att testa mitt Alpha än så jag får väl återkomma i den frågan.
    En liten varning för Norths klipp och klistra färdigheter alltså.

  • slor4ever

    Medlem
    22 april, 2007 vid 21:00

    Konstigt… North ICE 5.4 ? Tyckte det såg ut som en 5.3:a …
    Här har Windsurf fått tag på en riktig raritet. Enligt North’s info sälj ICE i storlekarna: 3,4 3,7 4,0 4,2 4,5 4,7 5,0 5,3 5,7 och 6,2
    Undrar om det skilljer mycket mellan 5.4 och 5.3? Är nog bara Dunkerbeck som märker skillnaden.

  • jesper_b

    Medlem
    24 april, 2007 vid 15:42

    Jaaa, Vier haben dises jares ser mycke improvments in alla segeln. 12 gr schneller und 9.45 more power and handeling. 8.97 früher gleiten. Kaufe laufe blääää. Sorry, såg inte att det var en engelsk tidning och föresten så behärskar några av mina absolut bästa och stencollaste vänner tyska språket flytande. Ungefär så tycker jag om testsiderna i alla dessa tidningar. Jämför bara med den helt överlägsna journalistiken i vilken surftidning som helst. Ibland orkar jag bara inte med vindsurfingkulturen, i vart fall inte vissa delar av den. Föresten är samtliga hotsailsmaui bäst i test i år också, eller… /Jesper B

  • rasmus_w

    Medlem
    24 april, 2007 vid 15:46

    Varför tittar alla jämt på poängen som delas ut? Jag tycker det intressanta är hur tidningarna beskriver seglet och dess känsla.

  • lars_k

    Medlem
    24 april, 2007 vid 18:18

    Jag tittar mest på poängen/staplarna. Den beskrivande texten brukar mest vara svammel tycker jag, förutom vad de skriver om speciallösningar, förstärkningar etc. Poängen baseras på hur testgruppen i genomsnitt bedömt de olika egenskaperna och känslan på vattnet. Det tycker jag ger bästa överblicken hur seglena är tunade och hur de skiljer sej åt.

  • gurra1978

    Medlem
    24 april, 2007 vid 18:54
    philippos;377638 wrote:
    Ta bara en sådan sak som att man ger negativ kritik till en segelmodell i form av att en viss typ av seglare förmodligen föredrar en annan modell.

    Precis vad jag störde mig på också. Satan vad löjliga de är. Enligt mig kan de ta bort all text och pluppar och ersätta dem med bara bilder från olika vinklar. Man väljer väl först och främst segel efter utseende 😀 (därefter pris). Spela roll om man kör på ett segel med några pluppar mer om det ser ut som skit. Dessutom så spelar det ingen roll egentligen, ett proffs rippar ju ändå skiten ur en själv med det “sämsta” seglet även om jag kör det “bästa”.

  • gurra1978

    Medlem
    24 april, 2007 vid 18:59

    Något som kan vara roligt däremot i denna tråd är att säga vilka två segel som man tycker ser bäst ut och vilka som ser sämst ut. Smaken brukar ju vara som baken, delad.

    Snyggast: Posion & Alpha
    Fullast: Tusingham och Naish

  • rasmus_w

    Medlem
    24 april, 2007 vid 19:35

    Varför är det löjligt att påpeka att den som t.ex. gillar tokdrag i seglet antagligen vill ha ett väldigt vindtåilgt segel medan den som är snabb med att rigga ner när det börjar kännas stort antagligen tycker bottendraget är viktigare än stabiliteten?

  • ola_p

    Medlem
    24 april, 2007 vid 20:06

    Hahaha, då tycker jag Force och S1 är snyggast (goya finns ju inte med.. :p), fulast är Tushingham och MS Global. (“positiva” associationer den acronymen gav.. :))

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windsurf UK Vågsegeltest 07

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.