Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies 50fifty QR problem- eller bara klantigt?

  • 50fifty QR problem- eller bara klantigt?

    Publicerad av kahoona på 4 november, 2013 vid 17:08

    Halloj!
    Förra veckan spenderades på Fuerte, där lagunen snabbt fylldes med mer eller mindre skickliga kitare. En sådan pärla snurrade in sig i min kite bakifrån (försökte passera mig “bakifrån” och skulle vända antar jag, men eftersom han var bakom mig är jag inte säker på vad som hände exakt.

    I alla fall, så kände jag för att dra i QR för att reda ut allt i lugn och ro, utan kites som drar åt alla håll då jag sett alltför många linor dras av när sånt hänt. Men killen som snurrat in sig kände annorlunda och kröp igenom linorna och grejade. När han var lös och jag skulle hala in bommen blev det lite obehagligt dock.

    Drar man i redlinen tillräckligt mycket i vanliga fall så brukar (de kitesen jag har kört på iaf) vända sig så att leading edge ligger så som en landad kite så att man kan köra en self rescue t.ex. ( okej det är inte så lätt och man måste slita för att hala in om man får problem på riktigt, men i teorin? rätta mig om jag har fel)
    MEN min Nobile 50fifty 10m2 fick för sig att flyga igen. Jag fick ner den en gång till och halade in bommen på nytt men sen så fick kiten sneryck och jag tappade allt och efter ännu när jag började flyga i luften kände jag för att dra i leashen och springa ikapp den istället.

    Nu till frågan: någon som har haft samma krångel med QR? eller kan det berott på killen som kröp igenom min kite (leashen va snurrad runt bommen när jag kom in, men sen vet jag inte riktigt hur det såg ut då jag va lite lagom sur på “idioten” som avbröt min session liksom)? Eller vad tror ni hände? Vart lite orolig då det hade varit lite surare om det varit djupt och vågor haha

    cheers

    kahoona svarade 10 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • nossodo

    Medlem
    4 november, 2013 vid 18:35

    Är du säker på att kiten löst ut fullt? Dvs, hade bommen åkt ända upp till stoppern så att endast en lina var belastad? Om du säger att leachen var snurrad runt bommen låter det som att kiten inte kunde vara helt depowrad. Dock, även om den bara har drag i en lina så kan den ändå få för sig att ta en flygtur men är då rätt kraftlös. Att andra killen kröp igenom linor tror jag inte har med saken att göra förutsatt att ni fått isär era kites.

  • pelle-surf

    Medlem
    5 november, 2013 vid 08:32

    Fick du kraft i kiten när du halade dig mot bommen längs med flagglinan eller var det när du fick tag i bommen? Om det var när du höll i bommen, så kanske du även släppte efter på flagglinan och därför fick drag i kiten, vilket då inte är så konstigt.
    Som nossodo även skriver, så låter det konstigt att leashen var snurrad runt bommen, den brukar ju glida iväg ett antal meter och det blir ju svårt om leashen låser bommen?

  • kahoona

    Medlem
    7 november, 2013 vid 06:57

    Det måste vara så som ni skriver, att det inte kunde lösa fullt ut (den började dra när jag halade in den, dvs inte vid bommen). (bara för att skylla ifrån mig) så kröp människan igenom för att komma loss så det kan ha hänt då.

    Men tack i alla fall, känns bättre att ha en förklaring (dock pinsamt att inte komma på det själv, hehe).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies 50fifty QR problem- eller bara klantigt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.