Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriser 2010

  • bicless

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 19:54

    Jag tror de flesta brädor som säljs nya i sverige inte går för riktpriset. Antingen är det teamåkare med rabatter eller så passar man på när det är en rea eller dyligt. Våra snittpriser på sålda brädor ligger i alla fall klart lägre. För övrigt verkar det inte vara lågkonjunktur om man kollar på vindsurfingförsäljningen.
    Vi har grymt bra år försäljningsmässigt och några andra butiker jag pratat med verkar ha haft väldigt bra år.

    Mvh

    Bicless

  • joachim_larsson

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 21:10

    EXOCET bygger sina brädor i Cobra fabriken, men som alla vet då man har monopol alltså för lite konkkurens så blir det som marknaden ser ut idag höga priser. Synd….

  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 23:05
    Svenne;570466 wrote:
    Vad är problemet? Köp en välbyggd custombräda istället. Dessutom för lägre pengar.

    Jag har faktiskt aldrig jämfört custompriser med standardbrädor. Min gissning är att de är dyrare men antagligen mer prisvärda. Huvudskälet till att jag mest (jag köpte faktiskt en CLS av Alpin & SurfSport en gång i tiden och den har jag faktiskt kvar) köper produktionsbrädor är att jag upplever det som enklare om man inte vet väldigt precis vad man vill ha. Produktionsbrädan har testats i lite tidningar som säkert tycker rätt olika men det hjälper mig ändå att få en uppfattning om hur brädan är.

    Sen kan det ju hända att custombyggare i själva verket är lite coacher/psykoanalytiker och hjälper kunderna att komma på vad de behöver men det tror jag å andra sidan att jag kommer underfund med själv efterhand och då kanske det blir en custom.

  • doc

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 05:06

    Din gissning är fel i många fall. Jag har två custom-twinfin från Moo i England. Ca 12000 inkl leverans om man nöjer sig med standardkonstruktionen i glas/kol. Dyneemadäck kostar extra såklart (men jag kunde inte låta bli). Klart du ska ha custom.

  • ola-h

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 05:56
    Joachim_Larsson;570527 wrote:
    EXOCET bygger sina brädor i Cobra fabriken, men som alla vet då man har monopol alltså för lite konkkurens så blir det som marknaden ser ut idag höga priser. Synd….

    Aha. Är det AHD som bygger någon annanstans då (Tunisien) då? Jag vet att det är något av de lite mindre märkena.

    Och som sagt, min info, som kommer från en av de “andra” fabrikerna, är att Cobra snarast dumpat priserna, men däremot använt sitt monopol för att ha väldigt dåliga villkor när det gäller andra saker än just priset.

  • sinker

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 07:17

    Ja custom ser ju onekligen ut att bli relativt billigare än nytt framöver om man förutsätter att custom makarna håll kvar sina prisnivåer…

    Vad tror/vet ni om begagnatpriser på custom? Jag skulle resonera att en fabriksbräda med mycket marknadsföring/tester och allmän kännedom är lättare att sälja än en custom som i bästa/värsta fall är specialshapad för en viss person och vissa förhållanden. Å andra sidan brukar byggkvalité luta mer åt custom.

    #håller customtillverkarna sina “låga” priser
    #tappar beg custom mer i pris än en fabrikstillverkad?
    /sinker

  • svenne

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 07:43
    Ola H.;570556 wrote:
    Aha. Är det AHD som bygger någon annanstans då (Tunisien) då? Jag vet att det är något av de lite mindre märkena.

    Och som sagt, min info, som kommer från en av de “andra” fabrikerna, är att Cobra snarast dumpat priserna, men däremot använt sitt monopol för att ha väldigt dåliga villkor när det gäller andra saker än just priset.

    Ja, tror Drops håller till på samma ställe.

  • lars_k

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 07:51

    Visst är det säkert svårare att sälja en ren custom, om man inte hittar rätt köpare som vet vad han vill ha. Men iofs, även en produktionsbräda kan ju tappa halva värdet efter ett par säsonger så skillnaden är nog inte så stor.
    Vet man vad man vill ha för egenskaper och tänker behålla brädan länge så är det ju lätt val!
    Skulle också vilja slå ett slag för semi-custom! Man får en shape som ofta förfinats under flera år och en begagnatköpare vet mer vad han köper. Samt får en väldigt välbyggd och lätt bräda!

  • jesper_b

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 08:34

    Appropå sälja custom: Ska sälja min 77l superduper Quatro custom. Brädan som fick mig att överge mina singlefin, dvs en magiskt svängig twin. Ska lägga ut på sälj när jag orkar… /JB

  • bicless

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 08:38

    Att det skulle bli billigare att customtillverka än bräda än att tillverka den i en fabrik där man gör hundratals brädor om dagen har jag svårt att fatta. Dessutom gör ju många brädfabriker en hel del annat i laminat och kolfiber så deras materialkostnader och avskrivningar på maskiner är avsevärt mindre än en customtillverkares.

    Cobras produktionskostnad ligger nog ofta kring 280-480 euro beroende på modell (tillkommer ju sedan frakt, moms, serviceavsättning, varumärkets overhead och marginal och butiksmarginal). Jag vet inte vad en custombräda har för produktionskostnad men om byggaren skall ha normal västerländsk timpenning så gissar jag att det landar kring 700-900 euro.

    Många custom skippar ju sen en del av de pålägg som finns på seriebrädor. De större customtillverkarna tror jag dock måste göra både serviceavsättningar, marknadsföring, teamrider mm.

    Jag tror inte på att Cobra på grund av monopolliknande situation kan pressa seriebrädors priser över custom. Det faller på eget grepp, det mesta talar för att cobra är jäkligt effektiva på att få fram en bräda för lägsta möjliga pris. Att sen visa varumärken behöver extra påslag för att täcka tunga overhead med sponsrade seglare, event och tidningsannonser är en annan sak. Detta är dock en del av branshen, skulle dessa pengar inte rulla skulle man inte ha tidningar, sponsrade event mm och sporten skulle troligen krympa.

    Att vissa vill ha custom trots att de ofta är klart dyrare än serie kan jag förstå om man vill ha en skräddarsydd bräda eller om man tror just denna customtillverkare har högre kvalitet än en viss seriebräda. Tycker man skall supporta intiativ som Svennes och Olas att ta fram egen shape och producera i Sverige.

    Vi behöver både bra billiga seriebrädor, lyxiga custombrädor och svensk entreprenörsanda i den här sporten.

  • lars_k

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 08:48

    Produktionskostnad på 280-480 Euro som man sen kränger för 1700 Euro i butik?
    Övriga kostnader står alltså för uppåt 80% av priset…najs. 😮

  • jesper_b

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 08:58

    Sen har vi ju miljönpåverkan också; en Asienbräda som skeppas till Sverige skitar ner djädrigt mycket – support your local shaper!

    Självklart får man mer för pengarna om man köper custom. Materialkostnaden är den tredubbla mot cobra, minst. Är det en duktig laminerare håller det betydligt bättre än cobra. Är det en duktig shaper som du har bra dialog med får du dessutom en bättre produkt (för dig) även shapemässigt. Vet du inte vad du vill ha i customväg kan du börja med att mäta av din nuvarande favobräda och utgå från det. Eller testa någon custom som finns på hyllan.

    /JB

  • bicless

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 09:14

    Om den kostar 1700 fine, men ofta säljs det ju betydligt billigare.
    Jag tycker påslagen är små ärligt talat. Det är betydligt större i andra brancher jag jobbat i.

    Säg att du säljer en bräda för 10.000:- vilken är normalt pris på exempelvis en naish.

    Kalkylen skulle då bli ungefär
    Staten moms 2000:-
    Butiksmarginal 1200:-
    Frakt från fabrik 1000:-
    Varumärkets marginal och overhead 1000:-
    Införtullning 500:-
    Fena: 400:-
    Stroppar: 200:-
    Chassi: 3700:-

    Sen kan man ju räkna baklänges hur många brädor butiken måste kränga för att kunna ta ut en normal lön. Vill du ha ut 22.000 i månaden efter skatt måste du dra in ca 70.000 för att kunna betala hyra, marknadsföring, sociala avgifter och skatt. Det blir 50 brädor i månaden året runt. Men som tur är säljer vi ju lite annat också.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 10:15
    Lars_K;570615 wrote:
    Produktionskostnad på 280-480 Euro som man sen kränger för 1700 Euro i butik?
    Övriga kostnader står alltså för uppåt 80% av priset…najs. 😮

    Gammal klassisk affärslogik: om du ska gå med vinst på en produkt får råmaterialet inte kosta mer än ca 10 % av slutpriset. Komponenterna i en TV för 10000 kostar 1000 spänn, en bil för 300 000 är byggd av delar för 30 000 os.v.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 10:17
    Jesper_B;570618 wrote:
    Sen har vi ju miljönpåverkan också; en Asienbräda som skeppas till Sverige skitar ner djädrigt mycket – support your local shaper!

    Självklart får man mer för pengarna om man köper custom. Materialkostnaden är den tredubbla mot cobra, minst. Är det en duktig laminerare håller det betydligt bättre än cobra. Är det en duktig shaper som du har bra dialog med får du dessutom en bättre produkt (för dig) även shapemässigt. Vet du inte vad du vill ha i customväg kan du börja med att mäta av din nuvarande favobräda och utgå från det. Eller testa någon custom som finns på hyllan.

    /JB

    Råmaterialet till en custom måste också skeppas till Sverige, kan du säkert hävda att frakt av råmaterial har mindre miljöpåverkan än frakt av den färdiga produkten?

Sida 2 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriser 2010

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.