Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alla borde ha hjälm i vågor

  • rasmus_w

    Medlem
    11 september, 2007 vid 22:22

    @Oåxen 413854 wrote:

    I vindsurfing är det väl varken eller just nu. Massan består till stor del av individer som insett att ryktet om deras odödlighet inte stämmer – d v s mest mogna män med glesnande hår.
    Jag fattade t ex inte det där med solblekt hår…

    En sak till, “mogna män” lider också av långsamt ökande ömtålighet. En 25-åring är betydligt svårare att slå sönder än en 45-åring.

  • kamaaina

    Medlem
    12 september, 2007 vid 13:29

    @perkele 412952 wrote:

    Bidrager med en skräck historia från Diamond Head.
    En glad Italienare på väg in i full planing beslutade sig för att hoppa från baksidan av vågen och klapp en vågsurfare som duck-diba genom läppen rätt i skallen. Som ett mirakel höll skallen men huden delade sig från näsan till mitten av skallen… – som sagt, man få ha koll och tänka sig för.

    T

    De där jävla italienarna i Diamond Head e fan inte kloka, inte särskillt poppis bland lokal befolkningen….. Jävla divor…

    Bodde där i 6 månader, de tar fan ingen hänsyn till någon,svarar inte på tilltal och e dryga som tusan, sedan kan de inte segla heller.

  • kamaaina

    Medlem
    12 september, 2007 vid 13:36

    @andersbq 413509 wrote:

    Några argument mot och för hjälm.

    Sämre balans. – Inte ett dugg, bara inbillning.
    Det brusar. – Visst, men man vänjer sig efter 5 minuter.
    Man hör sämre. – Något, men inte sämre än med huva.
    Det ser töntigt och fegt ut. – Syftet är att skydda sig, vilket är smart, inte fegt.
    Klumpigt och tungt. – Provat en Gath?
    ”Jag sätter alla hopp numera”. – Kanske det, men det gör inte alla runt omkring.
    Alla ser likadana ut. – Skaffa segelsiffor, egen logga eller Hot Sails med custom färger.
    Man får inte solblekt hår. – Går att fixa med kemikalier eller hos frisören.😉

    Sämre balans…du har nog rätt.
    Brus – man vänjer sig inte alls, är tvungen att köra med öron proppar som i sin tur påverkar balansen
    Man hör inte ett smack
    Skit i hur det ser ut
    Inte tungt men något otympligt

    Det e dummt att hyckla och säga att hjälm inte påverkar seglingen, för det gör det. Inte mycket, men tillräckligt för att jag hellre skall välja utan. Brukar dock köra med hjälm när dettutar i ordentligt.

  • jesper_b

    Medlem
    12 september, 2007 vid 15:10

    Tjoho!!!
    Jag har inte läst denna tråd – väldigt lång och säkert extremt intressant – utan fick ett par privata meddelanden från andersbq med länk hit. Fasen vilka snygga grabbar. Inte en dag äldre har vi blivit. Kul med Mackans pudelfrilla!

    Hjälm? Jo, alla argument handlar väl om att man borde ha det. Jag är nog en idiot som inte har det. Men jag tänkte ändå på en aspekt som jag gissar inte finns med ovan. Alla våra skydd, i bilar, på cyklar, på barn som leker, i skidbacken, mm får oss att känna oss säkrare, i vart fall om vi tror på all kommersiell reklam som ligger bakom den trendiga säkerhetstrenden.

    Jag köpte nya skidgrejor häromåret för första gången på 15 år!!! Var en gång en stekhet skidåkare med mycket extrem friåkning i riktiga berg. På den tiden hade ingen hjälm eller ryggplatta. Nu har jag det i hammarbybacken! Vet faktiskt inte varför, självklart är modefaktorn en bidragande orsak och de kommersiella krafterna i mode ska inte underskattas. En kompis jobbar på P.O.C, dvs den svenska skidhjälm och skidskyddstillverkaren. POCs ägare speckar hårt i att det ska bli hjälmobligatorium i alperna, då kan de casha in! För att inte tala om bilindustrins kommersiella intresse i att vi sätter vår egen säkerhet först, dvs köper stora motorstarka Volvos eller Chevor i stället för små smarta energisnåla bilar.

    Ca 500 svenskar dör varje år i trafikolyckor. Vi matas med hur viktigt det är med säkra bilar. Ca 1500 svenskar tar självmord varje år… dock ej samma kommersiella intressen, och inte heller någon offentlig uppmärksamhet eller debatt.

    Jag har inte hjälm när jag går till jobbet, trots att huvudskador kan få katastrofala konsekvenser för påkörda gångtrafikanter…

    Jag kör folkabuss från 66 med absolut ingen krockzone alls, jag cyklar utan hjälm, även inne i stan, jag ångrar mitt dyra skidhjälmsinköp och längtar till min hemstickade Stenmarksluva (var har den tagit vägen?). Jag lärde mina barn cykla på asfalt enbart iklädda bikinitrosor…

    Jag är som sagt en idiot!

    Det finns ett par amerikanska och franska sociologer (och en svensk) som skriver om vårt samhälles fokusering på säkerhet. Det är tydligen rätt unikt i mänsklighetens historia, dvs att vi med olika teknologier skyddar oss från i stort sett allt som… som det går att sälja teknologier till. Man säljer automatpistoler med argumentet att man ska kunna skydda sig. Man säljer livsfarliga bilar med argumentet att man ska kunna skydda sig. Man säljer hjälmar med argumentet att man kan skydda sig. Man…

    Blir världen säkrare? Livslängden i västvärlden är hög jämfört med tidigare epoker och andra delar av nutiden (det senaste jag lästa var dock att den slutat öka). Det beror dock mycket på att vi håller oss vid liv i sjukvården i hög ålder, vilket jag vette 17 om jag vill uppleva personligen. Men under de senaste 100 åren har vi även dödat fler människor än under något annat århundrade… Marknaden för privata skyddsrum att gräva ner på tomten är föresten väldigt mycket längre kommen i USA än här hemma i Sverige – men ge det en tio år eller så!

    Visst borde vi ha hjälm när vi vindsurfar, men inte pga någon slags rationell analys av vår personliga säkerhet. Då borde vi sluta göra mycket annat som statistiskt sett är mycket farligare. Vi borde nog inte göra någonting mer än att konsumera så mycket säkerhetsprylar som möjligt, inklusive ett privat skyddsrum att spendera våra liv i. Vi borde inte göra oss allt för ensamma då detta kan leda till självmord, men med moderna träningsredskap kan vi hålla fysiken någorlunda i trim (KÖP på TV-shop) och med ständig uppkoppling i våra datorer, nya mobiler och senaste ipod kan vi interagera socialt utan att riskera olyckor genom farliga transporter eller att bli rånade på vägen. Vi bör dock köpa ordentliga lås och säkerhetssystem till våra hem/skyddsrum, då dessa inte är kamerabevakade som de flesta offentliga rum är numera.

    Nu har jag nog tappat bort mig själv från hjälm-vindsurfing-temat i denna tråd.

    Vad du än gör, sätt INTE på dig din gamla Jofa. Köp en hjälm dedikerad enbart för vindsurfing. Du bör ha minst en hjälm för varje aktivitet du utför. Du bör ha en lätt vindsurfinghjälm i kolfiber (eller något med nano) för varma sommardagar och utlandsresor, en annan tjockare och varmare för vintersegling. Du bör även komplettera med en gånghjälm eller två och självklart en speciell sovhjälm. Du glömmer väl inte heller att hjälmar åldras. Även om du inte stöter till den mot något hårt bör du byta minst vart annat år.

    Nej nu ballade resonemanget ut igen. Bäst att köpa en hjälm med ett ordentligt munskydd så man inte kan snacka så mycket skit, eller om ni andra köper hjälmar med ordentiliga möjligheter att stänga av allt uteljud?

    Nejmen, nu blev det någon konstig dubbelironi vars egentliga meningsinnebörd är helt dold för åtminstone mig själv. Jag får avsluta enkelt.

    Bär hjälm!

    Jesper B

  • challq

    Medlem
    12 september, 2007 vid 15:36
    Jesper_B;414267 wrote:
    Ca 500 svenskar dör varje år i trafikolyckor. Vi matas med hur viktigt det är med säkra bilar. Ca 1500 svenskar tar självmord varje dag…

    Dom här siffrorna var lite overkill, 1500 / dag? :blush:
    Sen när vi snackar statistik så är det faktiskt säkrare att köra bil onykter än nykter,
    70 procent som krockar med bil är nyktra, och 30 % är onyktra. Det är livsfarligt att köra nykter.

  • jesper_b

    Medlem
    12 september, 2007 vid 15:44

    challg,
    Visst ska det vara per år, ändrade just i mitt inlägg ovan. Fast som du själv skriver om statistik – den är allt annat än en objektiv beskrivning av någon slags verklighet.

    Vi vet nog inte hur många som försöker ta självmord, varken per dag eller år. Det statistiken säger är att 1500 svenskar lyckas – fullt ut – per år. Förvånandsvärt få av dessa har dessutom alkohol i blodet, men de använder bilen desto flitigare som självmordsredskap.

    Bär hjälm!

    /Jesper B

    PS: Finns det något släktskap mellan galg och hjälmhumor?

  • oaxen

    Medlem
    12 september, 2007 vid 15:51

    Gaaah!!!

    Nu har jag slängt min alpina racehjälm, skateboardhjälmen, vindsurfinghjälmen och och och…

    Faan nu har käken låst sig i en massiv skrattkramp. Faan Jesper du måste varna innan du levererar så många dråpligheter.

    LIVING ON THE EDGE – Nu ska jag snart ta bilen till grabbens föräldramöte, jag tror jag ska vara lite crazy och köra med ena ögat stängt. Får se om jag törs strunta i bilbältet.

  • andersbq

    Medlem
    12 september, 2007 vid 16:06

    Själv var jag sjukskriven i 8 månader efter att blivit påkörd/kört ihop med en skidåkare, och har fortfarande 15 % invaliditet pga detta. Vilket yttrar sig i konstant yrsel. Jag hade fullt spett på snowboarden utan hjälm, säker 70 knyck. Landade stenhårt rätt på huvudet. Jo, NU har jag olika hjälmar till nästan allt, jag har varken tid eller råd till mera rehabilitering.
    Som sagt, Life is Quik!

  • oaxen

    Medlem
    12 september, 2007 vid 16:08

    OK ok, nu har jag plockat upp alla hjälmar ur soptunna igen.

    Life is quick – better have some fun…

  • jesper_b

    Medlem
    12 september, 2007 vid 16:15

    Själv har jag gömt mig i soptunnan.

    Bär hjälm!

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    12 september, 2007 vid 16:33

    Fick just en idé.
    Skrev nyligen ett par mycket viktiga inlägg om tävlingsformat mm på racingavdelningen. Känner att vi här i denna tråd är inne på lösningen på vindsurfingförbundets alla problem. Vi borde döpa om det till hjälmförbundet. Det bör finnas oerhört många fler personer som är intresserade av att vara med i ett sådant förbund än i ett vindsurfingförbund. Tänka alla sektioner och undergrupper man kunde ha, inte minst ett vindsurfinghjälmförbund. Självklart med en speedvindsurfinghjälmsektion, en vågseglingshjälmsektion mfl. Dessa kunde sätta upp riktlinjer för när och hur man ska bära hjälm, certifiera de hjälmar man anser tillräckligt bra (självfallet mot avgift) mm. Man kunde samarbeta med lokala myndigheter (poliserna som patrullerar de nya kampingplatserna, t ex vid Apelviken) och se till att de ger böter till de som inte sätter fast sina hjälmar enligt förbundets föreskrifter, dessutom borde hjälmtillverkarna kunna involveras så att förbundets olika aktivteter (dvs styrelsen och de av styrelsen utsedda experterna) blev rikligt belönade i form av arvoden och gratis skyddsutrustning.

    Bara en spontan idé, inte heller denna står jag för när kritiken kommer haglande. Då kryper jag ner i soptunnan ingen, eller, när jag fått krediten godkänd och leverans och installation avklarad, ner i mitt privata lilla men säkra skyddsrum.

    /Jesper B

  • feg

    Medlem
    12 september, 2007 vid 16:38

    Jeppe e kung! 🙂
    (Finns det HOT hjälmar för HOT nördar?)

  • nekons

    Medlem
    12 september, 2007 vid 16:43

    @surfmeister 412986 wrote:

    Har en Gath hjälm och är riktigt nöjd! Känns knappt att man har den på huvudet och så värmer den riktigt fint på hösten.

    Det har jag med, men har du läst texten inne i hjälmen som berättar vad den skyddar mot?? Vattenstänk och sol vill jag minnas… :confused2:

  • rabbit

    Medlem
    12 september, 2007 vid 16:51

    @Jesper_B 414267 wrote:

    Marknaden för privata skyddsrum att gräva ner på tomten är föresten väldigt mycket längre kommen i USA än här hemma i Sverige – men ge det en tio år eller så!

    Eller då kan Svenskar öppna ögonen och sluta att blint beundra den sjuka federala nationen i väster. Vi måste inte gå i deras fotspår. Vi måste inte gå i någons fotspår. Vi kan ta ett moget ansvar som nation och visa var skåpet skall stå.
    Riktig demokrati, humana värderingar, fred…

    Vi har mycket svenskt att vara stolt över.

    Lag eller regelstadgad hjälmtvång är bara dumt. Låt dom som vill ta risker göra det(så länge dom inte riskerar andras liv som dom idioter som kör för fort på vägarna)
    Låt dom som inte har något att skydda, dö av.
    Darwin kallade det för “natural selection”. Och som Denis Leary sa:”It’s the bottom of the fucking foodchain…” 😉

    Mike Waltze hade hjälm. Om han behövde det, lär jag behöva en extra tjock hjälm.

    -fred, vind och snö
    /r

  • jesper_b

    Medlem
    12 september, 2007 vid 16:58

    feg,
    Trodde Sebastian A var självskriven kung i detta fantastiska förbund?

    (rimmar nästan)

    Vad gället hotsailsmauis eventuella produktion av säkerhetsutrustning så kan jag tyvärr inte avslöja alla är detaljer. Hotsailsmaui söker förnärvarande olika typer av skydd, eftersom HOT-bilden är ganska allvarlig. Åtminstone tillräckligt för att hotsailsmaui i nuläget inte vill HOTa de stora aktörerna på skyddsmarknaden. En redig big wave GUN och ett par automatgevär ligger dock i PIPELINE! Ska ni ut där…

    Bär hjälm!

    Jesper B

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alla borde ha hjälm i vågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.