Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blev det nått på torö idag?

  • Blev det nått på torö idag?

    Publicerad av big_jeppe på 17 juli, 2006 vid 16:38

    Var det någon som fick segla på torö idag?
    Jag tyckte att prognosen verkade lite för klen, men jag ringde till landsortsfyren några gånger och de rapporterade 11-12 m/s. SMHIs egen hemsida rapporterade dock 8-9 m/s (skummt). Gick det att segla och i så fall hur stort?

    big_jeppe svarade 17 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • slim_jim

    Medlem
    17 juli, 2006 vid 20:54

    Nja

    Jag kom dit vid 17:00 , träffade en kille med lite äldre prylar som hade kört 6,5 hela dagen. Överoptimistisk som vanligt riggade jag 5,8. Då blev det vindpunka… satt på stranden en timme, vinden kom tillbaka stack ut och guppade, drog in igen och väntade lite till då fick jag plana i typ en kvart…

    Hur kunde det bli så på den prognosen?

  • steffo

    Medlem
    18 juli, 2006 vid 10:52
    big_jeppe wrote:
    Var det någon som fick segla på torö idag?
    Jag tyckte att prognosen verkade lite för klen, men jag ringde till landsortsfyren några gånger och de rapporterade 11-12 m/s. SMHIs egen hemsida rapporterade dock 8-9 m/s (skummt). Gick det att segla och i så fall hur stort?

    Vad fyren rapporterar är något helt annat än vad det verkligen blåser på vattnet. Ibland kan fyren rapportera 16 och det är ändå inte mer än 6 på torö.

    Däremot smhi’s obsar stämmer ganska bra.

  • big_jeppe

    Medlem
    19 juli, 2006 vid 11:06

    Jo, man har ju fattat att man ska dra av minst 30% för att få en rimlig uppfattning om vinden vid torö. Men man skulle ju lätt kunna tro att SMHIs observationer kommer från fyren, men de kanske har en egen mätare. Jag ringde fyren 4 gånger och de rapporterade 11-12 sekundmeter hela tiden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blev det nått på torö idag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.