Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädor och strömning

  • Brädor och strömning

    Publicerad av ola-h på 16 augusti, 2000 vid 10:06

    Alla vet att när man seglar rakt fram går brädan i själva verket lite i sidled. Därför är den huvudsakliga strömmningen under brädan ej parallell med brädans centrumlinje.

    Frågan är nu vad som händer när man inleder en sväng. Om det inte är en allt för radikal sväng utan inledningen av en gipp, 360 eller bottom turn gissar jag att strömningen kommer attt bli mer parallell med centrumlinjen. Detta på grund av att man minskar belastningen i seglet och fötternas sidobelastning på fenan.

    Tror ni denna slutsats är korrekt?

    Anledningen jag frågar är ett nytt sätt att betrakta bottenformen på brädor som jag skall försöka implementera i ett shape-program.

    Ola H.

    ola-h svarade 23 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • par

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 10:26

    Det låter rimligt. Gör du det här på din fritid eller är det nån som pröjsar?

  • ola-h

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 11:22

    Eh, det är nog egentligen att betrakta som fritidssysselsättning, men en del arbetstid går nog åt. Jag sysslar med matematik vilket är användbart både för att till exempel kvantifiera krökningen hos intressanta kurvor och förstå hur man kan bygga ytor utgående från olika kurvor.

    Ola H.

  • pete

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 13:38

    Snabb teoretisk hypotes: Kraften från seglet kan delas upp i en framdrivande kraft och en tvärkraft. En motriktad tvärkraft krävs då från fenan för att kompensera tvärkraften från seglet, d v s fenan måste ha en viss anfallsvinkel mot vattenströmningen. Vid inledningen av en gipp skulle jag tänka mig att strömningen kortvarigt är parallell med fenan (eftersom trycket i seglet då är litet och rörelsemängden i sig driver brädan) för att sedan få en kraftigt negativ anfallsvinkel mot fenan under själva gippen.

    Hur stor anfallsvinkeln är under t ex hård kryss skulle vara kul att veta.

    /Prof. Kalkyl

  • larry

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 14:55

    Din teori låter rimlig. Man får dock tänka på att brädan hela tiden vill trycka undan vatten i sidled pga den lodräta kraften. Denna sidledsströmning borde öka eller åtminstonde påverkas under en sväng då mer kraft läggs på brädan eftersom man inte hänger i seglet längre och dessutom jobbar mot centrifugalkraften.

  • raz

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 16:26

    Du kanske till och med måste titta på turbulent strömning runt fenan tex. Hur stor kraft tas upp av att man vinklar brädan. Använder du något simulerings program?
    Vad menar du med shape-program?

    Alltid trevligt med folk som har samma perversa intressen: surfing och matematik.
    /R

  • adde

    Medlem
    16 augusti, 2000 vid 19:08

    Va? på arbetstid? vet Bosse om det?

    Hoppas att det var bra i Portugal, hörde att bussen står och är trasig någonstans…

    mvh Martin Adiels (börjar snart jobba…)

  • ola-h

    Medlem
    17 augusti, 2000 vid 08:25

    Bussmekar’n i Örebro hävdar att det inte är något fel på bussen, det är bara det att den inte fungerar. Vi får se om det går att få ordning på den till helgen.

    Portugal var bra på alla sätt utom vindsurfingmässigt. Jag var borta en vecka på en konferens i Perth och just den veckan blåste det varja dag. Jag fick en riktigt bra dag samma dag jag kom tillbaka. Tidigare hade jag haft ett par riktigt bra timmar med 5.7 och superfina vågor, men förotum lite 5.7/platt-segling var det det hela.

    Det blev dock lite mer surfing än vanligt, vilket var skoj.

    Vi ses.

    Ola H.

  • ola-h

    Medlem
    17 augusti, 2000 vid 16:37

    Nja, jag går nog inte så långt som till att simulera strömningar, jag trog nog inte riktiga shapers gör det heller. Jag tror de flesta shapers mer har en ide (eller gissning) hur vissa shapedetaljer påverkar egenskaper hos bräda och sedan försöker få ihop alla detaljer till en bra kompromiss.

    De flesta av de detaljer (rocker, outline etc) man pratar om när man diskutterar en bräda har att göra med hur krökta vissa linjer (eller kurvor) är. Även för en given mängd totalrocker kan det vara olika mycket krökning på olika ställen. Det program jag pysslar med fokuserar just på krökningen. Dels kan man mata in diverse kurvor och få ut deras krökning (om vi t.ex. låter rockern ges av säg y(x), där x är längden från aktern räknar vi ut och plottar också krökningen k(x)). Detta är utmärkt för att jämföra t.ex olika rockerkurvor. Videra kan manbygga en rockerkurva med en i varje punkt given krökning. Detta är användbart om man har en bräda man t.ex bara vill minska rockern mellan stropparna på lite. Istället för att gå in och pilla på kurvan direkt ändrar man helt enkelt krökningen direkt och låter programmet sköta resten.

    Äs så länge har jag inte gått in på 3D eller CAD-interface, men det kanske kommer i mån av tid. I princip är det dock mycket svårt att designa en hel bräda via datorn, så 3D är nog mindre viktigt och mest en rolig grej.

    Ola H.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädor och strömning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.