Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda bump/jump och eventuellt lite våg ?

  • Bräda bump/jump och eventuellt lite våg ?

    Publicerad av bjornen på 18 november, 2008 vid 12:53

    Har blivit lite sugen på att komplettera min speedgarderob med lite annat. Vad skulle ni rekomendera för brädtyp och storlek om man vill segla lite bump/jump och eventuellt lära sig lite vågor. Kommer att segla mestadels i Sthlm men kanske någon tripp till enklare vågställen. Brädan behöver absolut inte vara av nyaste snitt utan mer en lättseglad populär modell. Kom gärna med tips på segelstorlek som skulle kunna komplettera mitt 5,3 vågselgel. Jag väger 80kg och skall bara ha en enda bräda.

    //Björn

    safesurfer svarade 15 år, 4 månader sedan 23 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • calle_b

    Medlem
    18 november, 2008 vid 13:13

    Sånt´här är alltid lurigt. Jag tror iofs en Starboard Kombat runt 100 liter kanske skulle falla dig på läppen (eller få dig på läppen) då den, enligt sägen, är en rusktigt skön bräda för fart, våg och hopp.
    En hyfsat mjuk 6.0-6.5 blir nog kanon för lite mindre power och mer lättseglad i vågor… Eller kanske mer ös i riggen, då du främst kanske fokuserar på fart och hopp, hellre än vågridningen till en början. Hmmm.

  • dr-masse

    Medlem
    18 november, 2008 vid 13:16

    85 liters fsw, tror jag blir bäst.

    4.2, 4.7, 5.3 och 6.0/6.2 så täcker du i stort sett allt. 4.5, 5.3, 6.0/6.2 räcker väldigt långt. 5.7 är iofs en väldigt najs segeltyp och storlek på sådana här plankor.

    I stort sett alla märken har bra, genomarbetade 85-liters fsw plankor, så hitta en i fint skick som du gillar att se på så blire nog fin-fint.

    Blåser det för lite för 85-litaren så blir det inte så bra förhållanden för våg eller bumpåjump, och då har du ju dina stora speedgrejor i alla fall.

  • perrapops

    Medlem
    18 november, 2008 vid 13:19

    Måste slå ett slag för kombat jag med! Helt otroligt skön, kommer att köra min tills den lämnar in själv!
    Jag har 107 som största bräda, men händer rätt ofta att jag kör den i vågot med 4.5-5.3. sjukt skön att ladda hopp med, 97:an lär ju vara skönare!

    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=308&category_id=23&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=37

  • glader

    Medlem
    18 november, 2008 vid 14:54

    Nu har du ju fullt slalom/speed-kit som liksom jag och frågan är när du skall använda bump & jump-prylarna. Undrar om inte en 100 litare mest blir liggande.

    Själv har jag en gammal vågis på 70L med gamla 3.2, 3.6 och 4.2. Tar fram dessa för bump & jump när det är för blåsigt/stökigt för att åstadkomma något med speed/slalomprylarna. Tycker det funkar klockrent. (Skulle möjligen önska ibland att brädan var några liter mindre.)

  • borje

    Medlem
    18 november, 2008 vid 16:00

    Det var väl inte igår man hörde uttrycket B&J 🙂

  • bjornen

    Medlem
    18 november, 2008 vid 18:14

    @glader 516739 wrote:

    Nu har du ju fullt slalom/speed-kit som liksom jag och frågan är när du skall använda bump & jump-prylarna. Undrar om inte en 100 litare mest blir liggande.

    Jag skulle nog vilja alternera lite mellan speed och denna, rigga ett segel som känns lättare i handen å så bara ut och småskutta, lära sig lite oldschooltrix typ 360, duckjibe mfl. Tror kanske som du att storleken 100 blir lite väl stort kanske runt 85 skulle passa bättre ? Skulle vara kul om den går att använda runt 10ms

    @Börje 516753 wrote:

    Det var väl inte igår man hörde uttrycket B&J 🙂

    Kanske inte ska använda uttryck som kanske inte används:blush: Det jag vill är i alla fall att ha en bräda som går att lära sig hoppa på småvågorna här i Sthlm.

  • bananen

    Medlem
    18 november, 2008 vid 20:26

    Alla har väl sina egna favisar, men min RRD FSW 94 uppfyller alla din krav förutom kanske att du inte kommer att vara snabbast i viken längre. Jag har 4.0, 4.7 och 5.3 (har även haft 6.0) och de funkar alla bra på den brädan.

    Jag väger som du och planar vid 8 m/s med prylarna. Det går bevisligen att lära sig segla vågor med detta kit, även om jag hellre min vågbräda till det.

    FSW är ett suveränt koncept och det finns många bra beg brädor att köpa.

    Om du skall ha _en_ bräda och seglar mestadels stockholm tycker jag att inte du skall köpa mindre än 90 liter, utifrån det du skriver. Fast, kanske får jag mothugg 😉

    Kör hårtoch ha kul!

  • andersbq

    Medlem
    18 november, 2008 vid 20:30

    Jag tycker Naish Global Wave är en ultimat bumb & jump. I allafall de större storlekarna. Den är snabb och kort i svängen. Håller dessutom bra till höga hopp. US-box gör att du kan trimma om mycket. Du får gärna testa min 98 nästa gång du är här. (Det står 98 på den, men jag tror den är på ungefär drygt 90 liter). Funkar bäst med segel mellan 5 och 6 kvm, funkar rätt bra med 4,5 men sedan vill du ha mindre bräda.

  • xhib

    Medlem
    18 november, 2008 vid 21:51

    @bananen 516812 wrote:

    Alla har väl sina egna favisar, men min RRD FSW 94 uppfyller alla din krav förutom kanske att du inte kommer att vara snabbast i viken längre. Jag har 4.0, 4.7 och 5.3 (har även haft 6.0) och de funkar alla bra på den brädan.

    Jag väger som du och planar vid 8 m/s med prylarna. Det går bevisligen att lära sig segla vågor med detta kit, även om jag hellre min vågbräda till det.

    FSW är ett suveränt koncept och det finns många bra beg brädor att köpa.

    Om du skall ha _en_ bräda och seglar mestadels stockholm tycker jag att inte du skall köpa mindre än 90 liter, utifrån det du skriver. Fast, kanske får jag mothugg 😉

    Kör hårtoch ha kul!

    Jag håller med bananen. Om du inte gillar att köra ubåt så ska du inte köpa mycket under 90 liter om du väger 80 kg. Tyvärr är det ju ofta ganska byigt i Stockholm och med för liten bräda kommer du att sjunka igenom snabbt. För mig som väger ca 85 kg ligger gränsen för hyfsat bekvämt guppande på ca 95 liter, så för dig borde gränsen ligga vid ca 90 liter.

    Om du vill prioritera egenskaper för <4.5 så bör du nog välja en mindre bräda trots allt. Men i Stockholmstrakten är ju de dagarna lätträknade.

    Har själv en Fanatic FW 98 från 06 som jag är helnöjd med. Planar upp otroligt tidigt och är skönt svängig. Har bara kört den med 5.0 och 5.7 ännu och det funkar den jättebra med. Köpte den begagnad tidigare i höstas efter att ha letat FW-bräda i den storleken några år med mycket läsande av tester. Fanatic FW har genomgående fått bäst testresultat i alla tester jag sett. Tror visserligen inte att andra märken är mycket sämre men oftast är det alltid något testarna klagar på hos andra märken.

  • tim-eriksson

    Medlem
    18 november, 2008 vid 23:19

    Äh… jag som är grön som f*n i vågorna tycker att en freewave 98 har varit bra att lära sig på! Kört allt från 4.2 till 5.7 med den. Känns bra med 5.0 och inte alls stor, volymen är skön att ha eftersom jag är rätt kass på vågor än så länge… Väger 77 kg.

    Har samma freewave 98 06.an som xhib

  • jester

    Medlem
    19 november, 2008 vid 07:40

    Förrädare! 🙂

    Hade själv en JP Freestyle Wave 91 för ett par år sedan, och använde den mest för just Bump & Jump. Tror den brädtypen är den bästa för vad du är ute efter, då dom faktiskt är ganska snabba (jag körde faktiskt lite speed med min innan jag skaffade riktiga prylar). Hoppade som en dröm den brädan. Vågridning? Ingen aning… Övergår mina kunskapsnivåer… 🙂

  • mrpop

    Medlem
    19 november, 2008 vid 08:05

    Kolla in följande tråd som diskuterar samma ämne:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=62648

  • rasmus_w

    Medlem
    19 november, 2008 vid 08:57

    Jag skulle vilja säga att om det är byigt så håller jag med om att under 90 liter är lite marginellt. Jag väger 77 kilo och märker av att flytförmågan på min freewave 86 beror på en massa småsaker. Till exempel så blir det mycket mer ubåtande när jag har full vinterdräkt med huva och skor än när jag sommarseglar i shorts och t-shirt. Salt/sötvatten ger liknande skillnader. Med nån liter extra hade jag sluppit det.

    Å andra sidan tror jag inte jag hade velat ha mer volym i den. Jag vill ju trots allt kunna köra den med 5.0 och 4.4 och inte bara med 5.7.

  • bjornen

    Medlem
    19 november, 2008 vid 08:58

    @Jester 516880 wrote:

    Förrädare! 🙂

    Jag vet men jag har upptäckt hur urbota dålig jag är på slalom/speed så nu konverterar jag :tongue: Skämt åsido så ligger ju slalom/speed mig varmast om hjärtat men jag tror att man kan utveklas ännu mera om jag testar lite annan typ av segling emellanåt 🙂

    //Björn

  • dr-masse

    Medlem
    19 november, 2008 vid 09:02

    85 liters fsw, tror jag blir bäst.

    4.2, 4.7, 5.3 och 6.0/6.2 så täcker du i stort sett allt. 4.5, 5.3, 6.0/6.2 räcker väldigt långt. 5.7 är iofs en väldigt najs segeltyp och storlek på sådana här plankor.

    I stort sett alla märken har bra, genomarbetade 85-liters fsw plankor, så hitta en i fint skick som du gillar att se på så blire nog fin-fint.

    Blåser det för lite för 85-litaren så blir det inte så bra förhållanden för våg eller bumpåjump, och då har du ju dina stora speedgrejor i alla fall.

    (detta är inte en dubbelpost, utan endast en väldigt odiskret markering om att jag för en gångs skull tycker samma sak som när diskussionen började, ah!)

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda bump/jump och eventuellt lite våg ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.