Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ajj…Tips på handskar…

  • rasmus_w

    Medlem
    25 maj, 2009 vid 14:30
    jakobb;548472 wrote:
    härdad hud is the shit

    Håller helt med. Allt annat är nödlösningar. Fast om man inte regelbundet surfar i saltvatten så behöver man ibland den nödlösningen.

  • bizonoxe

    Medlem
    25 maj, 2009 vid 14:40

    Jag brukar få ont som fan precis i början av surfsäsongen men sedan väntar man ut det lite och huden blir som sagt van och jag slipper problemen. Hörde av en van seglare att handskar tydligen e värdelöst för att huden inte stärks ist kommer det bara in vatten mellan handsken och handen som gör huden nått konstigt sämre blabla. tolka som tolk ? cha

  • algen

    Medlem
    25 maj, 2009 vid 15:29

    Torka ut händerna med sprit… hahaha… what?! Britter är sköna…

    Ja, de lär ju inte vara för att slippa blåsor eller ömma händer iaf! För det är ju inte många som t.ex spritar sina vandrarkängor eller andra läderprylar för att det skall hålla bättre… Vore ju dessutom rätt “puckat” av kroppen å ha talgkörtlar istället för spritkörtlar om det nu skulle göra huden starkare. Möjligtvis kanske man får lite bättre grepp, men vet inte om det känns så himla nödvändigt. Inget problem jag har på sommaren iaf.

    Självklart är “härdade” händer bäst men man vill ju dit så problemfritt som möjligt. För det är väl det tråden lite handlar om – slippa gå upp ur vattnet eller ställa in en surfdag för att händerna vikt ner sig. För mig funkar det iaf klockrent de gånger man vet att man skall surfa flera dagar i rad eller extra kanske länge någon dag… Verkligen skillnad!

    När väl blåsan är där är kanske compeed bäst, men frågan är hur bra det sitter kvar… handskar utanpå sen kanske?

  • rasmus_w

    Medlem
    25 maj, 2009 vid 16:07

    Min erfarenhet är att compeed sitter bättre än man tror, fast även med handskar sitter det max 1-2 dagar. I och med att det är tätt kommer inte vattnet åt limmet lika bra.

    Och jo det är sprit de föreslår. Jag har för mig att de brukar hävda att feta krämer gör huden mjuk och ömtålig, om man i stället torkar ut huden så blir den hård och hållbar. Jag tycker det låter som ett recept på blödande självsprickor.

    Däremot har jag lite svårt att haja grejen med att avlägsna valkar. Det är ju de där stenhårda ytorna i handflatorna som håller för allt när de väl bildats. Okej om valkarna börjar släppa men annars är de ju början på nåt bra.

  • algen

    Medlem
    25 maj, 2009 vid 16:52
    Rasmus_W;548494 wrote:
    Däremot har jag lite svårt att haja grejen med att avlägsna valkar. Det är ju de där stenhårda ytorna i handflatorna som håller för allt när de väl bildats. Okej om valkarna börjar släppa men annars är de ju början på nåt bra.

    Nu börjar snart ämnet glida iväg lite mer än min manlighet klarar av men… Tar på mig min plyschdress och lenaste FarbrorBarbro stämma… here we go! Det finns väl två läger när det gäller förhårdnader. Vissa vill ha kvar dom andra filar bort dom… Själv tycker jag att förhårdnaden bara förskjuter problemet djupare ner i huden. Istället för en följsam mjuk hud får man nu punktbelastning under förhårdnaden samt ökad “skjuvningsstress” för underhuden vilket gör att man ömmar lättare samt kan få djupa blåsor. En tålig hud i min mening är en härdad hud som blivit utsatt för slitage under längre tid. Men jag tror inte den behöver bli så himla mycket tjockare för det, styrkan sitter nog mer i strukturen. Mer keratin, kollagen eller annat, vad vet jag? För jag har aldrig haft problem med att få blåsor på de ställen jag filat bort förhårdnader men däremot fått blåsor under förhårdnader om jag lämnat dem kvar… Dessa erfarenheter har jag mest från fötterna men samma borde ju gälla för händerna…

    Kanske finns någon hudterapeut därute som kan fylla i? Börjar bli jävligt nära Off Topic nu 🙂

  • calle

    Medlem
    25 maj, 2009 vid 17:50
    Rasmus_W;548494 wrote:
    Däremot har jag lite svårt att haja grejen med att avlägsna valkar. Det är ju de där stenhårda ytorna i handflatorna som håller för allt när de väl bildats. Okej om valkarna börjar släppa men annars är de ju början på nåt bra.

    Rasmus, har du provat?
    Jag har “kontorshänder” och sen jag fick tipset att fila bort valkar och smörja in händerna med lotion på kvällen så har jag nästan aldrig problem med blåsor och stora djupa sår (tack Per).
    Varken hemma eller borta, vilket jag alltid hade innan, dag tre på Greklands semestrarna brukade inte vara kul.
    För mig fungerar det iallafall väldigt bra och jag har provat.

    / Calle

  • rosen

    Medlem
    25 maj, 2009 vid 21:01

    byggvaruhuset hade ngt diskhandskeliknande fast syntet för 15spänn, dvs byggarhandskar som verkar lovande iom att de var supertunna.

    vi stockholmssurfare behöver nog bara handskar på resor, svårt att hitta 3dagars hemma spec ofta.

  • rasmus_w

    Medlem
    26 maj, 2009 vid 12:45
    Calle;548512 wrote:
    Rasmus, har du provat?
    Jag har “kontorshänder” och sen jag fick tipset att fila bort valkar och smörja in händerna med lotion på kvällen så har jag nästan aldrig problem med blåsor och stora djupa sår (tack Per).
    Varken hemma eller borta, vilket jag alltid hade innan, dag tre på Greklands semestrarna brukade inte vara kul.
    För mig fungerar det iallafall väldigt bra och jag har provat.

    / Calle

    Njaäe. Har provat att smörja in händerna men inte att fila bort valkar. Däremot har jag många gånger upplevt skillnaden mellan att trappa upp gradvis och att gå från noll till fem timmar per dag.

    En annan sak är att jag aldrig har fått problem vid insjösegling och jag har bara fått rejäla sår av östersjösegling en enda gång och då gjorde jag i princip vad jag kunde för att köra sönder händerna. Det är kombinationen (sub-)tropiskt saltvatten och solskyddskräm som gett de rejäla besvären.

  • kicken

    Medlem
    26 maj, 2009 vid 16:35
    Goose;544750 wrote:
    Diskhandskar funkar kanon.

    nämen lägg av….. hahahhaha skulle va kul å se Aaron och grabbarna efter en vecka i Tairifa och hela gänget har gula/rosa gummi handskar (:cool2: :grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin:

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ajj…Tips på handskar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.