Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring.. Svara på: foil, erfarenhetsåterföring..

  • sailortrash

    Medlem
    9 maj, 2022 vid 16:09

    yes, det är din set up stefan!

    Jag tänker att wing och windfoil är så likt, att alla vingar som utvecklas till wing är lämpliga till windfoil. Det som skiljer är däremot krafterna på infästningar, som är mkt större på windfoil. Slingshot släpper inte vingar per sport, utan alla vingar kan användas till allt. Det är mer än fråga om stil och vad man gillar. I76 vingen är enligt boardclub storsäljare bland kitare t.ex. Jag har skaffat mig en PTM 730 vingen som är standard till slingshots freerace kite paket. Det som däremot skiljer är masterna, där windfoilmasterna är bredare och grövre för att palla den extra belastningen.

    Wing är väl lite kul för att det är nytt, och schysst känsla att “slippa riggen”. Men för min egen del gillar jag att kroka i och ställa mig på kanten, jag är väl för mkt vindsurfare för att släppa det. Och även om wingarna börjat köra med sele, så är ju själva vingen mkt mjukare, och man måste köra större vinge relativt vindsurfsegel i samma vind.

    Skulle vi haft vågor i krokarna skulle jag nog investerat mer tid i wing, men det känns inte direkt bråttom. Det är lätt att winga, kul att göra på is, och tröttnar man på windfoil behöver man ju bara köpa ett kortare fuselage (om ens det…).

    Vad jag hört så håller flera bolag på att utveckla surfbrädor för wing men UTAN foil. Alltså man ska vinga på en vanlig bräda, antagligen riktigt kort och med flera fenor. Det tror jag är kul på maui, men värdelöst på plattvatten, måste ju kräva asmkt vind. Och då kan man ju lika gärna vindsurfa på riktigt..=)

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring.. Svara på: foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.