Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bygga säng i vanen

  • Bygga säng i vanen

    Publicerad av kamaaina på 23 maj, 2007 vid 21:44

    Ok alla tokiga. I väntan på den perfekta Hiacen så har jag tagit över farsans Chrysler Grand Caravan LE. Inte den mest stabila och hållbara bilen, men till min förvåning drog den bara 0,9 mellan Gbg och Stockholm fulllastad men med snål körning.

    Nu har jag slängt ut alla baksäten och tänkte bygga mig en säng där jag kan ha bräderna under. Alla tipps motages tacksamt. Hur tjockt behöver trät vara som jag bygger ramen av? Playwood skiva eller spån, det finns många frågor.

    Vi syns i sommar.

    Freddan

    kamaaina svarade 16 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • alexullared

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 08:44

    Jag byggde av 2×2 tums reglar med en 7mm plywood ovanpå. typ 30 cm mellan reglarna någonting sånt. Blev stabilt som fan;)
    Inga störande ben under utan alltihopa sitter skruvat i väggarna på bilen.

  • ola_p

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 09:25

    Reglar och lite tunnare plywood är nog det bästa… Jag har en tjockare skiva och få reglar, men det finns en del svikt i det…

  • judo-freddan

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 10:31

    Jag byggde ramen med 1×2 tums reglar. Fäste in i väggen precis som AlexUllared. 1 tum ger mer space i sidled att stoppa in grejer och känns inte det minsta rackligt. En 12mm plywood är vad jag ligger på. kan tänkas att det går att ha något lite tunnare om man drar en tvärslå över på mitten. Byggde sängen ca 80cm bred. Sedan en mittgång på 50cm och högra sängen blev 50 men man fäller då en skiva över mittgången så man har 180cm bredd att sova på om man är två.

  • kamaaina

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 11:05

    @Judo-Freddan 385419 wrote:

    Jag byggde ramen med 1×2 tums reglar. Fäste in i väggen precis som AlexUllared. 1 tum ger mer space i sidled att stoppa in grejer och känns inte det minsta rackligt. En 12mm plywood är vad jag ligger på. kan tänkas att det går att ha något lite tunnare om man drar en tvärslå över på mitten. Byggde sängen ca 80cm bred. Sedan en mittgång på 50cm och högra sängen blev 50 men man fäller då en skiva över mittgången så man har 180cm bredd att sova på om man är två.

    Fan det lät jävla smart! Vad är det för reglar ni snackar om, är det metall eller trä? Jag kommer ju inte ha möjlighet att fästa något i väggen, utan kommer behöva bygga en ram som står på golvet

    Så som jag tänkt är att bygga reglar, där basen ligger an mot golvet, 4-6 reglar som står upp från hörnen (o ev. två på mitten), med 4 sidor ovanpå. Typ som en låda utan bas, lock och sidor. För att sedan skruva fast plywood ovanpå. Kan detta funka?

    Om ni har bilder på era byggen får ni gärna länka upp dem så man får lite inspiration, skall se om jag kan ladda upp en skiss hur jag tänker.

    /F

  • fastforward

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 12:02

    Ramtjockleken som krävs beror på om du vill ha en pök-proof surfbuss eller inte. Genom att kolla in andras sängkonstruktioner kan man säga mycket om vilka förhoppningar vederbörande har – allt från rangliga träkonstruktioner med smal brits (ger plats för mycket surfprylar men inte så mycket lööööv) till fullbreda dubbelsängar stadgade med aluminiumprofiler svetsade i plåten. Är bussen dessutom utrustad med kök och måttsydda gardiner skulle jag inte ta i madrassen med handskar ens…

    /FFW – som också vill ha surfbuss (gärna med röda sammetsgardiner)

  • alexullared

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 12:57

    I denna tråden finns en hel del fina ideér.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=39478&highlight=v%E4ggen

    Annars sök runt lite på forumet en stund så ska du nog hitta en hel del!

  • ola_p

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 16:51

    Hittade en gammal bild… [IMG]http://www.surfzone.se/pp_data/500/medium/884IMG_1501.JPG[/IMG]

    Efter detta så har “skåpet” ovanpå britsen slutits bakåt och mot fönstren, (och frigoliten ligger inte öppet längre etc.) målat å fint äre också numera, och formsydda dynor… 🙂

    Det finns en skiva som man kan lägga ut åt höger som vilar på en regel som är skruvad i väggen.

    Det finns en del svikt i konstruktionen på de flesta ställen, har funderat på att staga med ytterligare någon regel under bädden.

    Just nu är dock gardinerna högst prioriterade.

    Min lösning inbegriper att man kan ha bakre sätet i utan problem.

  • judo-freddan

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 18:25
    Kamaaina;385426 wrote:
    Fan det lät jävla smart! Vad är det för reglar ni snackar om, är det metall eller trä? Jag kommer ju inte ha möjlighet att fästa något i väggen, utan kommer behöva bygga en ram som står på golvet

    Så som jag tänkt är att bygga reglar, där basen ligger an mot golvet, 4-6 reglar som står upp från hörnen (o ev. två på mitten), med 4 sidor ovanpå. Typ som en låda utan bas, lock och sidor. För att sedan skruva fast plywood ovanpå. Kan detta funka?

    Om ni har bilder på era byggen får ni gärna länka upp dem så man får lite inspiration, skall se om jag kan ladda upp en skiss hur jag tänker.

    /F

    Reglar av trä. Har hopfogat dem med små vinkelbeslag. I och med att allt är fäst i väggen på min så behöver reglarna bara vara starka neråt, därav 1×2 tum. Bifogar en bild på hur det såg ut för två år sedan (ser lite cleanare ut nu..:crazy:)

    Varför vill du inte fästa i väggen? Rädd om andrahandsvärdet? Grejen är att bygger du så att krafterna vid en krock ska tas upp från golvet så lär du 1) inte vilja bygga så högt för risken att det viker sig 2) det blir mer noga med infästningen i golvet 3) som du själv påpekade måste du ha fyra ben istället för två = snor precious utrymme..

  • kamaaina

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 21:38

    @Judo-Freddan 385814 wrote:

    Varför vill du inte fästa i väggen? Rädd om andrahandsvärdet? Grejen är att bygger du så att krafterna vid en krock ska tas upp från golvet så lär du 1) inte vilja bygga så högt för risken att det viker sig 2) det blir mer noga med infästningen i golvet 3) som du själv påpekade måste du ha fyra ben istället för två = snor precious utrymme..

    Men hur tusan fäster jag något i väggen om bilen har inredningen kvar? Måste jag inte plocka bort den då? För det verkar kompliserat att borra i den sköra plasten som nu finns. Och det e klart att jag vill inverka så lite som möjligt så att man kan få lite stålar för den om något år eller så.

    /Fredrik

  • kamaaina

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 21:43

    En sak till, till Judo-Freddan, hur har du fäst det i bilens sidvägg och i golv? Bara skruvat eller hur har du fixat det?

    Jäkligt trevligt med all bilder, blir väldigt inspirerad….midsommar blir det premiär på västkusten (det blåser ALLTID på midsommar), men först blir det att rosta av sig i Hood River och Oregon kusten…

    /fredrik

  • kamaaina

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 21:45

    Ok, en sak till, det finns inga dumma besiktnings regler för sådana här byggen att de skall vara förankrade på något specielt sätt eller?

    /F

  • judo-freddan

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 23:07
    Kamaaina;385858 wrote:
    En sak till, till Judo-Freddan, hur har du fäst det i bilens sidvägg och i golv? Bara skruvat eller hur har du fixat det?

    Jäkligt trevligt med all bilder, blir väldigt inspirerad….midsommar blir det premiär på västkusten (det blåser ALLTID på midsommar), men först blir det att rosta av sig i Hood River och Oregon kusten…

    /fredrik

    Om du tittar noga på Ola P:s bild så ser du att han har en regel längs med väggen som bär upp skivan. Jag har precis på samma sätt bara det att min behändigt nog ligger i samma höjd som väggbalken i plåt. Men det är inget problem om de inte ligger i samma höjd för det finns ju balkar som löper på höjden också. Tja, här får man ju tyvärr lov att göra ingrepp. Har fäst regeln med bult och mutter helt enkelt. Tror det var en i varje ända och en på mitten. Mellan golvet och reglarna har jag små vinkelbeslag (som jag inte litar på vid en krock men det spelar ingen roll för det är skivan jag är rädd för vid en krock.)

  • judo-freddan

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 23:12
    Kamaaina;385859 wrote:
    Ok, en sak till, det finns inga dumma besiktnings regler för sådana här byggen att de skall vara förankrade på något specielt sätt eller?

    /F

    Inte just vad gäller infästningar och sånt vad jag vet. De kollade inte särskilt noga när jag besiktigade. Däremot finns det krav på vad för saker som måste finnas och vad som inte får finnas om du vill husbilsregga.

  • kamaaina

    Medlem
    26 maj, 2007 vid 15:16

    Tackar så mycket!!
    F

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bygga säng i vanen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.