Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriser 2010

  • Brädpriser 2010

    Publicerad av dr-masse på 26 augusti, 2009 vid 12:17

    Min ovana trogen har jag råkat handla några surfblaskor på sistone. I senaste tyska Surf fanns ju en del 2010 brädor att beskåda. Intressanta små skapelser är det, ah.

    Men så sneglar man på priset. Även om kronan har stärkts mot euron så… uj.

    RRDs nya trefena hade en nätt liten prislapp på 1 849€.

    JPs pro twinnar landar på fina 1 799€.

    Quatro twin Rhytm 1 790€

    Starboard fläskade i med 1790€ redan förra året för sina carbon versioner, vad landar en 2010 quad på?

    Visst, det är de vassaste konstruktionerna, men även de “billiga” landar gott och väl över 1 500€. Hoppla.
    (tyska priser från tidning och http://www.surfshoponline.de/Boards samt http://www.windsurf.de/lshop,showrub,17572,d,1251272808-17642,windsurfen.boards.1224080752,,,,.htm)

    Ja, med en krona på strax över tian är ju detta närmast custom-priser. Och sällan har väl fjolårsbrädorna sett så aptitliga ut. Vad tror ni, kommer beg marknaden att påverkas av detta, månne? Segelpriser på 600€, och mer, (för vågsegel) är ju oxå intressanta, ähum. Kommer custom-brädor att bli mer intressanta med dessa priser på standard? Förr valde man ju standard för att det var billigare än custom, men nu börjar det jämna ut sig eller?

    Ere förresten någon som betalar 18 000:- för en ny, cobra-byggd, vågbräda? Även med fin rabatt så är det fortfarande en bra hög med pengar som skall upp.

    Och samtidigt kan jag känna att vindsurfbranschens priser är ju sällsynt illa tajmade i denna konjunktur och jag tror inte att surfshopparna skär guld med täljkniv, precis.

    Hmmm, undrar om det inte kommer att ske en del på marknaden 2010 oxå. Alla kan ju inte ta “top-of-the-line” priser för sina prylar… eller?

    Skall nog hem och ta hand om mina brädor lite extra väl framöver, tror min 90a minsann behöver lite ny färg på nosen. Och omtanke. Håller brädor bättre om man pratar med de? 😀

    pedersen svarade 14 år, 7 månader sedan 39 Medlemmar · 110 Svar
  • 110 Svar
  • kinetic

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 13:17

    Håller med det är på tok för dyrt numera…Tycker att runt 12″ för en fabriksbräda är rimligt (standard version), en “Pro” kan kosta som mest 15″…Själv kommer jag fortsätta att köra på Pirates custom, dock har det blivit en prishöjning även här mest beroende på att den billiga frakten inte är möjlig längre, så nu kommer en bräda kosta 850 Euro inkl frakt (frakten är ca 150Euro…Jippi!!!),stroppar,pads,boardbag men exkl fena…

  • lars_k

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 13:59

    Ja, undrar varför priserna tar ett sånt kliv just nu…
    Tror helt klart man får problem att hålla volymerna uppe med dessa priser, dessutom i dagens lågkonja. Samtidigt som tillverkarna verkar ha stora problem med lönsamheten.
    En snabbt ihopsmackad produktionsplanka är dyrare än en omsorgsfullt handbyggd custom… Snurrigt. Lätt val eller?
    Bra läge för Svenne att dra igång sin customtillverkning! 🙂

  • ola-h

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 14:00

    Helt klart hejdlöst mycket pengar. Men vi har nog varit bortskämda med relativt sätt ganska låga priser. Det fanns ju “wc-edition-brädor” som kostade upp mot 20 papp redan för 15 år sedan. Enligt vad jag hört har Cobra i princip gjort förluster på varje bräda i många år, så inte konstigt att de höjer priserna. Att de gör det just nu antar jag beror på att personalsituatione där blev ohållbar, med strejker pga uteblivna utlovade lönehöjningar etc etc. Å så valutasmällar, dyrare kol och dyrare frakt på detta.

    Svårt att säga hur marknaden och speciellt begmarknaden reagerar. Min känsla är att priserna även där är på väg upp vilket är rätt naturligt om nya brädor både blir dyrare och säljs i mindre volymer.

    Den som lever får se.

  • sinker

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 15:16

    Min spaning för framtiden är att brädor från 2009 kommer att vara som ett fint årgångsvin som man snart pratar om med nostalgi i rösten.

    Tillverkarna hade fortfarande råd med enorma utbud av olika modeller och storlekar, kolfiber fanns att få tag på, twinfin hade introducerats OCH best av allt en begagnad 2009 såldes för inköpspriset så sent som 2011…

    Sååå nöjd jag blev nu med min goa WaveTwin 66 🙂 Jag skulle köpt två…

    /sinker

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:05

    Låg inte Sputnik WC Edition eller Thommen edition på runt 25 papp, fast de var betydligt längre från custom än dagens normalprisbrädor är?

    Å andra sidan får man ju behålla mer efter skatt numer så då kanske man har råd med en ny bräda ändå.

  • tobhed

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:06

    Trenden på speedfronten är ganska klar, det verkar vara custom som gäller inför 2010. Misstänker t.ex att Carbon Art kommer att ha ett ganska bra 2009 bakom sig snart…

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:12

    Apropå det, hur ser priserna ut för de märken som inte byggs av Cobra? Vilka av de någotsänar stora märkena är det som byggs nån annanstans? Jag tror mig ha hört att Exocet inte är Cobrabrädor och AB+ var ju absolut inte det, undras om det betyder att Mistral kommer byggas av de som byggde AB+…

  • snaffe

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:13

    Ser ut som vindsurfing blir mer och mer en sport för gammla och överklass med dessa priser. Beg priser kommer ju säket att bli dyrare med. Blir inte lätt för kidsen utan täta föräldrar att få tag på hyffsat fräscha prylar.

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:30

    Plus att när tillverkningsvolymerna går ner på en produkt så brukar priserna gå upp. Småskalig produktion är sällan billigt. Vill man få ner brädpriserna så är nog en av de effektivaste metoderna att missionera som fan så det blir tio vindsurfare i varenda liten vik, som på 80-talet. Då öppnas marknaden för lycksökare som pressar priserna.

  • fastlandsguten

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 18:02

    Hur ser priserna ut jämfört med kitesurfingens utveckling?

  • ola-h

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 18:21
    Rasmus_W;570403 wrote:
    Apropå det, hur ser priserna ut för de märken som inte byggs av Cobra? Vilka av de någotsänar stora märkena är det som byggs nån annanstans? Jag tror mig ha hört att Exocet inte är Cobrabrädor och AB+ var ju absolut inte det, undras om det betyder att Mistral kommer byggas av de som byggde AB+…

    Mistral bygger i en ny fabrik i Taiwan eller vad det var. Det finns också en fabrik i Tunisien, tror jag (Undrar om det inte är där Exocet byggs?) och så en i Kina (JinLi) där bland annat T1 och en hel hoper surfbrädor) byggs. Men enligt min information kommer ingen av dessa kunna ligga lägra än Cobra när det gäller pris.

  • surfmeister

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 18:29

    Har för mig att Mistral ska byggas i Vietnam (läste det på Mistrals hemsida). Prisutvecklingen generellt är olycklig då återväxten kommer definitivt påverkas. Tacka vet jag min E74 som jag använder för 4:de säsongen, den blir bara bättre och bättre!

  • ola-h

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 18:36

    Just det, Vietnam var det , inte Taiwan.

  • svenne

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 19:21

    Vad är problemet? Köp en välbyggd custombräda istället. Dessutom för lägre pengar.

  • moffat

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 19:30
    Svenne;570466 wrote:
    Vad är problemet? Köp en välbyggd custombräda istället. Dessutom för lägre pengar.

    Helt rätt. Men när kommer du igång? Är sugen på att surfa svenskt custombygge eller preshapat för den delen!

Sida 1 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriser 2010

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.