• Apel idag

    Publicerad av ola-h på 6 maj, 2009 vid 23:00

    Jag skrev nyss följande på windsurfkonfen i en tråd om en krock i Apel idag (hmm igår har det blivit nu):

    “Jag måste dock säga att kajtarna höll väldigt bra uppsikt och löste olika situationer bättre än de flesta vindsurfarna, dvs lämnade plats så att den som uppenbarligen hade något “trick” i sikte fick utrymme. Minst 90% av min segling idag var ju mest att köra ut och in och leta vågor att göra något på. Och då kan man ju med fördel håll lite uppsikt och kanske väja lite om nu någon annan haft bättra lycka med vågletandet. Det är inte alltid man lyckas ha den uppsikten men det kan ju vara en ambition. Dessutom tycker jag det är roligare om man tittar sig runt lite och kollar in vad andra seglare har för sig.”

    En eloge till de kajtare i Apelviken på onsdagskvällen som höll bra uppsikt, alltså. Snyggt vågridet av några också (finns det et samband, kanske…)

    roland svarade 15 år sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • kvabbso

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 05:50

    Tackar. Skönt att få lite credd från vindsurfarna nån gång.
    Tycker precis som du att vissa V.surfare körde sitt lilla ego race i går.

  • above_the_law

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 07:21

    Äntligen någon som vet vad han talar om och INTE är fientligt inställd till andra “minoriteter” på vattnet:-)!
    Starkt Ola!

    Ja, igår var en UNDERBAR och episk em, men ffa kväll i A-bay som man sent kommer att glömma (FOTON någon?).
    Visst var det lite trångt men det är ju inga problem så länge som alla har ett leende i nyllet och hjälps åt att undvika otrevliga olyckor.

    Håller dock tyvärr med om att den rådande attityden hos alltförmånga vindsurfare igår(ofta de lite sämre;-) fortfarande var typ:
    “- Den där jvla kitenissen ska lämna plats även när vindsurfaren kommer för babords halsar, även om vindsurfaren INTE rider en våg och ovasett om kitaren kämpar för att höjda och komma igenom 2m-bryten på väg ut i låg fart!”
    Så funkar det INTE!

    Som tidigare sagts, alla kan vi missa ibland och göra ofrivilliga wipeouts men AMBITIONEN måste ju vara att visa hänsyn, ge plats åt varandra om det går, t ex när någon vågrider, men även åt den som går för styrbord genom en brytande våg…. Måttot måste vara att hjälpas åt så att inget otrevligt händer. Dock, om det inte finns plats att falla eller möjlighet pga brytande vågor så måste ju den som slörar in och går för babord väja!!!
    Många var de ggr då jag var på väg ut och en vindsurfare INTE vågred, men ändå gav fasen i att hålla ner när jag var på väg ut genom bryten och tydligt visade var jag var på väg. Hade absolut blivit påkörd om jag inte fallit av i sista sekunden vid mist tre tillfällen. Vill inte tänka på vad som hade hänt om det legat någon i vattnet i lä om mig…. Uppstår just en sådan situation så kommer jag att hoppa, och då är det stor risk att den som går för babord får en mindre snygg mittbena eller ett segel med “ny” design;-(. Man tvingas ju till detta, för inte fn äventyrar man en “badande” i lä för att ge plats åt en som slörar och egentligen har väjningsplikt!

    Skärpning!

  • nic

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 08:27
    Ola H.;544838 wrote:
    Jag skrev nyss följande på windsurfkonfen i en tråd om en krock i Apel idag (hmm igår har det blivit nu):

    gött inlägg, aloha

    nic

  • areschoug

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 08:56

    Åh.. om någon var vid Apel igår. Ingen som lyckligvis fick med sig min våtdräkt som jag idiotist (och klassiskt) nog glömde på tork på räcket vid parkeringen?

  • roland

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 14:10

    Nicco skriv lägre snälla!! Synd att du kom så sent jag hadde ju dratt…….
    Tack för komplimangen med vågridning……..
    Man fatta rätt snabbt att det nästan bara var noobis windsurfare ute typ alla var dåliga på att väja och åka!!! Men det var andra kitenoobis där med varför inte ta ner eller upp kiten när någon kommer???

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.