Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda bump/jump och eventuellt lite våg ?

  • jocke_

    Medlem
    19 november, 2008 vid 22:34

    Eller snåla inte! kör minst en FSW 95 istället. Alltig gött med volym i hopp å trix 🙂 Stefan.K kör ju bara 100l bräda på Haga…
    Har själv en FSW 95 och en Allwave 82. Kör allt mer på 95an el. 110l freestyle…

  • stewen

    Medlem
    19 november, 2008 vid 22:43
    Jocke_;517069 wrote:
    Eller snåla inte! kör minst en FSW 95 istället. Alltig gött med volym i hopp å trix 🙂 Stefan.K kör ju bara 100l bräda på Haga…
    Har själv en FSW 95 och en Allwave 82. Kör allt mer på 95an el. 110l freestyle…

    Jag anser att ju mindre bräda desto roligare blir det.
    Men sen vill man ha en bräda man flyter hyffsat på de sämre dagarna. Men som masse säger har du ju speedprylarna att ta till då så 85 liter tror jag är perfekt.

  • jocke_

    Medlem
    19 november, 2008 vid 23:11

    Förstår inte varför en mindre bräda är roligare? allt utom att köra rakt fram blir ju svårare… Tutar det i så kör bara en mindre fena 🙂

  • joachim_larsson

    Medlem
    20 november, 2008 vid 10:51

    Jag har kört FSW 92 och kör nu EXOCET 94 CROSS, supperskön, lättare i planing, snabbare, följsam och nu även i Pro Edition (sjukt lätt: 5.9 kg) om man vill.

    Jag väger 76 kg läs mera här
    http://www.exocet-original.com/products/cross_spec.asp

    jag kör i vättern som kan vara choppig. (du kan få testa min om du kommer hit)

    //Joachim

  • rasmus_w

    Medlem
    20 november, 2008 vid 11:01

    @Jocke_ 517075 wrote:

    Förstår inte varför en mindre bräda är roligare? allt utom att köra rakt fram blir ju svårare… Tutar det i så kör bara en mindre fena 🙂

    Mer lättsvängd. Mer lättkontrollerad. Livligare. Ju tunnare brädan är, desto hårdare kan man svänga utan att den börjar studsa. Ju smalare den är desto mindre behöver man ta i för att få till en tajt sväng. Ju mindre bottenytan är desto mindre vindfång blir det i luften. Ju smalare brädan är, desto mindre studsar den om det är choppigt. Visst slipper man fenplaning och tailwalk om man byter till en mindre fena men mot stampighet hjälper bara en smalare bräda.

    Okej, man kan förbättra hårdvindsegenskaperna på en stor bräda med hjälp av shapen, men bara till en viss gräns. Ingen rockerkurva i världen kan göra hårdvindsvågis av en formula.

  • calle_b

    Medlem
    20 november, 2008 vid 11:43

    Håller med Jocke. Det är bekvämt, enklare, roligare att köra liiiiite större.
    Dvs göra exakt tvärtemot som jag själv gör. Hellre ha en lite för stor bräda än en lite för liten.

    På de 80 kgs som herr trådstartare har, upplever jag en 5 liter större bärkraft lite för liten. Hellre då 10-15 liter extra, och något FreeStyleWave-artat. Nä, ett slag för en Kombat 97 el liknande.

    Rasmus, de vågor och de förhållanden som kräver en tvättäkta hårdvinds-vågis a la down-the-line existerar knappt i Sverige, och de dagar på Torö som blir helt sjukt bra, är knappast “nu vill jag lära mig segla vågor”-förhållanden. Hellre då gå ut i enklare förhållanden i Kärringviken med en enklare bräda för att få smak på vågorna som rullar in där. Livligheten som finns i en 90-110 liters FreeStyleWave-bräda torde räcka gott och väl för nybörjaren i vågorna på 80 kg, plus att bärkraften och “jump-faktorn” eventuellt blir roligare, enklare än med en större bräda. Men, delad smak, delade erfarenheter.

  • stewen

    Medlem
    20 november, 2008 vid 11:47
    Jocke_;517075 wrote:
    Förstår inte varför en mindre bräda är roligare? allt utom att köra rakt fram blir ju svårare… Tutar det i så kör bara en mindre fena 🙂

    Jag kan tänka mig om man freestylar är det skönt med lite plusvolym men det verkar inte som att det är det Bjornen kommer hålla på med… Eller har jag fel?

    Jag väger 85 kg och har en 85 goya one liters som största. Hade större tidigare men det ledde till att jag seglade alltid på min 74 liters vågis så fort det var 5.3. Även om det var byigt, vilket inte var optimalt alla gånger men dock mycket roligare.

    Angående varför jag tycker en mindra bräda är roligare är för att den blir skönare att hoppa med, mer svängigare och livligare.

    Men smaken är ju delad

  • rasmus_w

    Medlem
    20 november, 2008 vid 12:12

    @Calle_B 517095 wrote:

    Rasmus, de vågor och de förhållanden som kräver en tvättäkta hårdvinds-vågis a la down-the-line existerar knappt i Sverige, och de dagar på Torö som blir helt sjukt bra, är knappast “nu vill jag lära mig segla vågor”-förhållanden. Hellre då gå ut i enklare förhållanden i Kärringviken med en enklare bräda för att få smak på vågorna som rullar in där. Livligheten som finns i en 90-110 liters FreeStyleWave-bräda torde räcka gott och väl för nybörjaren i vågorna på 80 kg, plus att bärkraften och “jump-faktorn” eventuellt blir roligare, enklare än med en större bräda. Men, delad smak, delade erfarenheter.

    Well, även om vattnet är platt eller som det brukar vara, skumpigt plattvatten så är det kul att försöka att gå med högsta möjliga fart in i snävast möjliga sväng och det är ett typiskt scenario där den smalaste och tunnaste brädan som går att segla är den roligaste, och när det gäller hoppande så är det massor av vind snarare än perfekta vågor som ger den där riktigt galna hopphöjden, och massor av vind förekommer nån gång ibland och då vill man ha liten bräda.

    När jag var i Hurghada i somras så fick jag en dag med bra drag i 4.5:an och då önskade jag definitivt att jag hade haft nåt mindre än min Freewave 86 under fötterna fast det inte fanns några vågor och jag mest seglade fram och tillbaka.

  • bjornen

    Medlem
    20 november, 2008 vid 12:42

    Bara ett lite förtydlingande: Jag är en herre i mina bättre år så några nyare freestyletrix blir det inte ej heller framåtloopar, torö mm däremot lite gippar i olika former och hopp med brädan rakt fram och botten ner och enklare vågseglingförhållanden skulle jag tro. Efter fina tips och resonemang kanske det lutar åt en 85-90l bräda och kanske kommpletera mitt 5,3 med 5,7-6,0

    //Björn

  • v-thun

    Medlem
    20 november, 2008 vid 12:47

    Borde kanske ha förstått efter att ha läst alla inlägg, men eftersom tråden startade kan jag väl ändå passa på:
    Jag började i år som nybörjare att segla på en jp freestyle 109 l, väger drygt 65kg och kör här på västkusten. Tycker många gånger att jp:n känns alldeles för stor och känner mig därför lockad att införskaffa mig en FreestyleWave-bräda. För “miljonte” gången här på forumet: Hur många liter? Om jag eventuellt gör mig av med jp:n vill jag att det även ska finnas möjlighet att segla när det inte blåser så mycket…

  • p-malmkvist

    Medlem
    20 november, 2008 vid 13:43

    Har numera förstått att du Bjornen har en lite konstig läggning efter några såna här utspel..:grin: Duckjipp, B&J :confused2:

    Speed är det som gäller och kommer en fetingvåg så är det ju bara att hoppa, blir betydligt högre/längre hopp med en 80l slalombräda i jämförelse med en 80 l våg.. Kolla när Laird Hamilton ligger och pressar speedbrädan mellan öarna i slutet på Endless summer två, hårigare än så blir det inte..
    Något av det roligaste jag gjort var när jag seglade (bic vivace tror jag den heter) i Apelviken..

    Du kan få min rrd 88 l vågbräda med möjlighet att köra twinsers från 1996 om du vill, funkar riktigt bra men har inte samma fart som en riktig slalombräda, du kommer lessna när det står max 21.9 knop på axeln hela tiden..:wink:

  • robin

    Medlem
    20 november, 2008 vid 14:39

    @Bjornen 517111 wrote:

    Bara ett lite förtydlingande: Jag är en herre i mina bättre år så några nyare freestyletrix blir det inte ej heller framåtloopar, torö mm däremot lite gippar i olika former och hopp med brädan rakt fram och botten ner och enklare vågseglingförhållanden skulle jag tro. Efter fina tips och resonemang kanske det lutar åt en 85-90l bräda och kanske kommpletera mitt 5,3 med 5,7-6,0

    //Björn

    Vad du än väljer så kommer du vara lyrisk, det kan jag lova! Fart i all ära, men ett lätt segel och en lekfull bräda blir man bara så glad av!

    Robin

  • svennebanan

    Medlem
    20 november, 2008 vid 14:48

    På tal om slalom. Roligast på Rasta i lördags verkade en riktigt säker snubbe med en gammal Fanatic Ray på 110l iaf ha. Chophoppade och gippade på ett sätt som man sällan ser och enligt honom själv var Rayen roligare än moderna brädor han provat pga just snabbheten. Han vägde nog runt 80kg också. Själv gav jag mig på min 105l vågbräda och den är iaf för mig på 95kg för liten för byig mälarvind då den sjunker för mycket i vindhålen.

  • sode

    Medlem
    20 november, 2008 vid 20:29

    …befinner mig i ungefär samma situation som Bjornen, fast tvärtom…

    Kör idag en Kombat 97, vilken jag trivs väldigt bra med som allround bräda… har segel 4.7-5.7-6.4 till den, och bra tryck i 5.7 med den brädan är ruskigt trevligt och lättpoppat/hoppat…

    Det enda jag saknar är dock kanske möjligheten att komma ut lite oftare, och då kanske jag borde komplettera med en rigg på ca 7.5 (har sneglat på Hellcat 7.7), samt en bräda i storleksordning 110-115 liter av typen JP Supersport/-cross, Fanatic Hawk (dit for planen på att lyckas hålla sig med en bräda)… Funderade ett tag på en ren slalom, men är ännu lite osäker på vad jag kan få ut av det…
    Kombaten är 62 bred, och t ex Supersport kommer i bredderna 63 samt 66, hur mycket påverkar bredden toppfart och hanterbarhet?

    Skulle denna brädkombination vara alltför mycket överlappande? Blir steget 7.7-6.4 för stort? (Har en pensionerad 6.7:a som kanske kan plockas fram i nödfall…).
    Vågen visar ca 74kg, och jag kör oftast mindre vågor/chop, inget riktigt, *riktigt* plattvatten, och enstaka gånger (dvs en gång hittills…) provar jag lite större vågor…

    Hmmm, glömde nämna att jag kört Kombaten 3-stroppad (framåt/inåt), kanske skulle vara skäl att att se hur mycket den ändrar sig med 4/bakåt/utåt… Nån som vet?

    Alternativ b är att ju börja leka med en drake… 😉

  • ola-h

    Medlem
    20 november, 2008 vid 21:05

    Sode. Du väger som jag. Om du skall få signifikant mer planingstid så behöver du MINST gå på 7.5. Antagligen lite mer. Men det är inte hela sanningen: Om du känner dig redo för lite spänning skulle nog jag gå rakt på en slalom, kanske mest av anledningen att det blir mer omväxling relativt det du redan kör. Redan en slalom runt 100 liter med en 7.5:a kommer blir en HELT annan sak än Kombaten och 6.4. Inte för att du kanske kommer igång sådär jättemycket tidigare, men när du på Kombat/6.4 för pumpa och sedan stå och balansera för att hålla planingen kommer du med slalom och 7.5 ha råspeed och kunna verkligen “ta dig runt”, dvs ta höjd, slöra testa högfartsgippat mm. Givetvis finns ett litet vindstyrkespektrum där slalom/7.5 också planar fast Kombat/6.5 inte är i närheten, men så underriggad planing är rätt tråkigt med den sortens prylar, tycker jag. Man vill ha lite tryck. Faktum är att jag hellre guppar runt och segeltrixar på en 100l freestyle/fsw med 6.5 än seglar underriggad, fast planande slalom i samma vindstyrka.

    Som sagt, redan en 100l slalom erbjuder detta och har fördelen att du senare kan komplettera med ett lite mindre slalomsegel om du blir tänd på den sortens segling. Men som rent lättvindsalternativ gissar jag att lika gärna kan på på 110-120 liter slalom. Då blir det nog spännande ännu lite tidigare och du har istället reservyta att skaffa ett ännu större segel om du skulle vilja.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda bump/jump och eventuellt lite våg ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.