Taggad: 

  • swe-496

    Medlem
    22 november, 2007 vid 16:48

    Japp.. Det snackas om att de ska börja tillåta 75cm fenor, men det är inget som har gått igenom ännu.

  • svanvik

    Medlem
    22 november, 2007 vid 17:10

    Varför inte. Hur många fenor får registreras? 3, en till var rigg?

  • the_novice

    Medlem
    22 november, 2007 vid 19:37

    Ja det är nog dags att se över reglerna för Formula. När begränsningarna sattes så var väl en typisk bräda på 85 cm och fenorna kring 55cm. De tyckte säkert att de tog till rejält och drog till med 1 meter och 70 cm som gränser. Men numera gör väl maxgränsen att brädorna får väldigt raka outlines och fenorna blir breda och “korta”. R19 är väl en R13 76 cm kapad till 70 och sedan putsad lite…

    Tycker det gör rätt mycket i lättvind att kunna köra på 75cm fena, man behöver inte falla av och pumpa kraftigt för att komma igång, det räcker att lirka lite för att komma upp i planing och sedan behåller man planingen längre iom att man kan segla långsammare i full planing. Lite märkligt att smyga fram i 12 knop med full planing 😎

  • svanvik

    Medlem
    23 november, 2007 vid 07:47

    Talas det om att tillåta 75 fenor eller om att ändra maxgränsen mergenerellt? Skall man ändå ändra kan man väll hugga till med 80 eller 85 på en gång.

    Eller så skall man vara försiktig med det. Finns det inte en tumregel som säger att fenen inte bör vara längre än brädans OFO mått? (i vart fall någon relation till OFO) Skulle man ändra på fenlängden skulle brädorna sannolikt bli ännu bredare akteröver och kanske klumpigare vilket sannolikt inte är bra för klassen.

    Alltid svårt att sätta gränser som inte hindrar utvecklingen.

  • Oregistrerad

    Gäst
    23 november, 2007 vid 08:54

    Med 75cm fena, vil fex, Sb APOLLO kunne plane i lavere vind enn Fex SB 161
    ikke mye men litt.
    Svein Rasmussen sier at 2008 mod APOLLO med 75 cm fena er bedere på alle halser(kurser)i alle vinder enn SB 162 med 70 fena.En får tro hva en vil om det.
    I brazil,bruker nå de beste brassene 81/70 fena på SB 161 i mye vind,25knop++??
    Om det er bra med 75 kontra 70 vet ikke jeg, men det fordyrer ikke om en holder seg til SB`s FW brett for det følger med en mer enn god nok fena,ref Jona Shrimpweight superlightplanner ultradødaren mentalknuseren lettvindsfantomet 876:-) som seiler svinebra med std DRAKE 70.

    jeg tror med en 75 cm,vil noen seilere kunne dra nytte av det om teknikk er bra nok.
    Når det er sakt,vil jeg tro i denne moderne verden at 95% vil dra nytte av 75 kontra 70cm.
    Vi har sett denne diskusjonen før også når grensen ble 70cm.
    ALLE seiler 70cm i dag(98%da)og har ikke noen problemer med det,selv om skeptikerne var mange rundt år 99/2000.

    Gi 75 til folket,så komer sikkert flere inkl meg selv til og kunne holde plan lettere i musevind for shrimpracers:-)og kansje henge litt mere med.

    Selv om det ikke går an og holde følge med Jona i letteste vinder da han bare drar fra som faan.I hvilken vind???
    JONA,,, hva f er det du gjør som seiler så fort i liite vind?
    Må jeg slanke meg ned til 59kilo?løpe 70 km hver dag, spise fuglefrø,
    seile 5 timer om dagen, slutte med burger,sex og øl???
    Neida . dette ble en bitte liten avsporing, kort fortalt så blir jeg imponert over Jonas evne til og seile så fort som han gjør i lite vind.(mye også,ref Estland07)(får koble inn pervoPer92 også;- )

  • swe-496

    Medlem
    23 november, 2007 vid 12:30

    Det värsta av allt är att Jona kör med ett 11,0 segel också i de vakuumvindar som du säger Anders.
    Mindre segel och kör fort som attan i de vindarna…Tror fan att det är något lurt jag;)

  • swe876

    Medlem
    26 november, 2007 vid 11:24

    Jag tänkte först att jag skulle försöka skriva en lång kommentar om viktens betydelse gentemot fenlängd, fenprofil, laminärt flöde med mer, men efter att ha läst kommentarerna nöjer jag mig med följande:

    😀

  • svanvik

    Medlem
    26 november, 2007 vid 11:50

    Lägg ut texten bara, sitt inte där och tjuvhåll!

  • fluff

    Medlem
    29 november, 2007 vid 09:04

    Det låter som en vattentät Vibroshape á la TV-shop kommer att utvecklas inom en snar framtid? (Jepp, man kastar sten i glashus nu)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.