Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Benbrott i dammen idag

  • andersbq

    Medlem
    25 september, 2012 vid 12:02

    ja gôbbar detta talar för sig själv… valet av stroppar och hur man vänjer sig vid dem kan påverka hela livet…
    Det mariga är att man vill absolut inte “tappa” brädan när det fladdrar till, foten måste bara sitta gjuten då (och därför är dubbelstroppar bra), men när man väl ramlar så ska det bara slippra ut. Själv har jag alltid varit lite feg när det gäller att stoppa in fötterna för långt, därför har aldrig varit särskillt bra på roterande hopp etc.
    Jag kör alltid med “hala” skor typ Atan. Och jag har alltid varit rädd för Dakine Countour sedan getwet mosade fotleden i TT i dem för 4 år sedan, men jag måste tillstå att jag inte alls är säker på att det som hände Mattias inte kommer hända mig…
    Stackars dig M. Fan, men j:vlar kom tillbaka för h:vete, det måste du!!!

  • svenne

    Medlem
    25 september, 2012 vid 12:47

    Jag har lösningen. Ni kan tacka mig sen.

  • htn

    Medlem
    25 september, 2012 vid 13:41
    Svenne;699673 wrote:
    Jag har lösningen. Ni kan tacka mig sen.

    Åhh! Rätt bindning. Finns en anledning att (nästan) varenda puckelnötare kör FKS (pivot).
    (btw har jag ett par 14 till salu. Gotama 186 2011 (superskick) ingår 3,5′?… )

  • surferboy

    Medlem
    25 september, 2012 vid 14:51

    Kämpa på Mattias! Med läketid och träning kommer du tillbaka! Det är jag 100% säker på med den järnvilja och driftighet du visat oss många gånger.

  • docloop

    Medlem
    25 september, 2012 vid 17:38

    Hej Mattias
    rag Råkade själv ut för en Lisfrancs luxationsfraktur för 7-8 år sedan när jag vindsurfade. Opererades, gips o markeringsgång i 3 mån innan man tog bort skruvarna.
    Jag kan kanske glädja dig med att jag blev 100% återställd. Tog ca 6 månaders totalt innan jag kunde surfa igen..
    Det är en allvarlig skada (jobbar själv som ortoped), men om du följer instruktioner och rehab, och har rätt inställning dvs att du siktar på att bli helt bra och håller upp hoppet så kan du komma långt…
    Hoppas verkligen att du repar dig och att du snart är tillbaka.
    mvh
    Philip

  • klang

    Medlem
    25 september, 2012 vid 17:43

    Du milde tid, som din fot ser ut… hoppas att läkningen blir bra och att det inte ska ta så lång tid till innan du kan börja leta dig ner till vattnet.

  • davven

    Medlem
    25 september, 2012 vid 18:39

    Hoppas du kommer tillbaka så snart som möjligt
    och att det läker ihop bra!

  • swe170

    Medlem
    25 september, 2012 vid 20:21

    Hej Mattias,

    förstår att det känns deppigt värre…fastnade med min fot stroppen med Lisfrancs luxationsfraktur till följd som du, känner med dig. Min fot skruvades ihop med 8 skruvar och 4 av dom sitter kvar i foten och stannar där. Enligt läkarna var det kört med windsurfing och mycket annat pga av skadan. För att bli extra motiverad för rehab träning beställde jag en ny bräda 2 månader efter skadan och var på vattnet 9 månader efter. Nya prylar kan vara bra på många sätt:-)

    Kör hårt med rehabträning så kan 2013 bli en bra säsong för dig!

    //Mats

  • mattias-j

    Medlem
    25 september, 2012 vid 20:28
    SWE170;699723 wrote:
    Hej Mattias,

    förstår att det känns deppigt värre…fastnade med min fot stroppen med Lisfrancs luxationsfraktur till följd som du, känner med dig. Min fot skruvades ihop med 8 skruvar och 4 av dom sitter kvar i foten och stannar där. Enligt läkarna var det kört med windsurfing och mycket annat pga av skadan. För att bli extra motiverad för rehab träning beställde jag en ny bräda 2 månader efter skadan och var på vattnet 9 månader efter. Nya prylar kan vara bra på många sätt:-)

    Kör hårt med rehabträning så kan 2013 bli en bra säsong för dig!

    //Mats

    Bra jobbat, Mats!

    Jag har 2 nya slalombrädor i kartong i garaget. Dessutom ska jag få tycka till om Simmer SCR 2013, så rensar just nu segelgarderoben för nya trasor… Jag oroar mig inte så mycket för fraktur och ligament som för nervskadorna.

    PM:à gärna vilken rehab du körde…

    //Mattias

  • glader

    Medlem
    25 september, 2012 vid 21:16

    Jämfört med Mats Frankenstein-fot ser ju Mattias fot riktigt fin ut :tongue:

    När Mats knäckt sin i DaKine Contour och jag gjorde illa foten rejält i likadana stroppar (måste varit hårsmån från fraktur) sålde jag mina till Klang för billig peng, med uttryckliga varningar. Klang hävdade att han hellre fick bändas bort från brädan än halka ur. Vet inte om åsikten kvarstår efter ovanstående bildkavalkad…

    (Rätt säker på att Selington i TT inte var just DaKine Contour. Det var några breda, men tror det var ProLimit.)

  • kinetic

    Medlem
    25 september, 2012 vid 21:36

    Räliga bilder, inget man vill se egentligen…Ni som råkat ut för dessa hemskheter, kan ni dela med er hur man INTE skall göra? Naturligtvis är det olyckshändelser i båda fallen men det finns kanske sätt att minimera riskerna? Trådar som denna kan få mig att fega, ännu mer:grin:

  • bjornen

    Medlem
    2 december, 2012 vid 09:46

    Hur går det Mattias med din rehab?

  • mattias-j

    Medlem
    2 december, 2012 vid 17:39

    Jo, tackar som frågar…. I onsdags opererade dom ut “skrotet” ur foten, så om ca två veckor kan jag börja med “riktig” Rehab. Då kan jag gradvis öka belastningen på foten. Inom 6-8 veckor kanske jag kan gå lite hyfsat….

  • lasse-n

    Medlem
    2 december, 2012 vid 18:51

    Gött, men benmusklerna (vad o lår ) måste vara en pinne i dag eller ?

  • mattias-j

    Medlem
    2 december, 2012 vid 22:50

    Vaden är som min 11-årige sons underarm….

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Benbrott i dammen idag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.