Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Anpassa bomhöjd efter segelstorlek?

  • Anpassa bomhöjd efter segelstorlek?

    Publicerad av xhib på 8 oktober, 2008 vid 19:18

    Kör ni med samma bomhöjd oberoende av segelstorlek?
    När jag körde med min 4.1 i söndags för första gången på flera år så satte jag bommen lika högt som jag brukar ha den på segel runt 6 kvadrat. Det blev helt okontrollerat i den hårda vinden. När jag sänkte bommen en del så blev det klart bättre. Problemet då var att tamparna hamnade så lågt att det blev svårt att kroka i. Fick ju nästan sätta mig ner. Körde med 28 tampar och midjesele. Jag är dessutom lång, 1.92 och på större segel brukar jag ha bommen i höjd med nyckelbenet, dvs inte extremt högt.
    Känns som att det inte vore helt orimligt att man skulle behöva sänka bommen eftersom seglet är klart mindre.
    Kan ju visserlgen testa med kortare tampar men de flesta rekommenderar ju långa tampar.
    Någon annan långben som har upplevt detsamma ?

    safesurfer svarade 15 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • svenne

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 22:02
    xhib;506630 wrote:
    Kör ni med samma bomhöjd oberoende av segelstorlek?

    Jajamänsan!

  • styret

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 22:07

    @Svenne 506683 wrote:

    Jajamänsan!

    jag med

  • woodleaflay

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 06:13

    Jag brukar ta den högre upp på större segel. Då har jag mastfoten längre fram och längre bräda och kommer alltså längre från matsen när jag står i stropparna. Därför känns det för högt när jag inte planar men väl igång blir det bra efetrsom m an ju lutar lite bakåt på riggen. Med mindre segel blir det inte samma stora skillnad så där får jag ha det lite lägre från start.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 08:05

    @xhib 506630 wrote:

    Kör ni med samma bomhöjd oberoende av segelstorlek?

    Somliga höjer/sänker bommen lite beroende på om de är över- eller underriggade, men det handlar om hur mycket drag man har i seglet, inte hur många kvadrat det är.

  • safesurfer

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 12:28

    Jag höjer bommen på större segel då jag har mastfoten längre fram. Brukar ha så att bommen hamnar 15cm bakom brädan då masten ligger på aktern. Ändrat mastfotspostition, ändrad bomhöjd.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Anpassa bomhöjd efter segelstorlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.