• AB+ slalom 76

    Publicerad av stoorfaen på 19 mars, 2009 vid 09:47

    Jag har en hawk 108 l som lättvindsbräda idag, men funderar (efter att ha skaffat ett freerace segel på 8,5 kvm) på en lite störe freeracebetonad bräda för stekardagarna i mysbris. Måste erkänna att jag tycker att AB+ arna är så sweinigt fina och är en snygg avslutning neråt på ett challengersegel! 🙂 Är dom super slalomiga eller? Någon som har förslag på andra brädor i samma storleksklass?

    pkk svarade 15 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • mahi

    Medlem
    19 mars, 2009 vid 09:58

    Vet inte om du har tänkt att byta ut din hawk 108 eller komplettera med en ytterligare större bräda, känner heller inte till AB alls så kan inte uttala mig om den.

    Jag har en Starboard Isonic 111 som jag är grymt nöjd med. Ungefär samma volym som din Hawk (108 liter) men passar nog bättre med större segel.
    Jag kör den med 9.0 som störst, tycker att det funkar men 8,5 som störst är nog än bättre.
    Grymt snabb bräda som tar riktigt bra höjd, en riktig slalomracer som konstigt nog är riktigt lättkörd dessutom passar den nog väldigt bra till ditt freerace 8,5.

    PS
    Skall inte sälja min bräda eller är inte sponsrad av Starboard. Tycker bara att det är en grym bräda helt enkelt..

  • stoorfaen

    Medlem
    19 mars, 2009 vid 10:13

    Kul å höra! Har sneglat lite på en isonic 122 som ligger ute här på steffo. Den är ju inte direkt ful heller! Gosch, men är den lite ömtålig? Plus att jag är lite rädd för att den kommer täcka höken lite väl mycket. Vore ju synd om den kommer samla damm för jag gillar den skarpt. Hur funkar isonicen i typ 0,5-1 meter stök?

  • booman

    Medlem
    19 mars, 2009 vid 10:34

    Drops Glider är det inget större fel på heller. Kanske inte lika snygga som starboard, (men det är ju “insidan” som räknas…) sköna brädor som är både snabba och lättplanande. Bra som både freerace/freride. Ska enl produktbeskrivning också vara mycket tåliga i förhållande till vikt.
    Har en 126L -07 och kör som störst ett 9,0 V8, för min del en grym kombo…

    Mer info: Länkar i min signatur… (Surfspot har dem)

  • mahi

    Medlem
    19 mars, 2009 vid 15:45

    Ok, du skall komplettera med en större bräda.

    122:an skall vara väldigt lik 111:an vad jag förstår på tidigare brädtest (105 vs 125).
    Tar lite större segel (9-9,5), planar sannorlikt lite tidigare samt tar sannolikt lite bättre höjd (större segel/fena), men tar slut snabbare när det
    Isonicarna upplever jag absolut inte skörare än ngt annat märke.
    Har haft min i 2 år och är som ny, men är också grymt försiktig med prylarna, ffa i och ur vattnet, alltid boardbag etc.

    Slalombrädor är ju inga vågbrädor direkt men tycker att 111:an äter chop som inget annat i den storleken jag testat, lite läskigt i början då den är ganska kort. Men man vänjer sig fort.

    Men frågan är kanske varför du vill ha en större bräda?
    – plana tidigare eller hålla planingen bättre?
    – mer “trygg” volym när vinden viker?
    – Din Hawk klarar inte ditt stora segel?

    Jag körde innan en 125 l slalom som största men kör aldrig med den längre eftersom jag tycker att 111:an planar nästan lika tidigt, samt är roligare att köra när man väl planar.
    Har den “lilla” Hawken (95 liter) men har skaffat en 90 l falcon för att ersätta den.

    Tycker att slalombrädor helt enkelt är så mycket trevligare att segla än freeride, planar tidigare, tar bättre höjd, snabbare, större vindregister. Kräver lite mer aktiv segling men absolut inte svårseglat över 100 liter.

    /Magnus

    stoorfaen;535768 wrote:
    Kul å höra! Har sneglat lite på en isonic 122 som ligger ute här på steffo. Den är ju inte direkt ful heller! Gosch, men är den lite ömtålig? Plus att jag är lite rädd för att den kommer täcka höken lite väl mycket. Vore ju synd om den kommer samla damm för jag gillar den skarpt. Hur funkar isonicen i typ 0,5-1 meter stök?
  • pkk

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 15:44
    stoorfaen;535761 wrote:
    Måste erkänna att jag tycker att AB+ arna är så sweinigt fina

    Håller med! 🙂

    En AB+ Slalom 76 blir ju riktigt bra för lättvindscruising i sommar.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.