Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2000-talets sämsta säsong?

  • jonteasu

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 16:22

    Bidrar med lite statistik. 37 gånger har jag kört i år. Mitt största segel är 5.2 och största brädan jag kört är 96l freestyle.

    2013-01-01 till 2013-06-05, 10 sessions 6,5%
    2013-06-06 till 2013-06-15, 9 sessions Pozo 90% (skadad den dagen jag inte surfade)
    20113-06-16 till idag, 18 sessions 14,3%

  • tim-eriksson

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 18:34

    Du jobbar ju på vattnet… Fusk 😉

    10 dagar pozo. 8 dagar sverige. Katastrof.

  • jonteasu

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 08:12

    Haha, sant! Underlättar ju definitivt att jobba som instruktör på sommaren samt plugga resten av året, så man kan sticka ut när det blåser. Sen så är nog Skåne bäst att bo i som vindsurfare i Sverige också.

  • electric

    Medlem
    13 oktober, 2013 vid 20:10

    @Herr Pelegrin 717230 wrote:

    Electric – Kul att se Din statistik från Surfdagboken. Jag gjorde en snabbkoll och kom fram till att Du kunnat köra 24 % av dagarna [/I]

    Hehe … imponerande jobb du lägger ner med dina beräkningar! – åt/för mig och andra! Nu gäller det bara att följa upp med liknande beräkningar de kommande åren. Orkar du? (Förresten: jag har uppgifter om mitt eget surfande 20 år tillbaka i tiden. Du kan få om du vill 🙂 (jag skojar, du slipper!) )

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 oktober, 2013 vid 20:14

    Tack, jag är som Du förstår helt utmattad redan! 😣

  • sailortrash

    Medlem
    14 oktober, 2013 vid 06:59

    ni är bortskämda gubbar..
    förra året var min säsong med mest tid på vattnet hittills (har hållt på i ca 7 år). då fick jag ihop runt 30 tillfällen…skulle tippa ca 60 planingstimmar. desutom var mer än hälften på formula med 11.0…så det är ju knappt vindusrfing i dess rätta bemärkelse.

    sluta gnäll!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 oktober, 2013 vid 12:03

    Jag tror å andra sidan att de som uppfattar årets säsong som dålig kan må lite bra av att få beklaga sig. Det är nog rätt mänskligt att säga “fan…” ibland. Några andra kan ju känna likadant.
    Samtidigt verkar det ju vara så att alla inte alls uppfattat säsongen som usel och den faktorn i sig skulle kanske kunna få de som mår dåligt av brist på vind att må ännu sämre. Förmågan att glädjas av att andra fått plana mycket kan ju vara begränsad.
    Jag tror nog ändå, som Electric, att det är lite kul att summera en säsong och jämföra den med andra bättre eller sämre. Då finns det ju också poänger i att vissa av oss för anteckningar, vilka annars riskerar att endast bli lite “värdelöst vetande” som skräpar i en byrålåda. Nu kan man ju de facto jämföra med andra, exempelvis på temat “2000-talet sämsta säsong?”

  • aggrosurf

    Medlem
    14 oktober, 2013 vid 16:20

    @Herr Pelegrin 717426 wrote:

    Jag tror å andra sidan att de som uppfattar årets säsong som dålig kan må lite bra av att få beklaga sig. Det är nog rätt mänskligt att säga “fan…” ibland. Några andra kan ju känna likadant.
    Samtidigt verkar det ju vara så att alla inte alls uppfattat säsongen som usel och den faktorn i sig skulle kanske kunna få de som mår dåligt av brist på vind att må ännu sämre. Förmågan att glädjas av att andra fått plana mycket kan ju vara begränsad.
    Jag tror nog ändå, som Electric, att det är lite kul att summera en säsong och jämföra den med andra bättre eller sämre. Då finns det ju också poänger i att vissa av oss för anteckningar, vilka annars riskerar att endast bli lite “värdelöst vetande” som skräpar i en byrålåda. Nu kan man ju de facto jämföra med andra, exempelvis på temat “2000-talet sämsta säsong?”

    Jag tror ditt inlägg ska ligga under slalom race å speed forumet.
    För oss surfare som inte bara gör “idioten” med surfbrädor har det varit ett uselt år inga vågor och ingen 3,7-4,7 vind.
    4,2 vind detta år kan jag räkna på mitt mitten fingret.
    Någon som vill hänga på till pozo på prognos denna månad?

  • marden

    Medlem
    14 oktober, 2013 vid 18:28

    håller med om att det känns som en svag säsong .
    fått till det 9 gr hittills i år i sthlm mot vanliga runt 20 , fast då har jag missat några dar och inte heller åkt på gränsprognoser i år (har varit över 30kn på alla 9 tillfällen )
    men framför allt har det varit tunt på riktiga kulingvarningar….

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 oktober, 2013 vid 18:41

    Aggrosurf – jag har knappast påstått att det varit en bra säsong men däremot att meningarna var delade. Vad är idioten?

  • vigla

    Medlem
    14 oktober, 2013 vid 19:57

    😉@aggrosurf 717434 wrote:

    För oss surfare som inte bara gör “idioten” med surfbrädor

    Ha, ha..vilken underbar liknelse (straffövning vid ett otal olika fyspass under fotbollsträningar mm), låt mig på en tolkning,

    Fram och tillbaka gång efter gång, helt befriat från några som helst manövrar förutom att vända plankan när stranden närmare sig genom en gipp/slag efter i bästa fall en planing en sträcka spikrakt fram med minimalt mixtrande med seglet/brädan.:wink:

  • jr555se

    Medlem
    14 oktober, 2013 vid 20:41

    @vigla 717440 wrote:

    Fram och tillbaka gång efter gång, helt befriat från några som helst manövrar förutom att vända plankan när stranden närmare sig genom en gipp/slag efter i bästa fall en planing en sträcka spikrakt fram med minimalt mixtrande med seglet/brädan.:wink:

    Jäpp! de stämmer bra på mig de 😀 kanske lite oxå för att det sällan blåser(tid på vattnet) så man vill och Kan inte göra ngt annat 🙁

    Hade jag inte haft superlightwinden vetefasen vad jag hade gjort… psyket kanske :crazy:

  • jfr007

    Medlem
    14 oktober, 2013 vid 21:04

    Att det blåst mindre iår än normalt är rena fakta. T ex Enligt Dansk 20års vindstatistik vilket är vad de flesta svenska vindkraftbolag använder för att normera och budgetera sin produktion. Rent statistiskt kommer det således att blåsa utav bara h… resten av 2013.

  • sailortrash

    Medlem
    15 oktober, 2013 vid 06:26

    det beror ju på vad man seglar…

    brisen var grym och år. har man en formula hade man kunnat segla minst 30 tillfällen bara i maj juni. det vår några riktigt fina dagar efter islossningen i slutet av april också.

    sen var ju juli augusti svag nordlig vind hela tiden typ…men de som var på rätt ställe fick många tillfällen för 5.5-7.5…

    kanske inget för vindkraft men lokalt har det funnits många tillfällen. speciellt för de som gillar plattvatten och slalom.

    att min sommar dippade beror på att storken kom, men jag fick ändå rätt ok med planingstimmar iår ändå (långt under era definitioner för “ok” dock…)

    vågor är ju svårare där jag bor, sen har det vart lite taskigt med höststormar det måste jag hålla med om..

  • jester

    Medlem
    15 oktober, 2013 vid 06:51

    Idioten alltså… Och ni som åker vågor kör bara in och ut, med en sväng eller två…

    Men som tur är tycker vi olika…

    Men för att bli lite on topic igen så har detta varit en säsong som varit under det normala, tycker även jag. Har inte använt segel mindre än 7.8 ännu i år… Så det har varit ont om dagar med bra vind över 15 m/s helt klart! Men jag är ganska nöjd ändå med lite PBn…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2000-talets sämsta säsong?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.