Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alla borde ha hjälm i vågor

  • rasmus_w

    Medlem
    11 september, 2007 vid 07:15

    Vill minnas att Greg Dunnett i Boards provade att ha hjälm och konstaterade att det var tur att han hade hjälm när han hade hjälm typ, för han slog huvet i betydligt mer saker när han hade hjälmen på men, som sagt, eftersom han hade hjälmen på gjorde det ju inget.

    Jag slog huvet i masten för kanske första gången eller så när jag sist var på Haga. Jag fick en känsla av att man landar på masten när man får kastfall utan att stå i stropparna, men när jag stod i stropparna och hade fullt drag landade jag alltid framför även när jag inte krokat ur. Vilket jag för den delen inte gjorde en enda gång.

  • surfmeister

    Medlem
    11 september, 2007 vid 07:26

    Klockren Ola!

    Inom skidsporten har det blivit “ballt” att ha hjälm. Hur ofta ser man en radikal skidåkare glida ner för en ravin i midjedjup puder med stenmarksluva? Där är det naturligt att de mest extrema friåkarna har hjälm, ryggplatta etc etc. För min del har jag alltid hjälm när jag åker skidor, ett träd eller sten kan göra riktigt ont att krocka med (egen erfarenhet….)

    Hjälm för vindsurfing var det sista jag köpte och jag ångrar inte en sekund att jag gjort det! Har besparat mitt huvud från mindre smäller av masten och brädan (tom fenan!), dock saknar man det solblekta håret…

  • nek

    Medlem
    11 september, 2007 vid 09:43

    …synd på det solblekta håret ja, fast för oss över 30 är det skönt och slippa smörja in flinten med sololja, eller vad säger ni gubbar?? :tongue:

    Inställningsfråga det här med hjälmbärande. Behövs bara moderniseras lite attityder så det blir ok att ha hjälm…

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2007 vid 10:15

    En redig smäll i skallen, sen kanske man glömmer bort varför men inte vill ha hjälm?

  • imported_macts

    Medlem
    11 september, 2007 vid 10:26

    @Rasmus_W 413679 wrote:

    Vill minnas att Greg Dunnett i Boards provade att ha hjälm och konstaterade att det var tur att han hade hjälm när han hade hjälm typ, för han slog huvet i betydligt mer saker när han hade hjälmen på men, som sagt, eftersom han hade hjälmen på gjorde det ju inget.

    Jag slog huvet i masten för kanske första gången eller så när jag sist var på Haga. Jag fick en känsla av att man landar på masten när man får kastfall utan att stå i stropparna, men när jag stod i stropparna och hade fullt drag landade jag alltid framför även när jag inte krokat ur. Vilket jag för den delen inte gjorde en enda gång.

    Faktikt så har jag samma upplevelse som Greg. Har börjat köra med hjälm i år när jag speedar i hårdare förhålllanden och tycker att jag slår huvudet i masten lite då och då. Däremot så är gångerna lätträknade som jag har slagit huvudet tidigare när jag kört utan hjälm. Antar att jag omedvetet har skyddat skallen tidigare, men struntar i det när jag har hjälm.

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2007 vid 10:45

    @MacTS 413747 wrote:

    Faktikt så har jag samma upplevelse som Greg. Har börjat köra med hjälm i år när jag speedar i hårdare förhålllanden och tycker att jag slår huvudet i masten lite då och då. Däremot så är gångerna lätträknade som jag har slagit huvudet tidigare när jag kört utan hjälm. Antar att jag omedvetet har skyddat skallen tidigare, men struntar i det när jag har hjälm.

    Jag tror det faktisk beror på aningen sämre sikt (i pereferin) samt att huvudet faktiskt blir lite större. När jag gippar passerar masten nästan alltid precis förbi huvudet, så den touchar luggen typ. Ändå har det knappt hänt at jag dunkat i just en gipp. Jag är övertygad om att när jg skaffar hjälp, kommer huvudet att studsa mot masten i var och varannan jipp.

    Jag hade hjälm på 80-talet och då var det precis det som hände.

  • drakglenn

    Medlem
    11 september, 2007 vid 13:23

    Skäms en aning att det tog sån tid innan jag skaffade en hjälm, köpte en Pro-tech först i våras.

    En stor skillnad jag direkt kännde var att självförtoendet ökade som f-n, numer seglar jag utan att tveka, gjorde susen för att ladda på ….:cool2:

  • oaxen

    Medlem
    11 september, 2007 vid 13:58

    Retrospektiv observation:
    När Mike Waltze och garbbarna på Hookipa satte kruka på skallen när de laddade framtåloopar i slutet av 80-talet blev det väldigt coolt med hjälm! Nästan varenda kotte på Roxen körde med hjälm. T o m i Apelviken saknades töntstämpeln.

    Så är det i alla sporter. När ikonerna börjar köra med hjälm då följer massan efter.
    Shawn White – snowboard.
    Skidor har haft samma utveckling.
    Skateboard – endast hjälm i vertramp. I street är det inte en kotte bland proffsen som kör med skydd – det gör följdaktligen inte massan heller.

    I vindsurfing är det väl varken eller just nu. Massan består till stor del av individer som insett att ryktet om deras odödlighet inte stämmer – d v s mest mogna män med glesnande hår.
    Jag fattade t ex inte det där med solblekt hår…

    / FlintLind – over and out

  • andersbq

    Medlem
    11 september, 2007 vid 14:26

    Jag minns att Markus Bohman en dag i april 1989 satt på Sprecklesville och klagade just på den nackdelen, “fan, man inte får solblekt hår, när man kör med hjälm hela tiden”.

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 september, 2007 vid 14:39

    Man borde tydligen ha hjälm på stranden också. Fick en flygande bräda i huvudet i Dahab förra veckan när det blåste hårt. Var nog nära att skallen sprack där. En annan fick en mast i huvudet och blev rätt skadad. Har tydligen skett dödsfall med flygande riggar. Inte alla verkar förstå att det är enorma krafter som kommer loss och att man verkligen måste lära sig att hålla i grejorna. Där måste vi tydligen också börja bli lite mer vaksamma och öka medvetenheten.

  • mang-e

    Medlem
    11 september, 2007 vid 15:14

    Måste få skriva av mig mina mardrömmar:wink: . Nyss hemkommen från tyskarnas paradis dvs Garda sjön.

    Åkte till Torbole en solig och ljuvlig dag, anlände dit strax innan lunch och det var en del nybörjare ute som passade på att träna i den knappt märkbara vinden. Solade en stund och gick sedan på lunch, kanske var borta i 1 timme och närmade mig stranden och kände yehaaa det börjar att blåsa.

    Kom ut på stranden och såg några surfers som brände som satan i plattvattnet…såg riktigt najs ut. Bara några minuter sedan ökade vinden markant och jag ljuger inte om att det måste legat och lurat en fet tysk under varje sten….för helt plötsligt så var det säkerligen över 300 surfare ute.
    Bara detta var en enorm upplevelse.

    Nu till ämnet….jag gick över till Fanatic uthyrnings stället och helt plötsligt stannade jag och ögonen blev som frisbee´s…inne i “brytet” vid stranden så var det säkerligen mellan 70-100 surfare som alla skulle ut på en gång. Kan tilläggas att vinden var rak on shore och bara det kan ju vara lite knivigt för de flesta.

    Stog där ett bra tag och bara ömsom gapade och ömsom flabbade, det drogs rigg, det beachstartades och det flöt prylar övarallt. Vissa kom upp och sedan trillade varvid riggen drämde i grannen bräda tätt bredvid skallen och det såg rent ut sagt ut som om dom försökte att launcha med livet som insats. Dom brände över varandras riggar utan ens ett sorry odyl (helt sjukt)

    Och i vanlig tysk oordning så gällde djungels lag, skrika å böka å trängas. Påminner om en oplanerad skogsgallring av ett gäng amatörer som alla fäller samtidigt utan vetskapen vart träden faller. Kan tyvärr inte riktigt beskriva detta vare sig i ord eller bild…det måste upplevas.

    Man fick sig en ordentlig tankeställare ivarjefall…dock så spädde det bara på min bild av tyskar:wink: .

    Jag kommer att tjacka kruka omgående:cool2: både för att skydda mig från egna krascher samt för att skydda mig från andras “oplanerade rörelser”

    Mao kruka är ett måste snart (åtminstonde om det finns tyskar i närheten)he he

    Bortsett detta så kan jag varmt rekommendera Gardasjön…kanon ställe!

  • bjornen

    Medlem
    11 september, 2007 vid 17:21

    @Mang-E 413877 wrote:

    Måste få skriva av mig mina mardrömmar:wink: . Nyss hemkommen från tyskarnas paradis dvs Garda sjön.

    Åkte till Torbole en solig och ljuvlig dag, anlände dit strax innan lunch och det var en del nybörjare ute som passade på att träna i den knappt märkbara vinden. Solade en stund och gick sedan på lunch, kanske var borta i 1 timme och närmade mig stranden och kände yehaaa det börjar att blåsa.

    Kom ut på stranden och såg några surfers som brände som satan i plattvattnet…såg riktigt najs ut. Bara några minuter sedan ökade vinden markant och jag ljuger inte om att det måste legat och lurat en fet tysk under varje sten….för helt plötsligt så var det säkerligen över 300 surfare ute.
    Bara detta var en enorm upplevelse.

    Nu till ämnet….jag gick över till Fanatic uthyrnings stället och helt plötsligt stannade jag och ögonen blev som frisbee´s…inne i “brytet” vid stranden så var det säkerligen mellan 70-100 surfare som alla skulle ut på en gång. Kan tilläggas att vinden var rak on shore och bara det kan ju vara lite knivigt för de flesta.

    Stog där ett bra tag och bara ömsom gapade och ömsom flabbade, det drogs rigg, det beachstartades och det flöt prylar övarallt. Vissa kom upp och sedan trillade varvid riggen drämde i grannen bräda tätt bredvid skallen och det såg rent ut sagt ut som om dom försökte att launcha med livet som insats. Dom brände över varandras riggar utan ens ett sorry odyl (helt sjukt)

    Och i vanlig tysk oordning så gällde djungels lag, skrika å böka å trängas. Påminner om en oplanerad skogsgallring av ett gäng amatörer som alla fäller samtidigt utan vetskapen vart träden faller. Kan tyvärr inte riktigt beskriva detta vare sig i ord eller bild…det måste upplevas.

    Man fick sig en ordentlig tankeställare ivarjefall…dock så spädde det bara på min bild av tyskar:wink: .

    Jag kommer att tjacka kruka omgående:cool2: både för att skydda mig från egna krascher samt för att skydda mig från andras “oplanerade rörelser”

    Mao kruka är ett måste snart (åtminstonde om det finns tyskar i närheten)he he

    Bortsett detta så kan jag varmt rekommendera Gardasjön…kanon ställe!

    När jag var där i början av augusti var det en kille som fick åka ambulans med lindat huvud och dropp. Såg inte så trevligt ut. Kan också rekomendera Gardasjön.

    //Björn

  • rabbit

    Medlem
    11 september, 2007 vid 17:23

    @Oåxen 413854 wrote:

    Retrospektiv observation:
    När Mike Waltze och garbbarna på Hookipa satte kruka på skallen när de laddade framtåloopar i slutet av 80-talet

    Det räcker för mig.
    Mike Waltze har alltid varit idolen.
    Robby var en tråkig do-good snubbe, Waltze var bäst.
    Nu vågar också jag bära hjälm. 🙂

    En fråga bara, kan någon förklara Gath hjälmens avsaknad av skydd för pannan?
    Är det för att dom skall kunna trycka näsan mot brädan när dom dyjer vågor med brädan?

    Hursomhelst så gör det ju hjälmen olämplig för windsurfing även om den säljs på surfshoppar…

    Någon?

    fred, vind och snö
    /r

  • andersbq

    Medlem
    11 september, 2007 vid 20:24
    andersbq;413865 wrote:
    Jag minns att Markus Bohman en dag i april 1989 satt på Sprecklesville och klagade just på den nackdelen, “fan, man inte får solblekt hår, när man kör med hjälm hela tiden”.

    Och så här såg det ut, då denna kommentar föll:

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2007 vid 20:28

    Shit, Kricke ser inte gammal ut på den bilden. Inte Mackan heller för den delen.

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alla borde ha hjälm i vågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.