Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Cheva Trans Sport vs Chrysler Grand Voyager

  • Cheva Trans Sport vs Chrysler Grand Voyager

    Publicerad av jester på 5 april, 2006 vid 14:13

    Hejs!

    Leker med tanken o skaffa en lite större bil, och funderar på dom 2 bilarna i rubriken. För/nackdelar med bilarna? Något man skall passa sig för? Har lixom tummen mitt i näven, så nåt hemma-meck lär jag itne klara av i större skala (kan byta olja på en bil iaf). Hur mycke soppa drar dom?

    Tycker bäst om Chevan utseendemässigt..

    jester svarade 18 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • getwet

    Medlem
    5 april, 2006 vid 19:35

    Det här är nog enda gången jag håller på Mopar……Ganska säker på att Chryslern drar mindre, bättre att åka i och troligen är en bättre bil än lillchevan.
    Känner dock till ganska lite om bägge fordonen men lillchevan har inte visat sig vara den bästa av småvans. Men den har betydligt bättre lastutrymmen verkar det som, åtminstone om man bedömmer med ögat.

  • jester

    Medlem
    6 april, 2006 vid 12:33

    Men!

    Ville ju ha medhåll om att Chevan skulle vara bättre… Trots att den har längre lastutrymme (tror det är 254 cm från baksidan av förarstolen), så ser den ju mindre och smidigare ut.

    har inte visat sig vara den bästa av småvans

    hur har det visat sig?

  • getwet

    Medlem
    6 april, 2006 vid 17:21

    Jämfört med krysslern så ligger den faktiskt något snäpp bakom kvalitetsmässigt. Jämfört med många andra står den sig hur bra som helst.
    Maskinellt sett så är Astron mycket bra, men som vanligt på amerikanska bilar så vill gärna lullullet krångla en del. Hissar och c lås mm. Där har faktiskt Chrysler gjort riktigt bra ifrån sig de senaste åren. Men vem fan vill ha en Kryssler……?

    Värt att begrunda är också prisskillnaden…….där vinner Chevan på både inköp och eftermarknadsprylar…med ljusår!

    Den är bäst Jester, köp en Cheva och joina.

  • jester

    Medlem
    7 april, 2006 vid 06:17

    Vi får väl se hur det blir… Kanske osmart o köpa en större bil när bensinpriserna bara går uppåt…

  • getwet

    Medlem
    7 april, 2006 vid 13:56
    Jester wrote:
    Vi får väl se hur det blir… Kanske osmart o köpa en större bil när bensinpriserna bara går uppåt…
    Varför åka hem från TT när man kan sova över….? Hur många mil sparade du där? Gratis boende på Öland i bussen, hur mycket sparade du där? Ett par dagar på Strand Horst, hur mycket hotell/boende pengar sparade du där?
    En kanon dag på Visingsö och kuling dagen efter, tredagars kuling på Fårö och knoppa i bussen, hur mycket stålars?

    Klart du ska ha en buss Jester!

  • gurra1978

    Medlem
    7 april, 2006 vid 14:44

    Hej!

    Jag har ingen av bilarna men jag har åkt och kört många mil med den sistnämda, dvs Chrysler Grand Voyager. Det är den bil som vi oftast åkt med på våra långresor från Stockholm till Skåne, västkusten m.m. Hur som helst så var det en bensinare med 3,3 l V6 motor och automatlåda, en relativt ny bil också kan tilläggas. Vad tyckte jag om den? Utan tvekan den skönaste bil att åka på långfärder med. Bilen går tyst, har grym åkkomfort, oerhört stark (sackar inte ens med släp i “Sveriges värsta backar”). Jag har inte åkt i en skönare bil. Utrymmet är ju grymt. Massor av shit får plats. Men smakar det så kostar det.
    Det som är mest intressant i dagsläget är väl soppakostnaden. Här är den förbrukning som färddatorn angivit.

    Vi körde med 4 pers + fullastad släpvagn över 150 mil. Då drog den 1,2 l/mil. Det är jävligt bra tycker jag men vi körde bara landsväg och var verkligen snåla med gasen (90-100km/h). Vi tävlade faktiskt om vem som kunde köra snålast.

    När vi körde till västkusten med brädorna (5 st) på taket istället drog den 1,4 l/mil. Det ska tilläggas att vi körde fortare (120-130).

    I stadstrafik vågar man knappt kolla på datan. Förbrukning då ligger runt 3 l/mil.

    Att köpa stor bil är väl alltid dyrt men det lönar sig lätt om man samåker. Jag åker hellre 100 mil i en Voyager 4pers än 2 pers i min Fiat Punto för ungefär samma milkostnad* (*enbart bränsleförbrukning).

    Det var allt jag hade att komma med.

  • jester

    Medlem
    7 april, 2006 vid 15:49

    Mmmm… Låter inte dumt.. Iofs har jag gratis boende 15km söder om TT… 😉

    Ett problem är väl att jag mest kör Partille<->Gbg, vilket aldrig är bra för förbrukningen…

    Är helt klart sugen på att byta upp mig till större bil.. Vi får väl se vad som händer (o fötter)

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Cheva Trans Sport vs Chrysler Grand Voyager

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.