Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alla borde ha hjälm i vågor

  • adde

    Medlem
    10 september, 2007 vid 11:04

    gör en dryg månad sen kraschade jag en spock och fick “äta bom” resultatet var en bruten näsa. Det var alltså en rejäl smäll och jag hade mycket väl kunnat tuppat av om jag tex kommit med huvudet före. Nu hjälpte ju inte hjälmen mot bruten snok men man behöver inte krocka med andra för att åka på stryk.

  • doc

    Medlem
    10 september, 2007 vid 12:06

    Om du tappar prylarna så att de spolas över en vågsurfare gissar jag att jag ser den killen/tjejen på akuten en timma senare. Att risken för allvarliga skador skulle vara liten håller jag inte med om alls. Kraften i en våg koncentrerad genom en brädkant kan nog vara ödesdiger om grejorna träffar olyckligt.

    Hur när man kan gå är ju givetvis upp till en själv. Jag vet inte vad du menar med “ovanför” men om dom befinner sig i vågdalen precis nedanför läppen låter det ju lite vardags-edge.

    Den som simmar mitt i värsta vågtrafiken måste vara dum i huvudet och/eller självmordsbenägen.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 september, 2007 vid 14:48

    Har för mig att Scott McKercher beskrev en incident liknande DH-incidenten i nåt nummer av Boards eller Windsurf. En kille duckdök rakt in i fenan på en dansk slalomseglare som låg på vågens baksida och körde med fullt tryck. Den vågsurfaren fick genomgå många operationer innan hans käke var någotsånär återställd.

  • ola-h

    Medlem
    10 september, 2007 vid 15:00

    Oåxen. När du var neree seglade vi “inre”, väl? Där är det dels inte så ofta vågsurfare (men det var det då) och dessutom är vågen rätt lång, så det är enklare att välja väg (de två stenarna mitt i vågen är minst lika stora utmaningar som vågsurfarna…).

    På yttre är det mer problematisk eftersom vågen dör ut väldigt tydligt precis nedanför sektionen. Och den brantar upp rätt snabbt där också, dvs är flack och tråkig före. Så det är liksom bara att välja på ett ta den i ett relativt kritiskt läge eller helt skita i den. Detta gör vågsurfproblematiken lite extra accentuerad. Speciellt eftersom det också kompliceras av att några redan ligger på den plats i vågen man vill ta fart ifrån. Man får oftast först runda dessa och sedan snirkla sig upp ovanför de som paddlar och göra en någorlunda säker toppsväng, antingen en lång runt dem eller en kort som man liksom kommer mellan igen. Inte helt trivial logistik…

  • martinlundgren

    Medlem
    10 september, 2007 vid 18:55

    Har verklige försökt att segla med hjälm,, men det är helt omöjligt. Man har ju ingen aning om var man är.. Man vet ju inte ens vad som är upp och ner…Håller alltid extra säkerhetsavstånd till folk med hjälm.

  • simpa

    Medlem
    10 september, 2007 vid 19:04

    @AlexanderLindelof 413284 wrote:

    Funkar den här hjälmen om man har solglasögon?

    /Alex

    Ja det funkar alldeles utmärkt.

  • rookie

    Medlem
    10 september, 2007 vid 19:14

    Jag har varit och “paddelsurfat” några gånger i Åsa. Föredrar viken nedanför hamnen, där är det sällan är vindsurfare. Men har också surfat vid “ön”, antar att det är det ni kallar yttre.

    I alla fall, tror inte det är så farligt om ni tappar utrustningen och den driver ner mot surfare. Man ligger med uppsikt utåt hela tiden och skulle uppmärksamma detta. Däremot skulle jag inte gilla att det kommer surfare i hög fart mot line-up:en. Man skulle då inte veta var man skulle ta vägen.

  • _frippe_

    Medlem
    10 september, 2007 vid 19:36

    Har verklige försökt att segla med hjälm,, men det är helt omöjligt. Man har ju ingen aning om var man är.. Man vet ju inte ens vad som är upp och ner…

    Jag kör sedan i somras med denna hjälm när det är lite mer vind & vågor: http://www.pro-tec.net/water/ace_wake/index.html
    Tar man bort öronskydden (avtagbara) så märker man knappt att man har hjälmen på sig efter ett tag. Den hindrar i alla fall varken sikt eller balans överhuvudtaget. Kan rekommendera den om man vill köra med hjälm, det känns dessutom som att den skyddar bättre än den lite mjuka Gath-hjälmen.

    Jag kan även lämna förstahandsuppgifter från en situation som kunde slutat illa där en hjälm hade varit bra. Vågridning i sjyssta förhållanden, down the line och solen blänkandes i vattnet / ögonen. När jag började rida min våg var det tomt på folk neråt utmed vågen och jag visste att jag endast hade en person innanför mig på vågen framför. Jag koncentrerade mig hårt på att lyckas bemästra den ytterst fina tvåmetersvågen och helt plötsligt när jag skulle göra en cutback och köra nerför vågen igen så hör jag ett skrik. Det visar sig att personen som red vågen framför mig ramlat och låg i vattnet, endast huvudet stack upp, och han låg rakt nedanför mig. Jag upptäckte honom helt enkelt alldeles för sent och körde rakt över hans segel. Som tur var var det bara seglet som gick sönder, det kunde ju gått mycket värre.

    Visst kan man tycka att jag borde sett honom, men det är inte lätt att se en surfare som ligger i vattnet och flyter med segel och bräda i eller under vattenytan. Särskilt inte i motljus. Än värre blir det när man faktiskt har rätt utmanande förhållanden att hålla reda på själv.

    Jag borde sett honom men nu gjorde jag inte det och jag kan garantera att liknande incidenter, mer eller mindre nära händer rätt ofta. En hjälm är en billig försäkring i de lägena oavsett vems fel det är.

    Jag vill även med detta påminna alla att verkligen hålla koll när man vågrider, jag blev faktiskt rätt skärrad själv när detta hände. Dagarna efter detta koncentrerade jag mig ordentligt på att hålla koll när jag vågred, men jag insåg då också hur jäkla svårt det är att ha full koll runt omkring sig samtidigt som man måste ha 100% koll på vågen man rider.

  • andersbq

    Medlem
    10 september, 2007 vid 19:45

    Några argument mot och för hjälm.

    Sämre balans. – Inte ett dugg, bara inbillning.
    Det brusar. – Visst, men man vänjer sig efter 5 minuter.
    Man hör sämre. – Något, men inte sämre än med huva.
    Det ser töntigt och fegt ut. – Syftet är att skydda sig, vilket är smart, inte fegt.
    Klumpigt och tungt. – Provat en Gath?
    ”Jag sätter alla hopp numera”. – Kanske det, men det gör inte alla runt omkring.
    Alla ser likadana ut. – Skaffa segelsiffor, egen logga eller Hot Sails med custom färger.
    Man får inte solblekt hår. – Går att fixa med kemikalier eller hos frisören.😉

  • destruction

    Medlem
    10 september, 2007 vid 21:12

    Att surfa med hjälm, det är väl som att tugga tuggummi med papper på?

  • challq

    Medlem
    10 september, 2007 vid 23:06

    Mhm, var ju en intressant tråd det här.
    Jag ska köpa hjälm så fort jag får råd med en.
    Men det finns ju riktiga stolpskott till vindsurfare också. Som inte förstår när man ska ta det lugnt eller inte.
    Jag tycker att säkerheten borde gå först av allt.
    Kan berätta om en sån här stolpskotts-surfare som var i Apelviken en ganska blåsig dag.
    Det var så att jag höll i en kurs för ca. 12 elever, första-gångs-surfare, och vi kunde inte vindsurfa pga. att det var för mycket vind och vågor. Så då brukar vi instruktörer att endast använda brädorna för vågsurfing, för träning av känsla och balans typ.
    Och helt plötsligt ser jag att en vindsurfare är på väg mot oss. Ingen fara tänker jag eftersom han är 100 meter bort och alla elever har på sej reflexvästar (sånna där gula/gröna grejer, dock inga hjälmar, nedskärningar på jobbet) och stolpskottet till vindsurfare kör rakt igenom gruppen med elever och skulle lätt kunna ha klippt några av dem med lite otur.
    Samma dag drar en kitare in till gruppen och ska styla med att skvätta vatten över en av tjejerna som ligger och paddlar.
    Varför gör man detta!?
    Var en stor risk för eleverna och reflexvästarna syntes på flera 100 meters avstånd.
    Blev hursomhelst förbannad.
    Och som slutsats, mja, har ingen direkt slutsats, men när vi ändå var inne på lite storytelling tänkte jag vara med. 🙂

  • mag

    Medlem
    11 september, 2007 vid 01:50

    Ett ytterligare argument.

    Köp en hjälm som syns så minskar du risken att bli överkörd. Du syns klart bättre.

    Coolaste hjälmrevolutionen måste väl vara när Tom Curren vågade sig ut på Pipeline och körde radikalare än alla tidigare och vann Masters. “He shows real commitment!” blev kommentaren från flera, dvs han insåg att han skulle få stryk men ville inte dö på kuppen.
    /Magnus

  • mag

    Medlem
    11 september, 2007 vid 01:52

    O hur coolt är det at käka tuggummi?!? 😉
    Magnus

  • nlc

    Medlem
    11 september, 2007 vid 02:47

    Ännu mer läsning om varför det kan vara bra att köra med hjälm och lite om vilka alternativ som finns http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=48053

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2007 vid 06:28

    Jag känner att jag är rätt ologiskt detta. Jag cyklar aldrig en meter utan hjälm. Och när jag åker skidor är hjälm en självklarhet, jag släpar tom upp den när jag hudar om det så bara är ett par mediokra nedförsrepor inplanerade. Mn för vindsurfing har jag inte lyckats skaffa någon än.

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alla borde ha hjälm i vågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.