Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver tips, oxiderad dragkedja!

  • Behöver tips, oxiderad dragkedja!

    Publicerad av safesurfer på 15 maj, 2005 vid 14:12

    Har en surfväska där jag har alla prylar då jag ska iväg och surfa. Dragkedjan är i plast och bra skick men löparen som man drar har ärgat som bara den och nu kan jag inte rubba den. Någon som kan ge mig ett bra tips på hur man kan lösa metalloxiden.

    billie svarade 2 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • Knatte

    Gäst
    15 maj, 2005 vid 14:28

    Har du testat med 5-56 eller någon annan rostlösare?
    Inte alls säker men jag kan tänka mig att riktigt varm vatten skulle kunna göra underverk.
    Men hade nog försökt med 5-56 eller liknande. Detta har funkat bra för mina Boardbags, när dragkejdan har kärvat tongue.gif

  • surfen

    Medlem
    15 maj, 2005 vid 15:30

    BILTEMA/ silikonspray perfekt för lås och gummiateraljer ja allt som trögar och gnisslar, men undvik att ha det på eller nära ytor som ska lackas! Då får du slipa tills fingrarna blöder…. wink.gif

  • safesurfer

    Medlem
    15 maj, 2005 vid 17:00

    Som vanligt går det mesta med lite våld vilja och vaselin. Fick pilla bort oxiden med nål och sen spola med varmt vatten och sedan dra med kontrollerat våld. Blir nog att lämna in och byta till plast hos skomakaren. Men 10 löpare kan ju kosta en del men får nog bli så ändå.

  • g_l

    Medlem
    1 oktober, 2021 vid 19:38

    Hej
    Nu har dragkedjan på min surfbag ärgat fast ordentligt. Går inte att rubba. Är det någon som har något tips? Vill inte dra sönder den, och är osäker på om 556 verkligen löser upp aluminiumrost.

  • safesurfer

    Medlem
    2 oktober, 2021 vid 20:23

    Ja syra löser alox, testa perstorpsättika 24% brukar lösa envis aloxid utan att vara vara alltför korrosivt. Går ofta att få bort efteråt också de det är lite flyktigt och vattenlösligt.

  • g_l

    Medlem
    3 oktober, 2021 vid 10:18

    Tack för tipset! Ska komma ihåg det nästa gång en dragkedja fastnar.
    Hann fixa problemet med fälgrengöringsspray och kemiskt ren bensin och lite ryck och slit, innan jag läste ditt svar. Vet inte om det var bensinen eller färgmedlet som gjorde susen.
    (Det var förresten inte en ”surfbag” utan en board-bag som legat oanvänd ett tag och ärgat fast.)

  • hakuna

    Medlem
    4 oktober, 2021 vid 09:50

    Bästa tipset jag fått: KOKANDE VATTEN!
    Starta vattenkokaren och häll på, vänta till det svalnat. Juckla och så vips så är det loss!

    För att förebygga problemet, smörj med hårdtvål. Jag har sparat en från ett hotell.

  • sailortrash

    Medlem
    4 oktober, 2021 vid 19:12

    Har testat med ättika några ggr men inte lyckats fullt ut
    Men man ser hur det löser upp oxiden

  • billie

    Medlem
    5 oktober, 2021 vid 11:51

    Det finns ersättningslöpare att köpa som till ex- (Det finns andra)

    https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/zlideon-lopare-till-dragkedjan.html

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver tips, oxiderad dragkedja!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.