Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äggskal – Dingar och sprickor!

  • Äggskal – Dingar och sprickor!

    Publicerad av herr-pelegrin på 1 oktober, 2011 vid 13:34

    Jag köpte nyligen en Isonic Carbon 127 2011 och lyckades med konststycket att orsaka en spricka över nosen redan vid premiärturen. Det blåste dryga 10 i byarna och jag fick ett kastfall, vilket förmodligen orsakade skadan. Den sprack med en dryga dm lång spricka på undersidan som fortsatte över nosen runt 1,5-2 dm på ovansidan. En liten intryckning i fören vittnade om att något slagit i brädan, förmodligen masten. Jag har precis fixat lagningen men det kändes måttligt kul…

    Jämfört med mina andra brädor uppfattar jag denna som otroligt skör, nästan som ett äggskal. Jag hade nog tänkt att en så pass dyr carbonbräda skulle vara mer tålig.

    Hur vanligt är detta?

    pripps svarade 10 år, 10 månader sedan 21 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • raggarn

    Medlem
    1 oktober, 2011 vid 13:43

    gissar på jättevanligt …..på brädor över 65 i bredd som väger under 8 kg
    har en Fanatic Stingray skitmycke carbon enl broschyr och pallar lika mycket som ett äggskal…… 🙁
    medaljens baksida……… men nu får man öva upp sin lagningsteknik skitkul men fi fan så grisigt …damm av alla de slag överallt snart

  • mortadelo

    Medlem
    1 oktober, 2011 vid 20:44

    E väl ganska känt att tävlingsgrejer INTE e gjorda för å hålla utan har fokus på prestanda. Sen skulle jag inte köpa en bräda av en tävlingsrider i tron att den inte har använts…..!

  • marden

    Medlem
    1 oktober, 2011 vid 20:46

    det har inte med konstruktion eller något i den stilen att göra..
    utan det vilar en förbanelse över nya odingade saker , det var den hiduiska guden dr ding som svor en svår förbanelse över hela surfsaker för länge sedan..
    spelar igen roll om det är en bräda ,segel eller ny dyr fena.
    första gången man använder hela nya dyra saker är dr ding där o förstör , fenan letar upp ända stenen i sjön ,om man klarar den dit utan snubbla på väg ner till vattnet o slå av spetsen ,seglet får ett knä eller så går en latta av och brädor går det som för dig.
    som tröst så brukar dr ding hålla sig borta sen när väl första dingen är gjord och man kan surfa i fred i flera år med samma saker utan att drabbas fören man köper nytt igen..
    därför köper jag aldrig odingade saker längre utan håller mig till färdigdingat

  • _frippe_

    Medlem
    1 oktober, 2011 vid 21:38

    Min erfarenhet är att brädor i avancerad konstruktion snarare är mer ömtåliga än de tyngre. Man har gjort allt för att få en så lätt och styv bräda som möjligt och jag har sett exempel på brädor med endast ett lager kolfiber ovanpå skummet. Den brädan var högprestanda på vattnet men inte alls hållbar för slag på land (eller av mast mm). Vill man ha en hållbar bräda så ska man nog vara lite tveksam om den är för lätt i förhållande till sin storlek.

    För vågbrädor skulle jag gärna se att top-of-the-line versionen väger lika mycket som standardvarianten men är mer hållbar istället. Kan vara mer värt än några hundra gram lättare… Får väl köpa custom nästa gång så man kan påverka det själv 😉

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 08:06

    Mården – Det är naturligtvis så med förtstagångshantering av dyra prylar. Något dolt omen verkar för att särsklit exklusiva grejer må orsakas skada, kanske just bara för att ta ned ägaren på backen, helt i enlighet med Jantélagen.

    Jag var väl inte riktigt uppdaterad på det som Ni övriga skriver och gjorde nog snarare följade koppling:

    Carbon = hårt, styvt och hållfast.

    Nu har poletten trillat ned och jag får hantera brädan som det äggskal det är. Man har ju hört talas om att Forumla-prylar var lättdingade men att en bräda skulle vara så här skör hade jag inte fattat!

  • ola-h

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 08:52

    Delvis är det en fråga om att brädan helt enkelt är byggd lätt och därför skör även om det är kol i den. Men det är också enligt min mening ett slags fundamentalt fel på de flesta seriebyggda brädorna. Man lägger det mesta av fibern på utsidan för att brädorna skall kännas hårda och styva och inte få bucklor. Men när man då får en rejäl smäll så fortplantar sig energin och brädan spricker liksom inifrån som en överkokt korv. Det är därför som din spricka fortplantat sig på det sättet du beskriver. Med större andel av fibern på insida av sandwichskummet blir det visserligen lite lättare bulor på utsidan av brädan, men den stora fördelen är att vid en rejäl smäll blir skadan mycket mer lokal och enkel att reparera.

  • rrd

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 09:04

    Alltså byggs Simmerbrädorna på det sätt som du beskriver med större del av fibern på insidan?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 09:24

    Ola – Din beskrivning är helt korrekt. Man kan ju acceptera att exemeplvis ett kastfall, där masten slår i brädan, kan leda till att ett smärre parti trycks in men just det faktum att brädan p g a detta SPRICKER gör ju att man funderar över kontruktionen. De gamla costumbrädor jag byggde på 80-talet var ju rena pansarstålet jämfört med denna carbonbräda.

  • ola-h

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 16:35
    Herr Pelegrin;671630 wrote:
    Ola – Din beskrivning är helt korrekt. Man kan ju acceptera att exemeplvis ett kastfall, där masten slår i brädan, kan leda till att ett smärre parti trycks in men just det faktum att brädan p g a detta SPRICKER gör ju att man funderar över kontruktionen. De gamla costumbrädor jag byggde på 80-talet var ju rena pansarstålet jämfört med denna carbonbräda.

    Exakt.

    RRD;671626 wrote:
    Alltså byggs Simmerbrädorna på det sätt som du beskriver med större del av fibern på insidan?

    Japp. Fast fortfarande är det mer fiber på utsidan än på insidan, men relativt vad som är vanligt i vindsurfingindustri har vi mer på insidan.

  • safesurfer

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 18:09

    Efter ett par år med en isonic101 i wood får jag säga att jag är imponerad över att den hållit så bra. Hoppas jag inte jinxar den genom att säga så. Sen har jag en naish prowave som håller jäkligt bra, ställde mig på en sten då vattnet sögsundan men enbart repor och inga dingar, men det är ju en vågbräda så det räknas väl inte. Har en rrd FSW som dingas för minsta lilla också.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 07:09

    Sen kan man prova att inte släppa bommen, och ännu hellre skota in när kastfallet kommer, då brukar inte masten få samma fart och dessutom brukar den missa nosen.

  • imported_macts

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 08:21

    Tråkigt att du har dingat din nya bräda…men se det så här: Det är bara första dingen som gör ont! Efter det så är det inte så noga.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 11:15

    Mats – Tack Du har rätt! Kul var det inte men skit samma för nu är det plastat och klart. Det är bara att köra vidare. Däremot funderade jag på att, när jag ändå var på gång, dra på ett par lager väv några cm brett längs med hela ovansidan av fronten som ett alternativ till nosskydd. Nu blir det nog så istället att jag testar och ser om den spricker igen innan jag gör något ytterligare.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 11:19

    Rasmus – En bra idé att hålla i! Jag brukar inte ha så många kastfall. När de väl inträffar så brukar jag var krokad och hänga med hela vägen runt. Innan man vänder i luften när selen drar till så brukar jag tänka – Hoppas nacken håller även denna gång (eftersom jag haft vissa besvär med nacken)!

  • maglu

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 11:30

    Har en ding från ett kastfall som varit rätt länge, mitt på däcket nån dm framför mastfoten, ut mot ena kanten. Det är som ni beskriver ovan, en grund och jämn inbuktning, inga sprickor eller tendens till mjukhet. Antar att det är översta fiberlagret som deformerats lite.
    Är det något ni kunniga rekommenderar att man gör något åt?

    Annars har den klarat mycket stryk (typ tappat på stenar, fler kastfall osv) med bara enstaka ytliga lackskador som följd. En Drops Xover 104l. Har fått känslan att de ska vara välbyggda.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äggskal – Dingar och sprickor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.