Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriser 2010

  • kinetic

    Medlem
    7 september, 2009 vid 17:50

    Ja ser inte problemet:grin:, man får ju en Custom från Pirate för 850 Euro inkl bag,stroppar o frakt… Kör ju på min egen shape/design (byggd av Pirate) o den går bara bättre o bättre, har lyckats långt över mina förväntningar, gissar på att brädan kan toppa kring 37-38 knop med mig som pilot med 6.8…Så det finns prisvärda alternativ…

  • jesper_b

    Medlem
    8 september, 2009 vid 07:56

    Jag tycker ändå att man kan se lite bortom den just nu rådande situationen, eller kanske snarare sätta in den i ett lite större perspektiv. Jag tror inte att Svennes Sverigebrädprojekt är så unikt utan ett led i en större strukturell förändring av brädtillverkning:

    För sisådär 10 år sedan satte Anders B mfl upp brädtillverkning i Jinlifabriken, idag finns även den ännu yngre Vetnamesiska fabriken (som gör en jädrans massa surfbrädor och även lite vindsurf) dessutom finns de olika efterträdarna till Kinesiska Burleheadfabriken (tror det är 4 Kinesiska fabriker som bygger surf och vindsurf nu). Dessa alternativ till Cobra visar att det är något på gång.

    Ola H caddar en bräda i Sverige som Umbaldi fräser ut på Maui. Några italienare köper en fräs och startar egen lokal brädtillverkning i Italien, Jonas bygger en fräs i Portugal och både shapar själv och åt andra lokal shapers. Jag köper custombrädor från Sebastian W. Svenne bygger sin fräs i Stockholm, en kompis som vindsurfar men meckar med det mesta som har med industridesign bygger en verkstad här hemma med precis allt, inklusive stor 3d-fräs. En annan surf och vindsurfkompis kompis som dessutom äger/driver en reklamskylttillverkningsfirma kittar upp sin fabrik med stor datastyrd glödtråd och en fräs….

    Mellan 1950 och 1980 köptes bryggeri efter bryggeri upp. Den nya storskaliga öltillverkningsprocessen och storskalighet i marknadsföring och distribution gjorde de gamla små bryggerierna olönsamma. Sen fortsatte teknologin att utvecklas och det blev micro-breweries lite överallt. Först i US, sedan häröver. Kanske samma sak håller på att hända med brädtillverkningen. Fel, samma sak har redan hänt, i vart fall lite grann – kanske enbart början?

    Transporter är allt dyrare, shape-programmen kan man ladda ner gratis och allt mer enkla att använda, fräsarna blir allt billigare. Frigolit tillverkas på alla möjliga ställen (minst fyra större fabriker i Sverige), epoxy kokas åtminstone på varje kontinent. Allt talar för att hembyggen och/eller lokalt byggda brädor blir ett allt vettigare alternativ. Dessutom är nivån på seglarna mycket högre idag, dvs fler vet vad de vill ha, och behöver inte lita till alla rätt värdelösa tester och reklamfinansierade vindsurfingjournalisters omdömen. För de som inte vet vad de vill ha kan internetjunkies och rippers som Ola H stå till tjänst, eller vilken polare med koll som helst.

    Support your local shaper!

    /JB

  • rasmus_w

    Medlem
    8 september, 2009 vid 10:41

    Håller helt med, Jesper. Mycket av utvecklingen drivs ju dessutom av historiens kanske mest disruptiva teknologi, datatekniken. Det enda jag inte hört om är sånt som kräver autoklav, typ bakande av pre-preg och liknande. Visst är väl det fortfarande skitdyrt och sånt som bara jätteindustrier pysslar med, eller finns det nån liten källarpulare nånstans som sitter och gör förlängare och annat i sin egen autoklav? Det borde ju iofs inte vara omöjligt att bygga en själv om man t.ex. är Svenne, men jag antar att elräkningen inte är att leka med när skapelsen ska dras igång.

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2009 vid 12:10

    Den industridesignpolare som Jeppe snackar om har autoklav.

  • rasmus_w

    Medlem
    8 september, 2009 vid 12:12

    Hur stora grejor får plats i den autoklaven? Formulabommar? Brädor?

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2009 vid 12:14

    Vet inte, så det är bäst att jag inte säger något. Man vill ju inte trampa i autoklaveret.

  • svenne

    Medlem
    8 september, 2009 vid 14:01

    Varför ska man behöva autoklav för att köra prepreg? Har en viss känsla att nån har missuppfattat nyttan med den.
    För övrigt kostar det inte mer att värma upp en AK än en vanlig bakugn.

  • rasmus_w

    Medlem
    8 september, 2009 vid 14:24

    För att kunna använda sån där epoxi som måste värmas upp för att den ska börja härda?

    Energin för att värma upp autoklaven borde väl bero på ugnens storlek, annars stämmer det väl.

  • canoya

    Medlem
    9 september, 2009 vid 02:43

    Ar det bara varme som ska till sa ar ju begagnade bastuaggregat inte sa svart att fa tag pa…

  • styret

    Medlem
    9 september, 2009 vid 07:49

    för en intreserad men opåläst pojkspoling från bonnabygd. vad är autoklav?

  • rasmus_w

    Medlem
    9 september, 2009 vid 08:47
    styret;574411 wrote:
    för en intreserad men opåläst pojkspoling från bonnabygd. vad är autoklav?

    Autoklav är egentligen (vad jag vet) ett annat namn på en tryckkokare, men i praktiken kallar man inte täta kastruller för autoklaver. Det man brukar kalla för autoklav är snarare en slags lufttät ugn där man kan reglera tryck och vilken gas som finns därinne (en vanlig autoklavtyp är den medicinska varianten där man pumpar ut luften och pumpar in het vattenånga, den används för sterilisering) och som används till många olika saker.

    Hur autoklaverna som används för att tillverka diverse kolfiberprylar ser ut och funkar vet jag inte, men vitsen är (bland annat) att man kan använda epoxy som måste värmas upp för att börja härda så man slipper den vanliga epoxy-stressen, med epoxy som härdar så fort den blandats. “Pre-preg” är ofta (kanske alltid, jag har inte koll) baserad på sån epoxy. Jag gissar också att trycket i autoklavet är ganska högt, det ger samma effekt som vakuumlaminering.

  • ola-h

    Medlem
    9 september, 2009 vid 09:08

    http://en.wikipedia.org/wiki/Autoclave_(industrial) (förefallar vara tillräckligt mycket info där för att starta en egen autoklavfabrik.

  • stinger

    Medlem
    9 september, 2009 vid 09:28

    Läste inte wiki där men när man härdar i autoklav så ska produkten vacuumbagas (plastpåserunt, sug ut luften) först sen in i autoklaven där ett övertryck+värme läggs på.

    Olika typer av epoxi härdar vid olika temp, de prylar jag gör ritningar till, tillverkas på flygplansfabriken här i stan och den kolfiber-epoxi-prepregen som används härdar vid 180° om jag inte minns helt fel.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 september, 2009 vid 09:42
    stinger;574445 wrote:
    Läste inte wiki där men när man härdar i autoklav så ska produkten vacuumbagas (plastpåserunt, sug ut luften) först sen in i autoklaven där ett övertryck+värme läggs på.

    Lägger man på tillräckligt mycket övertryck så borde det inte vara så kinkigt med vakuumet i påsen. Händer det nånsin att man gör så eller blir det i praktiken problem med att plasten får bubblor med jättehögt tryck i?

  • surfineurope

    Medlem
    9 september, 2009 vid 10:25
    Rasmus_W;574451 wrote:
    Lägger man på tillräckligt mycket övertryck så borde det inte vara så kinkigt med vakuumet i påsen. Händer det nånsin att man gör så eller blir det i praktiken problem med att plasten får bubblor med jättehögt tryck i?

    Ligger brädan inte i en vakuumpåse spelar det ingen roll hur mycket externt tryck du lägger på då det kommer vara samma tryck inne i brädan…

    Med enbart vakuum kan du max komma upp i atmosfäriskt tryck, men med en autoklav kan du öka trycket ytterligare.

    Nu räcker dock atmosfäriskt tryck mer än väl för att laminera en surfbräda och kärnmaterialet kollapsar redan vid betydligt lägre tryck.

    /Jonas

Sida 7 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriser 2010

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.