Taggad: 

  • Blir det race

    Publicerad av jesper_b på 15 september, 2006 vid 04:46

    Eller snarare: Tror ni det går att pressa fram några byar på 8 knop vid starten så vi kan köra igenom några lättvindsrace utan att tungviktarna börjar klaga? Jag syftar så klart på Fiskebäck i morrn och på söndag.

    /Jesper B

    jesper_b svarade 17 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • svanvik

    Medlem
    15 september, 2006 vid 06:39

    Det ser ju ut att vara bäst på mornarna/förmiddagarna både lördag och söndag så vi får se till att komma igång!

  • swe176

    Medlem
    15 september, 2006 vid 06:40

    Det går väl aldrig att rejsa utan att någon klagar.

    Men jag ska ge dig en match.
    Lova bara att inte klaga när jag slår dig för första gången nånsin i ett rejs.

    /Jan-Erik

  • svanvik

    Medlem
    15 september, 2006 vid 07:05

    Någon som har en gammal rigg större än 11 att ta med hade det varit roligt att prova.

  • the_novice

    Medlem
    15 september, 2006 vid 07:26

    Klart det blir segling, prognosen ser ju bra ut med både sol och vind!
    Flerdygnsprognos:
    Lör: Mellan ost och sydost, 5-9 m/s Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s.
    Sön: Sydost, 4-8 m/s Dygnets högsta vindhastighet 9 m/s.

    Blir off-shore till side-shore med plattvatten…
    Glöm inte riggpresseningen, det får inte plats särskilt många formulariggar på riggdäcket.

    Edit: Såg just att klubbens damsektion kommer att ha en klubbresa och vara i Varberg i helgen, hur tänker man som klubb när man arrangerar en enda tävling under året och lyckas dubbelboka med en klubbresa…?

  • jesper_b

    Medlem
    15 september, 2006 vid 09:54

    Jan-Erik,
    Ja nu har du verkligen ett fint tillfälle att snurra upp mig ordentligt. Har inte tittat på mina formulagrejor sedan SM (som ju dessutom inte var så väldigt bra seglat fån min sida), är knallförkyld och kommer knappt hinna sova något i natt.. Om du inte tar mig nu gör du det nog aldrig!

    Alla:
    Gömt bort hur man hittar till Fiskebäck. Jag kommer med R40 från Borås/Jönköping till Göteborg – vad ska jag köra mot? Vägbeskrivning vore toppen!

    /Jesper

    PS: Skickar de iväg damerna när vi gubbar i gummi kommer?

  • the_novice

    Medlem
    15 september, 2006 vid 13:42

    Ok, från RV40 så skall du söderut på E6 en bit och sväng sedan av väster ut vid Åby-travet ut på söderleden, kör förbi Sisjön och Frölunda motet sedan bör det vara skyltat mot Fiskebäck, bifogar en karta, kolla även länk

  • imported_macts

    Medlem
    18 september, 2006 vid 09:45

    Hur gick det? Blev det nåt, vem vann osv?

  • the_novice

    Medlem
    18 september, 2006 vid 11:53

    Visst blev det race, om än i lite “ojämna” frånlands vindar. På lördag förmiddag som såg bäst ut enligt prognosen så blev det ett avbrutet race men senare kördes tre race i lite byiga förhållanden efter en duktigt stadig lunch med lasagne. För stadig enligt vissa som hade svårt att kroka i efter lunchen….

    På söndagen så blåste det tillräckligt kl 10 men då var folk inte klara så det sköts upp till 10.30 och då dog vinden. Vissa, dvs jag och en till, hann ut innan AP-flaggan kom upp på land (det var ingen AP-flagga på båten) och vi hade bitvis full planing med hela viken för oss själva… Det var dock lite väl dåligt med vind mellan byarna som dessutom kom lite för sällan så det blev inget race under söndagen. Det blev lite rörigt i sammanställningen när folk hade kört över mållinjen vid varvningen så jag har lite dålig koll på slutresultatet. Jag såg inte så mycket av täten i racen men om jag kommer ihåg rätt så blev det följande resultat:

    1) Robban
    2) Per
    3) Jimmy

    Folk i göteborgs området börjar kanske vakna till lite nu (igen) och det var hela fyra seglare med i helgen (en ökning med hela 300% jmf med första racet i Karlstad), plus att det lånades ut utrustning för att prova på…
    Fler resultat och bilder borde dyka upp på klubbens hemsida

  • swe-1

    Medlem
    18 september, 2006 vid 13:19

    Ja jäkligt kul att se flera goa gubbar från götet!!! (Eller bästkusten som ni kallar det) 😀

    Personligen tycker jag att det var en av de roligaste tävlingarna, dels för att det är roligt när det är lite klurigt, byigt och vridigt, man måste använda hjärnan, inte bara speeda ut på layline! Och dels för att jag hade mycket tajta dueller med robban, per och jona. Helt enkelt skitkul även fast jag torskade med en hårsmån mot Per och Robban.
    Så jäkla ball att ligga 5 m från sin konkurrent, runda ner på slören, släppa uthalet, pressa sig in på insidan gå in i en tajt gipp och komm ut i full planing medans motståndaren kontrar med att också gippa direkt, full speed igen, dragrace sida vid sida!!! Sikta på nästa vindby, in i en ny gipp, adrenalinet sputar ur öronen, pumpa som en galning för att få ett litet överlapp, gipp igen, tappar planingen, shit, pumpa helvete, runda länsmärket, dra hem uthalet, pressa höjd, nu ska dom jävlarna bakom få skitvind! Va händer framför? oj det ser ut att vrida imot, fan inget läge, för lätt vind, slår jag nu kommer jag aldrig upp i planing! Men där framme ser det ut att komma lite mer vind, YES POWER! Jag slår! Upp i planing fort som fan, över på andra kanten, ahhhh det lyfter, snart dags att slå igen, var är konkurrenterna, kvar på andra sidan, dom slår, jag slår, vem kommer först till märket??? Kom igen nu vinden, svik inte!!! Yes jag har tjänat på denna kanten… osv! Så jäkla kuuuuuuul!!!!

    😀

  • swe-1

    Medlem
    18 september, 2006 vid 13:27

    Glömde säga några prylar:
    Ok saltvattnet suger ju! Det går ju bara inte att dricka!!!! Tack till er i startfartyget som bjöd på dricksvatten mellan rejsen! Men solen var GO och vägde upp för saltvattnet, sen är det gryyyyymt med det där stooora trädäcket, ingen äcklig sand, inget konka prylar, bara rigga å segla! Go toa, goa luncher, goa gubbar och ännu goare damer! Åsså gott partaj!!! Grymt, stort tack till Götet å GWC! Hoppas vi får komma nästa år!

    PS. Stort tack för att jag fick vara med i ert lilla “reklam för sporten och klubben” utskick!!!

    😀

  • svanvik

    Medlem
    18 september, 2006 vid 13:36

    Ja det var kul att se hur en slipsten skall dras. Själv kände jag att det var precis en sådan jag hade i bomen. Mycket pumpa blev det. Nu vet jag i alla fall att det skall gå så det är bara att träna!

  • swe176

    Medlem
    18 september, 2006 vid 14:24
    Jesper_B wrote:
    Jan-Erik,
    Ja nu har du verkligen ett fint tillfälle att snurra upp mig ordentligt. Har inte tittat på mina formulagrejor sedan SM (som ju dessutom inte var så väldigt bra seglat fån min sida), är knallförkyld och kommer knappt hinna sova något i natt.. Om du inte tar mig nu gör du det nog aldrig!

    Visst slog jag Jesper i ett rejs! 😀 😀
    Han såg rätt frisk och pigg ut dessutom….

    Det var typisk 12.0 vind. Dessutom var det helt platt vatten, endast en del besvärande svallvågor från fritidsbåtar. Perfekt!

    Jag har lyssnat på Jimmy, så jag försökte genomgående att slå och jippa i byarna. Det funkade alla gånger utom en när jag hamnade för långt utåt höger för att våga fortsätta. Dessutom pumpade jag frenetiskt för att komma igång direkt. Jag var helt färdig efter 3 rejs, men det lönade sig.

    Första starten kommer jag inte ihåg. Målgången blir nervös. Det finns ingen i sikte framför, men däremot ett koppel efter. Vinden försvinner vid sista läbojen och jag guppar mot mål. Som tur var kommer vinden från mitt håll.

    I den andra starten tänkte jag hänga på Per, men han inte med. Men då dök Robban upp, så jag kollar hur han gör, och provar en Robbanstart: Kom med full fart från lä upp mot linjen (istället för att segla längs linjen och vika upp). Det funkar utmärkt. Alla står och guppar på linjen när tutet går. Som tur är kommer det en by samtidigt så jag kan köra upp i full fart i en lucka.
    Sedan schabblar jag i första slaget. Man kan inte lyckas jämt…

    Tredje starten: Jag guppar ut med alla andra men ser att det kommer vind till höger, slå och pumpa iväg. Alla som inte har slagit ligger då ett slag efter.
    Så till uppsnurrningen av Jesper. Sista kryssen. Styrbord in mot märket. Jesper kommer på babord några meter lägre. Perfekt. Han är mer än ett slag efter. Då vrider det så jag missar layline :crazy:. Jesper, som ser sin chans, blir rädd att försegla sig och missar också layline!
    Så kan det gå.

    7 7 5 är mitt bästa resultat nånsin 😀

    På kryssen hem testade Jona mina prylar och trimmade om dom fullständigt. Fram med mastfoten, upp med bommen, fram med linorna. Jag bytte också till längre linor. Det var synd att det inte blev några rejs på söndagen så jag fick prova om det blev bra. Det var sån här hjälp jag behövde. Jag har gjort vad jag har kunnat på egen hand. Även om det inte är säkert att det är helt rätt, är det bara att titta i resultatlistan för att se att oddsen för en förbättring är ganska bra.
    Tack för hjälpen!

    Hälsningar
    Jan-Erik

  • swe876

    Medlem
    18 september, 2006 vid 18:55
    SWE 1 wrote:
    Ja jäkligt kul att se flera goa gubbar från götet!!! (Eller bästkusten som ni kallar det) 😀

    Personligen tycker jag att det var en av de roligaste tävlingarna, dels för att det är roligt när det är lite klurigt, byigt och vridigt, man måste använda hjärnan, inte bara speeda ut på layline! Och dels för att jag hade mycket tajta dueller med robban, per och jona. Helt enkelt skitkul även fast jag torskade med en hårsmån mot Per och Robban.
    Så jäkla ball att ligga 5 m från sin konkurrent, runda ner på slören, släppa uthalet, pressa sig in på insidan gå in i en tajt gipp och komm ut i full planing medans motståndaren kontrar med att också gippa direkt, full speed igen, dragrace sida vid sida!!! Sikta på nästa vindby, in i en ny gipp, adrenalinet sputar ur öronen, pumpa som en galning för att få ett litet överlapp, gipp igen, tappar planingen, shit, pumpa helvete, runda länsmärket, dra hem uthalet, pressa höjd, nu ska dom jävlarna bakom få skitvind! Va händer framför? oj det ser ut att vrida imot, fan inget läge, för lätt vind, slår jag nu kommer jag aldrig upp i planing! Men där framme ser det ut att komma lite mer vind, YES POWER! Jag slår! Upp i planing fort som fan, över på andra kanten, ahhhh det lyfter, snart dags att slå igen, var är konkurrenterna, kvar på andra sidan, dom slår, jag slår, vem kommer först till märket??? Kom igen nu vinden, svik inte!!! Yes jag har tjänat på denna kanten… osv! Så jäkla kuuuuuuul!!!!

    😀

    En av dom bästa beskrivningarna på hur kul det kan vara att segla i gränsvindsrace jag någonsin sätt!

    Kul var det!

  • jesper_b

    Medlem
    19 september, 2006 vid 10:26

    Tjoho!
    Visst fasen var det grymmekul med de tre racen. Hade vi varit lite piggare på söndagen (grymmekul i GTB även väldigt tidiga mornar) hade vi nog kunnat klämma in ytterligare ett. Svårt med timingen dock – vinden gick ju upp och ner hela tiden. Bra av arrangörerna att lyckas klämma igenom tre helt ok race. Supertack till GWC!

    Håller med Jimmmy och Jona attt det var riktigt kul förhållanden. Vriden, hålen, stråken mm gör den mentala taktiska biten så mycket mer intressant – blir avgörande och man kan komma bra även om man har relativt dålig speed.

    Vad gäller balans så har jag rätt kass balans rent genrerellt. Mina jippar mm sitter dock oändligt bättre på min favovågbräda jämfört med på min formula. Det beror nog på att jag seglat vågbräda en miljon ggr mer än formula. Det känns alltid som att komma hem när jag kliver upp på vågseglingsbrädan, oavsett hur länge sedan det var eller om jag seglat mycket formula. Misstänker att det är tvärt om för Jimmy. Kommer man från freeride som väl ligger mitt emellan vågis och formula vette 17 vad man uppfattar som enklast.

    Nu ska jag fixa min rygg (aj) och plocka fram mina små favogrejor för resten av hösten (och vintern…).

    /Jesper B

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.