Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ☆ Stockholm 2020 ☆

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 september, 2020 vid 23:03

    Björkvik till sydspetsen på Uvö t/r. Drygt 15 km. Fin sträcka vid SV.👍

    Ja, kollade på Eniro! Det var en riktigt fin 7 km-repa över Nämdöfjärden. Var det stökig sjö?

  • electric

    Medlem
    14 september, 2020 vid 02:16

    Farstanäs ser bra ut (11.30). Riggar 5,4. Ensam här! Hoppas på mer folk

    Jag valde mellan Farstanäs och Närlunda – och det blev den senare. Jag tolkade prognosen som att det skulle vara lite väl mycket väst för Farstanäs. Hur var det?? Kom det några fler?

    Närlunda var “konstigt”. Riktningen var ok. Eller “riktningarna” kanske man kan säga, ty vindriktningen varierade väldigt mycket, i princip minutvis, mellan VSV och lite över V. Och vindstyrkan var också högst variabel. Från guppa till 6.9 (som jag hade) till gravt överriggad med detta (då 5.0 hade varit lagom!). Det var kanske dessa konstiga förhållanden som gjorde att det från sprängfullt med folk mitt på e.m. var tomt redan vid 16-tiden trots att det då var vind fortfarande.
    /Lars

  • nordsurfer

    Medlem
    14 september, 2020 vid 06:19

    The big beach to the left

    But as the forecast looks like now it’s too much, I hope it decreases quite a lot..

    Well, Väder is a good local app for short-term info, but for longer forecasts I’d prefer Windy (with blue icon) where you can compare different forecast models and see that 32 m/s forecast was not likely to happen. Even more, it predicts sunny weather and no rain at all. The väder changed now for the same.
    The forecast changed several times, maybe once it was way too paranoid. At least now we can see forecast for all the day in Salnö, and pretty much nothing in Rullsand. I’ll keep an eye and hope someone else will give it a try 🙂
    Let’s see!

    • Detta svar ändrades 3 år, 6 månader sedan av  nordsurfer.
    • Detta svar ändrades 3 år, 6 månader sedan av  nordsurfer.
    • Detta svar ändrades 3 år, 6 månader sedan av  nordsurfer.
  • levieux

    Medlem
    14 september, 2020 vid 08:25

    40km per bog… Pfff… På rak syd kan man göra Kapellskär – Helsingfors utan att behöva jippa. 186 sjömil på 9 timmar.

    Längre sträckor, färre jippar och slag.

    Vid Fituna kan man i princip segla 9km och bara jippa två gånger totalt! >

    Annars kan man ju ta sikte på Eckerö från Grisslehamn, då snackar vi 40km per bog. />

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 3 år, 6 månader sedan av  levieux.
  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 september, 2020 vid 10:33

    Återkommer till anledningen varför jag tog upp alternativet Söderby Brygga. Det handlade på inte vis att sälja in en spot med längsta åksträckan utan det rörde en tidigare fråga från Cottin som löd:

    “Jag tror jag blivit lite för lat för att sitta 45 min i bilen till Dalarö… Har någon tips på närmare Sydväst-spots om man bor i stan?”

    RESTIDER FRÅN GLOBEN söderut:

    Globen – Dalarö 34 minuter

    Globen – Söderby Brygga 24 minuter

    Globen – Årsta Havsbad 22 minuter

    • Detta svar ändrades 3 år, 6 månader sedan av  herr-pelegrin.
  • irieman

    Medlem
    14 september, 2020 vid 10:51

    Farstanäs ser bra ut (11.30). Riggar 5,4. Ensam här! Hoppas på mer folk

    Jag valde mellan Farstanäs och Närlunda – och det blev den senare. Jag tolkade prognosen som att det skulle vara lite väl mycket väst för Farstanäs. Hur var det?? Kom det några fler?

    Närlunda var “konstigt”. Riktningen var ok. Eller “riktningarna” kanske man kan säga, ty vindriktningen varierade väldigt mycket, i princip minutvis, mellan VSV och lite över V. Och vindstyrkan var också högst variabel. Från guppa till 6.9 (som jag hade) till gravt överriggad med detta (då 5.0 hade varit lagom!). Det var kanske dessa konstiga förhållanden som gjorde att det från sprängfullt med folk mitt på e.m. var tomt redan vid 16-tiden trots att det då var vind fortfarande.

    /Lars

    Ungefär som Fågelöudde var när jag kom dit och körde några timmar på em. Ett jäkla ös i byarna, däremellan ingenting, men i byarna var det riktigt kul!

  • sundheden

    Medlem
    14 september, 2020 vid 12:46

    Jag har läst fler rapporter från olika spotar för söndagen och alla låter likadant.
    Otroligt byigt, starka byar och ständigt skifte i vindriktningen.

    Fudde växlade mellan VSV-V och nån minut på VNV. Tidvis guppande med 6.0 tidvis överriggad, t.o.m. så man behövt 4.7 i enstaka byar.

    Attachment Image
  • bjorkviksmannen

    Medlem
    14 september, 2020 vid 12:59

    Björkvik till sydspetsen på Uvö t/r. Drygt 15 km. Fin sträcka vid SV.👍

    Ja, kollade på Eniro! Det var en riktigt fin 7 km-repa över Nämdöfjärden. Var det stökig sjö?

    Nästa alltid, men det är en del av grejen. Kraftig mjölksyra i gubblåren.😀

  • grrrr

    Medlem
    14 september, 2020 vid 14:03

    Den här fungerar också ibland, med lite mer syd i vinden.
    Av någon anledning blir det bra tryck på Ingaröfjärden.

    Björkvik till sydspetsen på Uvö t/r. Drygt 15 km. Fin sträcka vid SV.👍

    Attachment Image
  • daniel_bing

    Medlem
    14 september, 2020 vid 17:38

    Någon som är sugen på att dra norr om stan på torsdag? Typ Kapellskär eller Väddö?

  • karlklasen

    Medlem
    14 september, 2020 vid 19:06

    Rullsand is a really cool place, has even its own thread: https://www.surfzone.se/forums/topic/rullsand-10/page/13/#post-1520120

    I’d say it’s best on NW or NE, straight N means dead onshore.

    However it’s not often it’s enough wind there. And when it’s enough wind it’s cold (northerly winds…) but it’s worth it because you have waves building up and breaking on sand reefs a bit out from the shore and they can be quite clean with a long period. I have only been there twice and both times were worth the trip from sthlm in my opinion.

    /K

    The big beach to the left

    But as the forecast looks like now it’s too much, I hope it decreases quite a lot..

    Well, Väder is a good local app for short-term info, but for longer forecasts I’d prefer Windy (with blue icon) where you can compare different forecast models and see that 32 m/s forecast was not likely to happen. Even more, it predicts sunny weather and no rain at all. The väder changed now for the same.

    The forecast changed several times, maybe once it was way too paranoid. At least now we can see forecast for all the day in Salnö, and pretty much nothing in Rullsand. I’ll keep an eye and hope someone else will give it a try 🙂

    Let’s see!

    Rullsand

  • sailortrash

    Medlem
    14 september, 2020 vid 19:22

    Någon som är sugen på att dra norr om stan på torsdag? Typ Kapellskär eller Väddö?

    Kom inte du hem precis från Varberg?

  • sailortrash

    Medlem
    14 september, 2020 vid 19:26

    Någon som är sugen på att dra norr om stan på torsdag? Typ Kapellskär eller Väddö?

    Kom inte du hem precis från Varberg?

    Jqg funderar på att ta onsdag eller torsdag ledigt

    Rullsand kanske, har aldrig vart på salnö/bylehamn eller vad det heter

    Eller är det väddö havsbad?

    Går nog fortare till rullsand tror jag, inte så bra vägar där åt väddöhållet

  • daniel_bing

    Medlem
    14 september, 2020 vid 19:55

    Exakt. Har ju feeling nu 😁

    Någon som är sugen på att dra norr om stan på torsdag? Typ Kapellskär eller Väddö?

    Kom inte du hem precis från Varberg?

  • nordsurfer

    Medlem
    14 september, 2020 vid 21:58

    <font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”>Кто-нибудь хочет отправиться в четверг на север города? </font><font style=”vertical-align: inherit;”>Типа Kapellskär или Väddö?</font></font>

    This is me 🙂 But it seems to be Wednesday now.
    As far as I can analyse the conditions, the best spot will be ByleHamn, due to side-shore wind in there. Rullsand seems to be the best spot but forecast says there will be not much wind 🙁 And the direction seems, a bit not for that spot. Tell me if I am wrong.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 3 år, 6 månader sedan av  nordsurfer.
    • Detta svar ändrades 3 år, 6 månader sedan av  nordsurfer.
Sida 45 av 64

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ☆ Stockholm 2020 ☆

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.