Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Allmän hjälp med lightroom

  • Allmän hjälp med lightroom

    Publicerad av highflyer på 21 maj, 2010 vid 15:54

    Startar en tråd. Det lär ju bli fler frågor med tiden.

    Just nu funderar jag på bildformat.

    Fotograferar i RAW. Det verkar ju bäst för redigering.
    Men, när jag har redigerat klart mina bilder finns det någon anledning att ha kvar bilderna i RAW formatet eller kan jag lika gärna konvertera till JPEG?
    Det tar ju bra mycket mindre plats. Blir det sämre kvalitet?

    Och om detta är ett bra sätt så undrar jag om det finns något kommando för att konvertera t.ex. en hel mapp i Lightroom till JPEG och att de (gamla) RAW filerna raderas automatiskt?

    Jag vill med andra ord byta ut innehållet i mappen från RAW till JPEG

    highflyer svarade 13 år, 12 månader sedan 1 Medlem · 5 Svar
  • 5 Svar
  • skate_1_boy

    Gäst
    22 maj, 2010 vid 07:54

    Fördelen när du fotograferar i RAW är att du har bilden i råformat, detta innebär att du kan ändra på många av de viktigaste inställningarna i efterhand utan att du tappar kvalitet. Det är klart att om du tycker att du är helt nöjd med bilden så kan du ju ta bort RAW filen men då förlorar du också möjligheten att redigera bilden vid ett senare tillfälle och samtidigt behålla kvalitet. Som alltid med jpeg så kommer du förlora kvalitet när du sparar om eller ändrar bilden. Har du platsen så tycker jag att du ska spara dina råfiler.

    Här står lite om de olika till ex:
    [ame]http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format[/ame]
    [ame]http://en.wikipedia.org/wiki/Jpeg[/ame]

  • highflyer

    Medlem
    22 maj, 2010 vid 11:49

    Tack för infon men hur finns det något sätt att göra det jag beskriver ovan?

  • skate_1_boy

    Gäst
    22 maj, 2010 vid 16:04

    Man kan konvertera flera filer samtidigt, en hel mapp till exempel, jag vet inte om där finns någon funktion för att ta bort RAW filen när man konverterar, tyvärr har jag Lightroom avinstallerat för tillfället i väntan på Lightroom 3 så jag kan inte kolla. File -> Export för att konvertera iallafall, så får du leta där om du hittar någon funktion för att ta bort RAW filerna, annars gör det för hand. Ska du konvertera en hel mapp bilder till ex eller flera mappar så bara markera alla de bilderna/mapparna och sedan gå till export.

    Edit: Jag installerar Lightroom nu…

  • skate_1_boy

    Gäst
    22 maj, 2010 vid 20:43

    Det finns ingen snabbfunktion för det, du får göra på det sättet jag skrev tidigare, läs denna artikel så förstår du exakt:

    http://lightroom-blog.com/2009/06/replacing-raw-with-jpg.html

  • highflyer

    Medlem
    22 maj, 2010 vid 23:43

    Tack för svaret. Precis vad jag behövde.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Allmän hjälp med lightroom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.