Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 14 m/s, 76 grader (NO), på Torö nu!

  • 14 m/s, 76 grader (NO), på Torö nu!

    Publicerad av mr-pop på 18 september, 2001 vid 10:34

    Just nu på Torö: 14 m/s, 76 grader (NO)

    Funkar den vindriktningen?

    Mr Pop was here

    local svarade 22 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    18 september, 2001 vid 11:08

    Är ingen Torö-expert, men NO är väl precis så mycket frånlandsvind det kan bli…

    Surfa På! (men kanske inte på Torö idag)

  • teabag

    Medlem
    18 september, 2001 vid 21:45

    Om man inte kör bland öarna är NO bra mycket frånlandsvind och då finns det bara stopp vid ÖJA (Landsort) och missar man sin vita flagg där får man antingen invänta gummibåt från Landsort eller be. Men förlåt en nybörjare är frånlandsvind så farligt ? Såhär på Hösten kan man väl förvänta sig att starka vindar kommer just från N och då är det väl inte många ställen i Stockholm att surfa på om frånlandsvinden känns problematisk – eller ?

    “ever training….always learning”
    Uffe

  • pete

    Medlem
    19 september, 2001 vid 08:00

    Dansken som drev iväg och drunknade surfade tydligen i frånlandsvind till åskådarnas förvåning (se tidigare konf.inlägg). Lite byigt vid land är en sak som man ofta får ta (speciellt i Stockholm), ren frånlandsvind en annan.

    Själv har jag två grundläggande säkerhetsprinciper som har funkat hittills:
    1) Alltid flytväst
    2) Aldrig frånlandsvind

    Dessa två principer har bara positiva följder på surfet: 1) flytvästen gör det mindre jobbigt att vattenstarta, 2) vid frånlandsvind brukar det ändå vara kasst, byigt och små vågor.

    Jag reserverar mig för kommande genmälen som “fegis” och “kyckling” eftersom de som eventuellt resonerar så antingen när en dödslängtan eller oxå bara är dumma i huvudet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2001 vid 08:26

    Håller med! Andra machoinlägg visar på bristande ansvar både för dig själv och andra!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2001 vid 09:17

    Håller med!!

    Var själv ute och seglade igår kväll (på västkusten). Kombinationen nästan- frånlandsvind, överriggad, fullt med flytande tång, race fena och att jag seglade ensam gjorde att jag knappt kom in till land i mörkret…..

    Nästa gång det blåser frånlandsvind skall jag noga överväga om jag skall segla (speciellt ensam).

    Simma lugnt /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2001 vid 09:54

    Hej,

    Prova Rullsand vid alla typer av nordliga vindar. Ligger strax söder om Gävle. Brukar vara ganska många Sthlm:are där när det brallar.

    //Mac, TS

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2001 vid 10:21

    Torö är väl ett vågseglings-spot (kanske Sveriges bästa?) och då är det väl knappast någon ide’ om det blåser utåt, hur gärna man än skulle vilja ha lite cross-off här hemma så är det ju ändå vindvågor vi seglar på.

    Men: på vilka riktningar och vid vilken vindstyrka funkar egentligen Torö?

    Cebe

  • teabag

    Medlem
    19 september, 2001 vid 14:18

    Jag tror jag förstår men å andra sidan var det underförstått att man inte går ut ensam i skymning när det blåser…

    “ever training….always learning”
    Uffe

  • teabag

    Medlem
    9 oktober, 2001 vid 20:36

    Söndag 7/10-01 på Bredholmen Muskö blåser det bra och glad i hågen riggar jag min 9,0 och blir bara gladare när vinden tycks öka.Inte mycket vågor inne i viken men det blåser bra pålandsvind.Jag är ensam.Första benet går sådär men jag tänker att det skall nog ordna sig på vägen tillbaka. Jag slår och får en käftsmäll av seglet när brädan på nolltid går upp i vind.Hur kul är detta.Fast jag är ju van ??? Men hej och hå…Seglet är jobbigt att hala upp och på vägen tillbaka är all kraft bort i högerarmen nästan som om den domnat bort…Jag ger sällan upp och försöker några gånger till men kan helt enkelt inte skota hem seglet. Jobbigt.. Men då tänker jag till min förtjusning.. Fan vad glad jag är att jag “lyssnade” på Pete,Larry och Dr Masse och inte tog ett ställe med frånlandsvind för nu hade jag bara en sak att göra. Upp med seglet och glida in i viken i full medvind gick det bra utan att skota.Så tack för att denna upplevelse blev en lärdom utan skada.

    “ever training….always learning”
    Uffe

  • local

    Medlem
    11 oktober, 2001 vid 07:51

    Finns det någon vindmätare på Torö??

    /Matte

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 14 m/s, 76 grader (NO), på Torö nu!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.