Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring.. Svara på: foil, erfarenhetsåterföring..

  • Stefan_Foil

    Medlem
    16 juni, 2021 vid 11:51

    Jag lovade ju en sammanfattning efter jag testat MB wildcat 92 liters foil/freestyle/våg kombi brädan. Jag körde i förrgår i Dalarö, utgick från Schweizerbadet vilket jag inte brukar men härligt med en riktig sandstrand. Att kryssa ut var dock inte så lätt med vatten upp till knäna men väl ute så ökade vinden och det slutade med att jag blev överriggad. Körde non stop i ca 2 timmar och testade det mesta. Riktigt kul bräda och passade bra med glide wind medium slim foilen på ca 12-1300cm2 och med 5,3 vågsegel. Nackdelen att volymen är så låg att det blir svårt att dra rigg. Men vattenstarterna var ingå problem med så litet och smidigt segel bara man inte sparkar med benen då man kan skada sig på den vassa vingen. Med enkel bakstropp och smal bräda går det att carva väldigt bra. Jag simulerade backside vågridning och kunde köra väldigt tajta cutbacks på de små choppen. Nästan 180 grader, ibland luftades vingspetsen men allt gick väldigt kontrollerat med den snälla glide foilen med den korta masten.

    Testade att hoppa första gången med foil, det var inte som jag hade trott att foilen skulle skicka upp mig extra högt och jag skulle göra en ofrivillig bakåtloop. Nej tvärtom så tyngde foilen ner så fort den lättade, kom max ca 30cm högt med vingen över vattnet. Landningarna var ingå problem och kändes som foilen dämpade. Men bara om jag kom upp med vingen i luften men ibland tajmade jag fel och vingen sög fast kändes det som vilket ledde till att brädan dök ner med nosen först. Men va ändå ganska kul och odramatiskt att hoppa med foil, tvärtom än väntat alltså.

    Gipparna var svåra då brädan är så liten och livlig. Det är lite ont om plats mellan stropparna för att flytta fötterna och med fötterna nära varandra så blir det sämre balans. Men kan bero på att jag nu är van vid en 91cm bred foilbräda. Fördelen om man skulle vänja sig med denna bräda är att man sen inte behöver ställa om tekniken för att gippa med fena med samma bräda.

    För min vikt 85kg skulle jag kanske behövt några liter extra för att kunna köra i lättvind med 6,8an och stor foil. Men för resor då jag primärt kommer segla i hårdare vind i vågor med thrusters fensetup och ta med foilen som option i lättvind och max 5,3 segel så tror jag brädan kommer funka fint. Jag får då ett väldigt brett register med minimal utrustning så länge vinden inte är byig som här hemma tror jag det kommer bli perfekt att växla till foil och 5,3an i vindar då andra kör på 6,5 till 7,5 med fena. Det kan ändå finnas vågor i dessa lätta vindar, perfekt för att rippa upp med foil😎.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring.. Svara på: foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.