Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är det dags för möss?

  • Är det dags för möss?

    Publicerad av jiveman på 23 september, 2014 vid 15:53

    Hej!
    Tänkte ut och surfa nu på fredag. Brukar inte surfa så här i slutet av september.
    Ska man införskaffa mössa o vantar om det nu blåser nordan.

    Tack Claes

    jiveman svarade 9 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • electric

    Medlem
    23 september, 2014 vid 16:22

    Även om det ännu går att klara sig utan huva (det blir över 15 grader på fredag, och det är fortfarande varmt i vattnet) så är ju himla skönt med en sådan! Därtill funkar ju en sådan lite som en “hjälm light”, dvs ger ett viss skydd mot skallen. Och ska du börja köra tidigt i vår så är en huva ett måste! Det kan ju vara farligt att ligga och bada i 3-gradigt vatten (som det var i mars när surfsäsongen började här i Stockholmstrakten) utan huva!
    Handskar är såklart skönt (frånsett att de är jobbiga att ha på ur seglingssynpunkt), men jag tycker inte sådana är helt nödvändiga förrän det är neråt 6-7 grader i luften (fast det var lite på gränsen idag: drygt 7 grader … Men händerna värmdes när man badade i det 15 gradiga vattnet!).
    /Lars

  • roblin01

    Medlem
    23 september, 2014 vid 17:24

    Var ute både igår och idag o surfade (i alla fall försökte igår :)) och nu är det fortfarande varmt i vattnet vilket gör att man klarar sig utan… Men det är klar skönare med huva, dock kan man bli lite döv och “hör inte” vinden på samma sätt. När det blir kallare än 5 6 grader i vattnet ska man ha huva och handskar annars blir det mer en plåga än njutning.
    /Robban

  • stefan_gbg

    Medlem
    24 september, 2014 vid 06:26

    Skaffa en surfhjälm det räcker för att värma huvudet långt in på hösten.
    Handskar och huva kan man ha på sig i februari.

  • jiveman

    Medlem
    25 september, 2014 vid 06:17

    Hej Lars!
    Tack för ett bra svar. Då skaffar jag en mössa. Kanske inte en Sibirienvariant och så provar jag utan vantar ett tag till.

    /Claes

  • jiveman

    Medlem
    25 september, 2014 vid 06:21

    Hej Stefan!

    Bra förslag. Hade inte tänkt tanken.

    Tack Claes

  • jiveman

    Medlem
    25 september, 2014 vid 06:28

    Hej Robban!

    Bra att veta. Nu har jag fått en uppfattning utan att behöva pröva mig fram med tillhörande svordomar över det svenska vädret.
    En annan praktisk detalj. Hur brukar ni göra med ombyte till våtdräkten när det var som i veckan? Jag ville ut men var lite väl bekväm sa nej till att byta om i den där nordanvinden med tillhörande pingviner.

    /Claes

  • maglu

    Medlem
    25 september, 2014 vid 07:37

    På med dräkten hemma går ju. Men det är väl när det närmar sig noll jag brukar göra det, och då på med täckbyxor utanpå, stoora foppatofflor som går utanpå våtskorna. Sen en termos med varmvatten att hälla i nacken (fast inte för varmt), innan man går i. Men det är ju en bra bit kvar innan det behövs, nu är det väl bara att byta om lite snabbt på plats och värma upp lite. Fortfarande ok med barfota och handskfritt. Däremot är en huva eller bara en mössa värt mycket redan nu.

  • torvik

    Medlem
    25 september, 2014 vid 10:16

    jag har en ProLimit luva till salu..1.5mm, med stor krage, droppskärm och små hål vid öronen..aldrig anv.
    vill ha 150kr för den…
    Stockholm Värmdö

  • jiveman

    Medlem
    26 september, 2014 vid 05:35

    Hej Maglu!

    Tack för din erfarenhet. Hoppas ingen ser mig i november stå å hälla varmt vatten ur en termos innanför gummidräkten. Då är det väl hårfint innan man blir idiotförklarad och ambulansen kommer å hämtar än.

    Tack Claes

  • jiveman

    Medlem
    26 september, 2014 vid 05:48

    Hej Torvik!

    Jag tackar för din välvilja. Jag behöver lite andra prylar också så jag skaffar nog en mössa samtidigt som jag åker till butiken. Kul att du håller till på Värmdö. Jag skall ut förgylla tillvaron för alla andra på Ingarö Björkvik fredag eftermiddag.

    Ha det bra Claes

  • g_l

    Medlem
    27 september, 2014 vid 15:54


    Var det sådana här surfmöss du tänkte på?…

    Nej skämt åsido, här får du fler tips inför höst- och vintervindarna:
    – Varmt termosvatten i surfdojjorna är oxå skönt när det börjar bli kallt i vattnet.
    – Bra vid ombytet är att ha tex en “stjärtlapp” att stå på.
    – En annan viktig detalj när det börjar bli kallt är att värma upp lite innan man kliver i vattnet.
    – Om man drar på en overall eller regnkläder utanpå våtdräkten efter surfet, så kan man åka hem i bilen och byta om hemma i värmen. Det finns även särsklida bilstolsskydd att köpa.

    PS Idag tyckte jag att det var det skönt med luva i Sthlm, men vantar behövs inte än. Ska du köpa vantar så rekommenderar jag Dakine Cold Water Mitts. (Finns bla hos Surf Spot)

  • jiveman

    Medlem
    28 september, 2014 vid 16:26

    Tack fantast!
    Kul med musen. I mitt fall var det väl mer lite dyslexi.
    Bra tips. Ska prova vantarna du beskrev. Provade ett par Simmervantar idag blev jäkligt trött i underarmarna.

    /Claes

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är det dags för möss?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.