Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Begagnad utrustning på nätet

  • Stefan_Foil

    Medlem
    30 oktober, 2020 vid 07:07

    Jag är med i den gruppen. Den är kul, men lit väl mycket nostalgi. Det var inte bättre förr. Mycket utrustning som är med där har jag gladeligen slängt på tippen för många år sedan

    Vi är förvisso alla olika men gamla kortbrädesgrejer gör sig bäst antingen på väggen (särskilt om det är en fin can-opener med schysst airbrush) annars i soptunnan. En del gamla långbrädor däremot kan vi ha mycket glädje av än idag.

    Beror såklart på hur gamla grejerna är, 80 tals grejer är ofta skräp och/eller fina väggdekorationer. Vindsurfing prylar utvecklades ganska mycket fram till 00 talet. Sen har det mer eller mindre stagnerat och utvecklingen går nu väldigt långsamt och ibland bakåt tex när det gäller laminatet har brädorna deffinitvt blir skörare. Breda brädor är lättare att balansera på och planar givetvis tidigare men är inte bättre på allt, smala brädor är snabbare och går mjukare i chop. Speed brädor har tex fortfarande old school shape. Såklart är det oxå mode och bräd tillverkarna vill sälja nya prylar, quad fins och trifins är inget nytt, min HT smala vågbräda från -00 med singelfin är snabbare och carvar på en femöring med en vägg av spray utan att tappa fart. Min Thommen 290 från 96 är fortfarande snabbare än många nya brädor men tuggar inte höjd som en modern bred cource racer oc gippar inte lika bra som en bred slalom bräda.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    30 oktober, 2020 vid 07:48

    Lite offtopic men egentligen fattar jag inte varför forumet blivit så dött, köp och säljgrupper på facebook skulle jag kunna tänka mig skulle slå ut surfzoneköpochsälj(fast de hard de inte tycker jag) men inte forumet eftersom jag hittils inte hittat en annan grupp eller forum för att snacka surf, köpråd diskussion osv

    Jo, den stora fördelen med forum tycker jag är sökbarheten. Fejan är ju bara ett linjärt flöde som är borta när det passerat, i grupper med många inlägg per dag tar det ju bara några dagar tills det i praktiken är spårlöst borta för gott.

    Men, vi har kanske pratat fenstorlekar (och antal) med mera till leda vid det här laget. Inget mer att tillägga liksom. Och för min egen del har kan det mycket väl vara så att jag köpt min sista bräda för detta livet nu…

    Håller med, fejan är mer av ett linjärt flöde och ibland känns det som det gjort oss dummare. För djupare diskussioner och längre formuleringar är surf zone bättre. Köp och sälj funkar däremot bättre på fejan, jag har nu sålt nästan alla mina gamla segel där, annonsen här fick ingen respons alls. Trådar som tex Stockholm 2020 tycker jag är bättre än många facebook gruppper trots att det likt fejan är ett ganska linjärt flöde. All kred till alla som rapporterar in vindförhållanden där.

  • Aquario

    Medlem
    2 november, 2020 vid 17:06

    Jag skickade en fråga till tullverket om vad som gäller vid köp av begagnad utrustning i Norge och här är svaret:
    Det är tullavgift på 12 procent samt moms på 25 procent på windsurfingsegel från Norge. Om seglet är tillverkat i/har sitt ursprung i Norge och du kan få ett ursprungsintyg som bevisar det så blir tullavgiften noll procent.

    Tullavgiften, som betalas om kostnaden för varan överstiger 1700 kronor, beräknas på varans inköpspris + eventuell fraktkostnad. Momsen, som betalas oavsett varans värde, beräknas på varans inköpspris + eventuell fraktkostnad + eventuell tullavgift.

    Förutom moms och eventuell tullavgift kan du även behöva betala transportföretagets avgifter. För att få reda på hur mycket som du behöver betala för hanteringen av ditt paket behöver du kontakta transportföretaget i fråga.

    Om du skulle ta med dig windsurfingseglet själv från Norge så gäller följande:

    Om du tar med dig varor från ett land utanför EU och resan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 700 kronor. Om resan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 300 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen.

    • Detta svar ändrades 3 år, 5 månader sedan av  Aquario.
  • kris68

    Medlem
    3 november, 2020 vid 17:31

    Tvivlar på at det är 12% tullavgift, men det kan tänkas att du får betala sk. tredjelandstullsats på 2,7%

    http://tulltaxan.tullverket.se/#!/taric/measure/mcc/search?sd=2020-11-03&d=I&cc=9506210000&ad=&co=NO&cu=SEK&l=sv

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Begagnad utrustning på nätet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.