Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Basics för att kiten ska hålla längre

  • Basics för att kiten ska hålla längre

    Publicerad av kevlarcalle på 28 januari, 2012 vid 00:10

    Jag hade gärna läst dom här tipsen när jag var startade med kiting, men d är ju bra att påminna sig om även om man kört ett tag och blivit lite slapp med att ta hand om sina drakar. Tänkte infon kunde passa på detta forum. Lägg gärna till fler bra tips.

    Så här är 10 tips för den som vill ge sin älskade kite ett långt och lyckligt liv:

    1. Sand. Fienden nummer ett. Innan du packar ner din kite, se till att få av all sand från kiten. Sand sliter på materialen, gör att det lättare blir hål och att duken slits upp i förtid.

    2. Packa inte ner en våt kite. Att tvätta sin kite är inte alltid nödvändigt (men givetvis inte fel). Men om du tvättar kiten efter varje session, se till att den torkar ordentligt innan du packar ner den. Packar man ner en våt kite i väskan kan det bildas mögel och den börjar lukta illa. I en hel del fall blir det också missfärgningar i kiten.

    3. Rigga och pumpa upp kiten så nära vattnet som möjligt. Genom att gå med en uppblåst kite en längre sträcka ökar du risken att fastna i grejer på vägen till vattnet. Det kan vara träd och lyktstolpar eller att den dras i asfalten. Detta gör att du får onödigt slitage på draken.

    4. Kitepumpen. När du packar ner din pump, ta av slangen och förvara den separat. På så vis är det mindre risk att du bockar slangen mer än vad den klarar av, och därav riskera att du får sprickor i den.

    5. Bom och linor. Håll dina linor knutfria och tvätta din bom i färskvatten efter användning. En knut på linan försvagar den med mer än 50% och riskerar då att den går av när du som minst vill. Anledningen till att tvätta din bom är för att saltvatten med tiden eroderar linorna.

    6. Undvik att starta kiten själv. Att starta en bow- eller C-kite själv gör att den slits mer än nödvändigt. När draken ligger på sidan och kasar i “0-läget”, skrapar den mot underlaget och på så vis slits den mer.

    7. Undvik vridningar på bladdern. Se till att kiten ligger platt och helt utvikt när du börjar pumpa. Låter du kiten “rulla upp” av sig själv när du pumpar, riskerar du att bladdern vrider sig i leading edge. Tänk även på att inte sticka ner munstycket till pumpen för långt ner för då töjs ventilen ut.

    8. Använd din kitebag. Förvara eller transportera inte din kite utan sin bag. Speciellt när den ligger i din bil. Fenor på brädan och andra vassa föremål kan lätt komma åt, coh skära hål i draken.

    9. Vågor. Om du tappar ner draken i vågor, släpp den. Vågor kan stretcha ut materialet i draken och är de stora nog så kan de även slita itu den helt enkelt.

    10. Sol och vind. Låt inte draken liga och flaxa i vinden, och låt den inte ligga i solen mer än nödvändigt. För mycket sol gör materialet sprött och den tappar även färgen. Flaxandet i vinden sliter på yttyget i längden.

    Några av de här punkterna kan vara svåra att följa till punkt och pricka. Tanken med dem är att man ska ha med dem i tankarna när man är ute och kör. Kanske kan du göra något annorlunda som skulle kunna spara kiten från onödigt slitage?

    /Calle

    deaz svarade 12 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • jakobb

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 03:05

    den håller ju säkert grymt länge om man släpper den varje gång man crashar i vågor.

  • viktor77

    Gäst
    28 januari, 2012 vid 09:08

    Att starta kiten själv sliter inte märkbart på kiten om du kör med hundkrok. Om kiten håller eller inte tycker jag beror mycket på märket. Min kite från Naish började gå sönder efter ett par månader, medan RRD kiten bara har ett litet slitage på en bridle lina.

    Vad gäller vågor så är det inte så mycket att göra ifall du kraschar kiten framför en brytande våg. Har hänt mig ett par gånger och det är bara att släppa allt och hoppas inget går sönder.

    Skölj av linor och bom efter varje session. Speciellt viktigt om du surfar i saltvatten.

  • solomin

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 13:31

    Skulle nog säga att det viktigaste är att inte ta för vana att lägga kiten fladrandes i vinden på stranden i solen i timmar.
    Solen byter ner materialet i draken samt fladder töjer och rycker i materialet så att draken tappar form.

  • kevlarcalle

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 14:28
    jakobb;680489 wrote:
    den håller ju säkert grymt länge om man släpper den varje gång man crashar i vågor.

    haha nä gällande punkt 9 så ska man ju inte släppa kiten för minsta våg, och såklart beror d på vad som finns på land. Men i vissa lägen är det klart bättre att släppa den, simma in och hämta eller allra helst ha någon på stranden som väntar på kiten. Samma sak om kiten inverterar, dvs vänder sig “ut-och-in” så att linorna vill forma kiten i motsatt riktning till den naturliga u-formen den har. Släpp skiten om d blåser mycket i så fall.

    Kör man i vågor så är det ju generellt sett vettigt att minst en pers är på stranden eller har möjglihet att snabbt landa om d händer nåt.

    /C

  • sl0k

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 23:23

    Är det någon som har någon direkt erfarenhet av att ovanstående tips ens ger någon skillnad eller är det som vanligt bara spekulationer från hur folk tycker att borde vara?

    En kite som inte tål att ligga på stranden i lite vind låter ju verkligen som en gedigen design.

    Efter 3v kite i Fillippinerna, där kitesen säkert fick minst 6h sol per dag, så har nog mina kites fått betydligt mer sol än vad en normalanvänd kite får på en livstid i Sverige och jag har inte sett den minsta tillstymmelse till solblekning eller dyl på någon av drakarna.

    Sand är i princip omöjligt att undvika få på kiten när man surfar på sandstränder. Vet inte heller hur många gånger jag lagt ner blöta kites i väskan och sen förvarat dem så i nån vecka, aldrig märkt av varken missfärgningar eller lukt på kitesen av det.

  • deaz

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 04:39
    sl0k;680530 wrote:
    Är det någon som har någon direkt erfarenhet av att ovanstående tips ens ger någon skillnad eller är det som vanligt bara spekulationer från hur folk tycker att borde vara?

    En kite som inte tål att ligga på stranden i lite vind låter ju verkligen som en gedigen design.

    Efter 3v kite i Fillippinerna, där kitesen säkert fick minst 6h sol per dag, så har nog mina kites fått betydligt mer sol än vad en normalanvänd kite får på en livstid i Sverige och jag har inte sett den minsta tillstymmelse till solblekning eller dyl på någon av drakarna.

    Sand är i princip omöjligt att undvika få på kiten när man surfar på sandstränder. Vet inte heller hur många gånger jag lagt ner blöta kites i väskan och sen förvarat dem så i nån vecka, aldrig märkt av varken missfärgningar eller lukt på kitesen av det.

    vad har du för kite?

  • sl0k

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 09:08

    Kör flexifoil nu, hade north innan. Inte sett någon direkt kvalitetsskillnad på dem. Tycker både märkena, och även andra märken jag ser, tycks vara rätt välbyggda så de borde klara både lite vind, sand och sol.

    Vet inte om jag någon gång sett en solblekt kite, men jag har inte så jättelång erfarenhet heller. De flesta här inne kör väl mest i Sverige, så tror inte solen här är det farligaste för kiten direkt.

  • deaz

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 12:15
    sl0k;680538 wrote:
    Kör flexifoil nu, hade north innan. Inte sett någon direkt kvalitetsskillnad på dem. Tycker både märkena, och även andra märken jag ser, tycks vara rätt välbyggda så de borde klara både lite vind, sand och sol.

    Vet inte om jag någon gång sett en solblekt kite, men jag har inte så jättelång erfarenhet heller. De flesta här inne kör väl mest i Sverige, så tror inte solen här är det farligaste för kiten direkt.

    Allright!
    Tror och hoppas att de flesta av de ledande tillverkarna håller någorlunda samma standard i kvalitet..
    Jag bor i Fremantle, Australien och solen är galet stark här så det är helt rätt, det sliter som fan på kiten och färgen när den ligger i solen, min förra Ozone C4 blev blekt och missfärgad efter ett par månader. Plus att om den ligger i vinden och sand blåser på den slits den snabbt!

  • sl0k

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 14:30

    Ok, var det jag eftersökte, någon som faktiskt hade erfarenhet av tipsen. Färgen är ju sen mest estetisk, märks det på något sätt att kiten skulle ha försämrats av solen?

    Sen att kiten ligger på stranden och vinden blåser på den, klart att det sliter mer än när den är nerpackad, men är det inte ytterst marginellt mot den stress draken utsätts för när den faktiskt flygs och används? Och återigen, är det någonting som faktiskt märks för en normalanvändare?

    Menar mest att man måste vara lite pragmatisk och använda sunt förnuft så räcker det oftast.

  • solomin

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 20:50
    sl0k;680553 wrote:
    Ok, var det jag eftersökte, någon som faktiskt hade erfarenhet av tipsen. Färgen är ju sen mest estetisk, märks det på något sätt att kiten skulle ha försämrats av solen?

    Sen att kiten ligger på stranden och vinden blåser på den, klart att det sliter mer än när den är nerpackad, men är det inte ytterst marginellt mot den stress draken utsätts för när den faktiskt flygs och används? Och återigen, är det någonting som faktiskt märks för en normalanvändare?

    Menar mest att man måste vara lite pragmatisk och använda sunt förnuft så räcker det oftast.

    När draken ligger på stranden och det fladdrar lite i den händer inte mycket, men blåser det 12 eller mer och du kan höra hur det fladdrar så är belastningarna mycket värre än när du kör. Har inte sett någon drake gå sönder, men jämför man med segelbåtar så har jag sett nästan nya segel fladdra sönder till tygremsor på 15 minuter i 20 m/s.

  • sl0k

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 21:25

    Vet vad du menar avseende segel, men jag tycker inte att effekten på en draken som ligger på stranden borde bli lika dan. På seglet så passerar vinden på bägge sidor, turbulensen får seglet att fladdra fram och tillbaka rätt kraftigt. På en drake som ligger på stranden så passererar ingen vind på undersidan av kiten, det blir inte samma effekt.

  • deaz

    Medlem
    30 januari, 2012 vid 01:12
    sl0k;680582 wrote:
    Vet vad du menar avseende segel, men jag tycker inte att effekten på en draken som ligger på stranden borde bli lika dan. På seglet så passerar vinden på bägge sidor, turbulensen får seglet att fladdra fram och tillbaka rätt kraftigt. På en drake som ligger på stranden så passererar ingen vind på undersidan av kiten, det blir inte samma effekt.

    Vet inte, men det verkar inte som om du låtit din kite ligga i riktigt hård vind någon gång?

    Jo, det är samma sak med kiten, om inte värre när den ligger och fladdrar i sanden! sandkornen kommer ju i en jävla fart och kan göra hål i duken väldigt fort. När den är i luften är den stabil och gör det den är designad för. Trailing edge är där det börjar spricka först.
    Solen sliter på tyget och gör det mer skört, ungefär som en solblekt skjorta eller ett par jeans, dom gör sönder lättare. Så att det finns en påverkan.

  • acemattias

    Medlem
    31 januari, 2012 vid 00:18

    Det skall tydligen inte vara sa bra att packa kiten for hart/tight heller, har inte sett nagra bevis/berakningar som bevisar det, men det later inte orimligt.

  • kevlarcalle

    Medlem
    1 februari, 2012 vid 18:31

    grymt med alla svar som bekräftar ämnet med lite empiri och personlig erfarenhet bakom. bara spamma vidare med tips!

    @acemattias: intressant, har inte hört nåt om att packa för hårt just, men det låter ju förnuftigt att inte trycka in pressveck i materialen liksom. veck blir ju svaga punkter i material, dock varierande med vad et är för material. Olika plaster och gummiblandingar har olika minnesförmåga. De utan minne antar ju den form de trycks till, och man förstör då texturen i materialet som gör det starkt. Men effekten är nog nära försumbar på materialen i en kite om man packar den normalt skulle jag tro.

  • deaz

    Medlem
    2 februari, 2012 vid 07:43
    Kevlarcalle;680777 wrote:
    grymt med alla svar som bekräftar ämnet med lite empiri och personlig erfarenhet bakom. bara spamma vidare med tips!

    @acemattias: intressant, har inte hört nåt om att packa för hårt just, men det låter ju förnuftigt att inte trycka in pressveck i materialen liksom. veck blir ju svaga punkter i material, dock varierande med vad et är för material. Olika plaster och gummiblandingar har olika minnesförmåga. De utan minne antar ju den form de trycks till, och man förstör då texturen i materialet som gör det starkt. Men effekten är nog nära försumbar på materialen i en kite om man packar den normalt skulle jag tro.

    Ventiler kan ta stryk om man packar ner den för hårt och för länge

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Basics för att kiten ska hålla längre

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.