Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alla borde ha hjälm i vågor

  • rasmus_w

    Medlem
    12 september, 2007 vid 18:25

    Om hotsails gör hjälmar tror jag de är handstickade. Man kör HOT för att man vill sticka ut!

    Sen kan jag inte låta bli att konstatera att det känns lite konstigt att behöva ha hjälm i en sport som har bland det lägsta antalet svårt skadade per utövad timme av några sporter överhuvudtaget. Cyklar du till och från surfet löper du 200 % större risk att dö på väg dit än under själva surfandet.

    Det snackas jämt om att man kan dunka skallen i mast och bom men är man hyfsat ung så är skallen hård. Grejen är väl att det väldigt sällan finns fasta hinder att braka in i när man surfar så om man landar på grejorna i en vurpa så håller man ungefär samma hastighet som prylarna. I enstaka fall har de hunnit stanna helt när man slår i dem men oftast har de bara hunnit sakta in. Min gissning är att skallen slår i brädan med ungefär 7-10 km/h.

    Det som är farligt är framförallt kollisioner och andras kringflygande prylar och den risken är ju rätt hög på vissa ställen, minimal på andra. Om jag hade hjälm skulle jag nog framförallt använda den när det är rejält med folk i en trång vik. När det gäller kringflygande prylar så är som vissa påpekat risken störst på land.

    En sak till när det gäller kollisioner: att skydda skallen får nog sägas vara ett minimum. Armar, ben, inre organ och ryggrad är inte det minsta skyddade av en hjälm.

    Jag kanske skulle haft hjälm för länge sen när jag körde överriggad 3.5 i Vargas. Å andra sidan hängde jag nån kväll i armbågarna från kanten på taket till det stora hotellet i Bahia Feliz, full som en kastrull. Eventuella risker jag tog på vattnet är helt irrelevanta när man håller på med den typen av pubertala galenskaper.

    Så lite tråk-kommentarer på Jeppes helsköna inlägg. En kompis som släktforskar påpekade att så fort man kollar hur anfäderna levat så ser man att dagens säkerhetshysteri faktiskt har effekt. Att dö i olika typer av olyckor var mycket vanligare för säg 200 år sen än vad det är nu.

  • rabbit

    Medlem
    12 september, 2007 vid 18:48

    Appropå hot om Hot-hjälmar och annat så hittade jag följande heta produkt till salu i tyskland…
    [img]http://i11.ebayimg.com/02/i/000/b4/e8/64c8_1.JPG[/img]
    [img]http://i16.ebayimg.com/02/i/000/b4/e8/653a_1.JPG[/img]

    Vem blir hetaste hot seglaren?

  • j-s

    Medlem
    12 september, 2007 vid 18:51

    Jag har fan aldrig vågat prova några Hot prylar! Dom verkar alldeles för heta för mig!

    Men jag tror Jesper är Hotad! :laugh:

  • oaxen

    Medlem
    12 september, 2007 vid 19:01

    Snälla Jesper, sluta nu mina käkmuskler klarar inte mer… att skratta är förstås roligare än att slå sig i huvudet.

    På tal om det en personlig liten skidanekdot:
    Nyårsaftons morgon. Strålande sol, blockhård konstsnö, – 15 grader C. Tolvmannabacken i Kisa, fallhöjd 104 meter.
    Undertecknad håller bra fart och tar sikte på ett litet fint gupp. “Här ska det snurras”. Åhej!…

    … Oah

    … Pang!

    … mörker och smärta…

    Efter att ha kvidit 5 – 10 minuter kom en lite lätt oroad skidåkare och undrade om jag behövde hjälp? Jo, jag kunde nog behöva lite hjälp att resa mig eftersom jag troligtvis brutit nyckelbenet.
    Av med pjäxor och elände. In i bilen. Smärtsam körning 5 mil till akuten i Linköping.
    Morfin rakt in i magen… mmm.
    Behövde inga andra droger den nyårsaftonen kan jag lova.

    Det är den enda 360:n jag någonsin missat. Kom bara runt 270 grader och om jag inte haft hjälm hade jag garanterat varit ännu dummare i huvudet än vad som är fallet.

    Jo, jag använder också både hjälm och ryggskydd i “Hammarbybackar” och på lite större berg.

  • ola_p

    Medlem
    12 september, 2007 vid 19:04

    Fan Jesper, jobbar inte du? Sjukt sköna resonemang.

  • kamaaina

    Medlem
    12 september, 2007 vid 19:36

    Jesper…guld!!!

    Klockrent

  • drakglenn

    Medlem
    12 september, 2007 vid 19:49

    En tanke!

    Finns det någon extremsport idag där man inte har hjälm?
    inte är det många ivarje fall…..

    Vad innebär det det?
    Är vågsurf är ingen extremsport :blush: ?????????

    Jag kan inte säga att jag saknat hjälm alla år jag seglat freeride, kännslan att segla runt UTAN massa jä-la bestämelser är oslagbar, bara du med elementen, det var först när jag började sattsa som jag kände att hjälm var en självklarhet (det känns som man pusha sig själv hårdare när man känner sig säker), sen ska tilläggas att det var faktor till som vägde in, mina tre små barn….

    (Edit: en sak till, min svedda skalle sommartid)

    PS. Jesper, röker du braj på arbetstid:wink:

    //Glenn

  • andersbq

    Medlem
    12 september, 2007 vid 20:24

    Fan Jesper, här använder man konfen för att debriefa sig för att man i en perfekt bottensväng nästan dödat en spolad stackare, och så sitter du där på Sveavägen 65 och röker på!!!

    Jag är såååååååå glad att jag bara har hans tvådelade Crossover i bagaget, i väntan på att AnnCharlotte ska komma hem från Spanien och inte ska på nån begravning.

    (akta dig så jag inte tar fram mina festbilder från -89 😉

  • doc

    Medlem
    12 september, 2007 vid 20:47

    Jag har ett billigt Crossover 4.2 till salu om han behöver ett nytt… http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15117

    Jag blev påseglad bakifrån i Apelviken på det glada 90-talet. Har fortfarande en grop i vaden efter brädspetsen. Hela ekipaget fortsatte över min bräda, tvärs genom seglet och jag fick killens mast i huvudet. Tusan vet hur det hade gått om jag inte haft hjälm…

  • jesper_b

    Medlem
    12 september, 2007 vid 21:00

    Anders,
    Jag har som sagt inte läst denna tråd ovanför den där bilden du la in från Spreckan -89. Jag har dock haft lite dåligt samvete för att jag viftade bort din kroniska yrsel lite väl lättvindigt. Den är jag djädrigt ledsen för. Själv har jag bara seglat på en person (hittills) och då träffade jag en rätt ung och het Angela Cochran i huvudet så hon började blöda och fick sys några stygn. Det var dessutom dagen före hennes final i Aloha. Hon var helcool med det inträffade eftersom det var min våg men jag hade rätt mycket ågren i vart fall. Som tur var vann hon sin final trots viss huvudvärk. Hade hon haft hjälm hade hon nog sluppit huvudvärken…

    Hade väl lite väl trist på jobbet bara (ingen jazztobak) och råkade konfa loss efter jag såg den där bilden på en mogen Jesper med två små fjortisar brevid…

    Bär hjälm!

    Jesper B

    PS: Festbilder.. CENSUR, du kanske kan skicka som pm?

  • oldschool

    Medlem
    12 september, 2007 vid 21:38

    @Kamaaina 414234 wrote:

    De där jävla italienarna i Diamond Head e fan inte kloka, inte särskillt poppis bland lokal befolkningen….. Jävla divor…

    Bodde där i 6 månader, de tar fan ingen hänsyn till någon,svarar inte på tilltal och e dryga som tusan, sedan kan de inte segla heller.

    Han var inte italienare…han var fransman och seglade DH regelbundet.

    Å angående Italienarna så är de ju…..Italienare 🙂 De snackar knackig engelska å e rätt dryga (typ alla kommer från Rom) ,men å andra sidan så kommer de ju bara 1 månad om året, så det får man stå ut med. Om de försöker ta din våg så är detbara till att kasta iväg ett par italienska förolämpningar så löser sig allt 😀

    Men i år var de rätt lugna, blev bara indroppad på 1 gång i hela augusti…vilket måste vara nytt rekord!!!!!!!!!!!!!!!! Men såg ett par goa krasher när de seglade rätt på varandra 😀 ….en hjälm hade nog inte skadat någon i det läget!

  • andersbq

    Medlem
    13 september, 2007 vid 05:03

    @Jesper_B 414415 wrote:

    Anders,
    Jag har dock haft lite dåligt samvete för att jag viftade bort din kroniska yrsel lite väl lättvindigt.

    Det är lungt, vill bara vara tydlig på att min hjälm-mission främst handlar om att andra kan göra saker som gör att man hade önskat man hade hjälm, allstå inte en hoppkruka, som det var på den tiden vi satt på sprecks.
    (Men jag håller också med om att dina kåserier piggar upp tillvaron!)

  • Oregistrerad

    Gäst
    17 september, 2007 vid 15:48

    Jag väcker lite liv i denna tråden igen!

    Ni som använder hjälm, kan ni vara snälla och tipsa om bra “goa” hjälmar och eventuellt dåliga ni haft?
    Alltid bra med tips.

Sida 6 av 6

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alla borde ha hjälm i vågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.