Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriser 2010

  • rasmus_w

    Medlem
    9 september, 2009 vid 11:04
    surfineurope;574458 wrote:
    Ligger brädan inte i en vakuumpåse spelar det ingen roll hur mycket externt tryck du lägger på då det kommer vara samma tryck inne i brädan…

    Oj, då uttryckte jag mig klantigt. Jag menade inte att skippa påsen utan att skippa vakuumet. Har man tre atmosfärers tryck men inte evakuerar påsen så blir det ju samma tryckskillnad som om man har två atmosfärers tryck och vakuum. Däremot är jag med på att kärnmaterialet inte pallar höga tryck, dessutom pallar det väl knappast de där 180 graderna Stinger skrev om.

  • stinger

    Medlem
    9 september, 2009 vid 11:08
    Rasmus_W;574451 wrote:
    Lägger man på tillräckligt mycket övertryck så borde det inte vara så kinkigt med vakuumet i påsen.

    Jag kan inte förklara varför, jag har inga studielån 😉 (gymnaiseingenjör :D) men det är väldigt kinkigt med vacuumet, det håller man koll på ända tills man stänger dörren till autoklaven, för dåligt vacuum (!) så får man vackert täta till påsen.

    Vad gäller 180° så är det just den epoxin som härdas vid den tempen. Ska man bygga en bräda väljer man nog en annan typ som härdas vid en lägre temp, det är ju skillnad på temp o hållf-krav på en surfbräda och en struktur till en satellit/stridsflygplan.

  • svenne

    Medlem
    9 september, 2009 vid 20:59

    Som vanligt dör en intressant tråd pga mumbojumbo.
    Teorimupp-erfarenhet: 1-0.

  • surfslusken

    Medlem
    10 september, 2009 vid 05:10
    Svenne;574623 wrote:
    Som vanligt dör en intressant tråd pga mumbojumbo.
    Teorimupp-erfarenhet: 1-0.

    Värst vad du blivit diplomatisk som inte nämner några namn??;)

  • pedersen

    Medlem
    10 september, 2009 vid 13:18

    Jag jobbar på en sån där “autoklavfabrik” (Getinge) och nej, det kommer inte att komma in några autoklaver i Köp&Sälj :wink:. Ja, man får in tom Kona brädor i vår största på 120 kubikmeter.
    På tal om och paja en tråd :tongue:

Sida 8 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriser 2010

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.