Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver tips inför köp av min första Formula

  • Behöver tips inför köp av min första Formula

    Publicerad av alpinisten på 31 mars, 2014 vid 08:16

    Hej

    Jag bor vid en sjö i Umeå och eftersom det blåser ganska sparsamt där har bestämt mig för att byta till en Formulautrustning. Jag behöver alla tips jag kan få eftersom jag aldrig har provat en Formula tidigare. Jag väger 85 kg och mina förväntningar är att jag ska kunna ha kul på vattnet även när det blåser lite mindre. Jag har sneglat på en begagnad Starboard HWR med tillhörande 11 och 12 m2 segel, men så läste jag att Starboard Formula 167 wide som ersatte HWR 2012 har betydligt bättre planingsegenskaper. Är det någon som har erfarenhet av båda brädorna? och är det i sådana fall så pass stor skillnad att jag som nybörjare märker stor skillnad?

    Tacksam för alla tips om seglingsegenskaper på olika brädor/riggar och gärna prisbilder.

    the_novice svarade 10 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • maglu

    Medlem
    1 april, 2014 vid 19:26

    Formula är bra komplement och kul segling, jag har en gammal formula själv för lättvindssegling. Men kör ner till lillskärsudde också med mindre utrustning vid sydlig vind och få lite vågor och dessutom garanterat träffa andra surfare 🙂

    Sent from my iPad using Tapatalk

  • swe-496

    Medlem
    2 april, 2014 vid 03:44

    Du kan gott köpa det kit du har hittat. Någon större skillnad i planing är det inte, det beror mer på dig själv hur du står när du pumpar igång formulan samt hur du pumpar. Man ska stå rätt långt bak och trycka ifrån bra med benen så man trycker brädan framåt, har sett många som trycker brädan i sidled vilket inte funkar speciellt bra. Fråga vad du får med för fena, den är rätt viktig för planingens skull. Det ska vara en rätt mjuk fena.

  • sailortrash

    Medlem
    2 april, 2014 vid 07:56

    en snubbe där jag brukar segla skaffade en “wide”-modell och hade väldigt svårt att få igång brädan, trots rekommenderad fena. han tyckte sin äldre starboard 160 (2006-2008 modllen) var mkt bättre för hans behov (rekreation) och sålde den. De tog ju även bort widemodellen och gick tillbaks till lite mindre bred häck, jag tror inte han var ensam om att tycka den klibbade sig fast i vattnet. Flera tillverkare det året gjorde brädor med upp till 90 bred häck. året efter gick alla vad jag vet tillbaks till runt 83-85 i bredd.

  • the_novice

    Medlem
    2 april, 2014 vid 09:27

    Håller med övriga ovan, HWR är en riktigt bra bräda och det behövs inte något nyare än så.
    Minst lika viktigt är en bra fena, det är den som ger lyftet och håller brädan uppe ur vattnet vid planing.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver tips inför köp av min första Formula

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.