Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda i 100-litersklassen som går mjukt i vattnet?

  • Bräda i 100-litersklassen som går mjukt i vattnet?

    Publicerad av martin på 11 april, 2011 vid 11:16

    Jag har problem med ryggen för tillfället och får ont av att brädan slår i ganska hårt i vågorna då och då. Jag har nu en JP FreestyleWave Pro 93 som jag verkligen gillar karaktären i. Den är alert och sportig och har bra balans och klarar det mesta som jag vill att den ska göra. Men samtidigt så får den en del av den karaktären genom att vara krispig och ibland ganska hård i vattnet och ibland så blir det nästan som plattlandningar i miniatyr när det är choppigt och man står på. Normalt sett är det inga problem, utan snarare något man får räkna med på en bräda av den typen med rak rocker i bakdelen. Men för mig innebär det att jag får smärt”hugg” i ryggen då och då när jag seglar. Ryggen pallar helt enkelt inte dom smällarna som kommer, även om det är ganska små sådana.

    Är det någon som har tips på en bräda i 90-105 liters storlek för bump/jump/wave/(freestyle)-segling? Jag seglar mest vanlig blasting och har en 80-liters vågis som jag kan ta till om det blåser mer eller är vågor.

    Det behöver inte vara nyare årsmodell, utan även nåt tiotal år gamla brädor kan man ju leta efter på begsidan. AHD FreeDiamond från början av 2000-talet tex kommer jag ihåg som extremt dämpad, men jag vet inte om den fanns i så små storlekar. Några andra brädor? Ska man gå på en lättvindsvågis? Eller kanske mer åt slalomhållet, typ Hypersonic med sina superkonkaver?

    Kanske tom någon som har något lämpligt liggandes hemma som kan säljas?

    marden svarade 13 år sedan 14 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • martin-c

    Medlem
    11 april, 2011 vid 11:54

    Jag körde tidigare exocet cross 94 liter, där padsen var extra vadderade för att åstadkomma en mjukare, stötdämpande känsla. Får nog säga att det fungerade bra, Jp’n som jag kör nu känns stötigare i vattnet.

  • oscar

    Medlem
    11 april, 2011 vid 12:54

    RRD Fsw går mjukt och fint.

  • backelito

    Medlem
    11 april, 2011 vid 13:01

    Fanatic Skate 03:a 100l Rikligt med pads och går mycket stabilt i vattnet!

  • slor4ever

    Medlem
    11 april, 2011 vid 20:03

    Hade länge en Starboard Carve 99 från -02. Den var skön och riktigt komfortabel tycker jag. Rekommenderas. Ångrar nästan lite att jag gick från Starboarden till fanatac hawk ibland. Hawken är dock snabbare.

  • nachoman

    Medlem
    11 april, 2011 vid 20:45

    AHDs FSW verkar gå mjukt och fint i vattnet. Ska du sälja din JP så hör av dig till mig.

  • booman

    Medlem
    11 april, 2011 vid 20:55
    Quote:
    Jag körde tidigare exocet cross 94 liter, där padsen var extra vadderade för att åstadkomma en mjukare, stötdämpande känsla. Får nog säga att det fungerade bra, Jp’n som jag kör nu känns stötigare i vattnet

    Tänkte också föreslå Exoceten, nu kör jag på 118L, men den mindre har ju samma egenskaper… Den känns verkligen dämpad…

  • martin

    Medlem
    12 april, 2011 vid 08:06

    Tackar för tipsen!

    Exocet låter intressant. Heelpads kanske gör att man kan ha en bräda med bibehållen sportig karaktär, men ändå med dämpning nog att slippa ryggproblemen. Jag får hålla utkik. RRD FSW har jag testat i årsmodell -06, -08 och -09 och de är i karaktären ganska lika JP:n tycker jag. Där är det ingen större skillnad i komfort, i alla fall inte med -06 och 08-versionerna som jag har kört lite mer. AHD av senare årsmodeller ser man ju knappt på vattnet. Men märket kanske är påväg tillbaka.

  • nachoman

    Medlem
    12 april, 2011 vid 08:09

    Här uppe i sthlm syns AHD ganska så frekvent faktiskt. Jag upplever att deras FSW går betydligt lägre i vattnet än JP och RRD. Detta ger mjukare gång.

  • svennebanan

    Medlem
    12 april, 2011 vid 08:30
    Martin;652212 wrote:
    Exocet låter intressant. Jag får hålla utkik.

    Jag kör också en dubbeldämpad Exocet. Löjligt skönt för hälarna och dämar stötar effektivt. Jag kan dock tänka mig att en del purister tycker att det är alldeles för mycket dämpning. Iaf för att vara på vågbrädor.

    http://www.konashop.se/outlet/outlet/cross-ii-2009.html

  • rasmus_w

    Medlem
    12 april, 2011 vid 08:37

    Jag tycker det där låter som en stancegrej. Jag har seglat smala plattbottnade hårdkantade slalombrädor från 90-talet med ont i ryggen och hade mindre ont än jag hade på land. Dunsar och smatter ska inte fortplanta sig till ryggen, de ska absorberas av “fjädringen”, benmusklerna.

  • martin

    Medlem
    12 april, 2011 vid 09:02

    Rasmus_W: Det kan vara tekniken som felar, det är nog en korrekt analys. Men man är ju svårlärd i den här åldern och det är ju enklare att byta bräda än att lära sig något nytt 🙂 Skämt åtsido så är det faktiskt bara med den här brädan som jag har problem. Jag körde ett par vändor i lördags tex med en F2 SX Slalom från -09 och den kändes snällare iom att man står mer utanför brädan på något sätt med en slalom. Jag har testat en Tiga FreeCarve tillhörande min bror och det är en enorm skillnad. I höstas körde jag en del på F2 Rebel exempelvis och hade inga större problem, även om jag kände tendenser på den. Men på JP:n så får jag då och då några rejäla smällar som fortplantar sig upp i ryggen och gör ont för att stötarna liksom tar ett steg över acceptabel nivå. Det kan ha med att gör att jag kör med ganska mycket bakfotstryck på den brädan.

  • rrdrider

    Medlem
    12 april, 2011 vid 16:47

    Vill du byta JP FreestyleWave Pro 93 mot JP Freestyle Pro 100 så lägg ett pm.
    Den tar sig fram stabilt i vattnet som… en liten tjock båt 🙂

  • kiropraktorn

    Medlem
    12 april, 2011 vid 18:51

    AHD Rebound 103 L,. Asskön Freestyle/Wave

  • doc

    Medlem
    14 april, 2011 vid 13:35

    Behåll brädan och skaffa en sån här: http://www.wallensport.se/product.php?id_product=148
    Dyr, men du tappar lika mycket på att byta bräda.
    När det inte rycker så förbaskat i riggen i choppet är det sannolikt mycket lättare att absorbera stötarna med benen.
    Annars är väl en stor vågbräda lugnare än vilken FSW som helst…
    Nya Simmer FSW är inte ett dåligt tips där, den är ju vågig i karaktären om man ska tro OlaH (och det ska man nog göra).

  • jlaser

    Medlem
    14 april, 2011 vid 16:03

    Hej, en kand svensk seglare med ryggproblem bytte till sittsele – aven I vagorna. Kan det vara sa enkelt?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda i 100-litersklassen som går mjukt i vattnet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.