Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äggskal – Dingar och sprickor!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 16:04

    Jag tänkte bara uppmärksamma hugade Starboard-köpare om att det verkar inte bara vara Isonic-brädorna som inte håller måttet. Det framgår på Starboards forum. Phantom 380 dyker upp som exempel där man har problem med färgen och annat när brädan varit i vattnet eller ute i solen.

    En varning kan kanske därför riktas mot 2011 års carbonbrädor från Starboard. De spricker lätt, sprickan kan bli lång, det går hål rakt igenom vid marginella stötar plus att färgen tenderar att falla av (mina tre erfarenheter efter bara några veckor med brädan).

    Någon skrev även något om att det pyser otäckt om Phantombrädan när den legat ute…

  • sailortrash

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 16:11

    shit gubbar…det låter inte som bra reklam för starboard asså…

    ahd är lättdingade btw, tittar man förlänge på färgen ramlar den av..

  • badjanne

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 16:36

    Har sett väldigt många SB som spruckit eller delamminerat på olika ställen. Fråga Klangen som förmodligen förlorade LWBS KM för att hans stora SB var på torken.
    När Per Andersson levde var han ofta på Cobrafabriken och lärde dom var kvalitet var. Det behövs nog någon som kan hålla Thailändarna i öronen. Svein borde fatta detta.

    Håller oxå med om att färgen=dekalerna på AHD lätt lossnar.

  • martin-m-a

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 11:53

    Har beställt mig en SB 127 carbon 2012 och här kommer lite info från SB forum där självaste Remi säger detta….
    Ska bli kul att se om det är någon skillnad eller bara “snack”

    The 2012 iSonic use Biax/Carbon 150 on deck while the first iSonic 2011 ws using UD Carbon 80g + 60g glass on top. This make the board more stronger but also more comfortable, UD 80 was too stiff.
    Foot-Straps are totally new to be adaptable to small and big feet but pads are still the same thickness but with more grip. Thickness on pads is the enemy to go fast, you loose the good connection with the board.

    All the best
    __________________
    Rémi

  • fraddanr

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 12:06

    Lite på samma ämne, vet någon var man kan köpa en bra matt färg (gärna enkomponents, inget jättestort område som ska målas). Har nästan bara lyckats hitta glansiga färger.

  • martin-m-a

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 12:25

    Bra fråga…skulle vara bra att veta om olyckan skulle vara framme.
    Vi kanske kan köpa några liter ihop 🙂

  • luwa1111

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 15:26

    Köp en matt spraylack istället så kan du använda blankfärg o sedan avsluta med lacken. Du kan få låna lack av mig o prova med om du vill! //Johan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 08:22

    När jag ställde frågan till Starboard om färg till Isonic Carbon 127 så fick jag svaret att först slipa med 400-våtsandpapper, sedan 600, spraya med billack Dumplicolor (grey base) och avsluta med lätt slipning med 600-papper igen. Om Ni vill ha färgskalor för Starboard – kolla länken nedan:

    http://www.star-board.com/2012/products/charts.php?id=colors

  • john1

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 10:48

    Hei.
    Koden som man får (tillex; Red 485 CVC) för Pure Acid 2006; är koden Red 485 CVC en universell kod jag kan köpa ferg med här i Sverige eller er det en kod specifikt för Starboard?JJ

  • dr-masse

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 11:23

    Låter som Pantone (PMS) färg = universell kod.

    R 485 är klarröd i alla fall. Kolla exempelvis här – http://www.mera.se/PMS.html

    CVC verkar stå för hur färgen framträder på skärm (Computer Video Colour?) eller bestruket papper.

  • john1

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 11:43

    Hei Dr. Masse
    Tack för informationen
    John1 (Dr.)

  • tws

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 13:54

    Det er psykiskt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 mars, 2012 vid 14:53

    En färsk tråd startad av en köpare av en Starboard-bräda, där bl a frågan om var ansvar kan ligga för assymetriska produkter som reklameras; fabriken eller brädföretaget:

    http://www.star-board.com/forum/showthread.php?t=15359

  • svenne

    Medlem
    27 mars, 2012 vid 16:43
    Herr Pelegrin;684515 wrote:
    En färsk tråd startad av en köpare av en Starboard-bräda, där bl a frågan om var ansvar kan ligga för assymetriska produkter som reklameras; fabriken eller brädföretaget:

    http://www.star-board.com/forum/showthread.php?t=15359

    Jag har haft ganska många *B-brädor i verkstan, och _ingen_ är symmetrisk. De gör prototyper för hand, bygger formarna på prototypen och handjagar Tucked under när de tillverkar. Det finns väl ingen risk för toleransproblem i den processen, eller hur?.. (ja, den sista meningen var verkligen ironi).

    Det är inte på något sätt unikt för *Board. Det är ganska många brädor som är synbart sneda och krokiga.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 mars, 2012 vid 17:40

    Till och med Sebastian Wenzel gör väl kanterna för hand, trots sin allmänt kompudatoriska shaping-process, har jag för mig han har sagt i nån intervju.

    Svenne, blir du först att skriva ut brädor med 3D-printer? 😉

    Btw, det där sista var inte heller jätteseriöst menat, jag är inte säker på att 3D-printade brädor blir jättebra även om printern kan skriva ut nåt så stort.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äggskal – Dingar och sprickor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.