Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing DIY: Fixa till din glappiga bom

  • sailortrash

    Medlem
    29 oktober, 2014 vid 15:59

    Eftersom den är så liten känns den inte tung alls, och det sitter verkligen bra. Men rören skulle gärna vara lite smalare dock. Men eftersom den är så stenhårt styv så är man ju inte direkt motiverad att casha upp ens en ny alubom

  • jesper-b

    Medlem
    29 oktober, 2014 vid 21:36

    Ja att det gamla Streemlined var en pina att ställa in så det inte gled och att man gjorde sig illa mm är jag den första att hålla med om. De uppgraderade skruvar som gick av ersattes med grovare rätt omgående, men det var fortfarande på gränsen att de höll för formulasegling när aluminiumet börjat ärga. För vågsegling så funkade det mycket bättre och de som har det nya med cleat och rep är grymt nöjda. Nej det är ingen skrivbordsprodukt utan ett finslipar fungerande beslag med överlägsen prestanda. MEN helt overkill för allt utom extrem racing… Ola, jag har det där tidiga favoritAeronbeslagt liggande…. Håller med dig helt om det: Litet, smidigt och tight!

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    30 oktober, 2014 vid 09:26

    Av olika anledningar hamnade en NP X9 bom i min ägo. Första NP produkten jag haft på många år, men den verkar bra.

    En sak gillar jag verkligen och det är frambeslaget. Riktigt bra och det bästa jag haft och testat iaf. Vet inte om det går att köpa löst och i sann “NP tradition” kostar det väl rätt mycket i så fall…

  • sailortrash

    Medlem
    30 oktober, 2014 vid 11:16

    @dr Masse 728748 wrote:

    Av olika anledningar hamnade en NP X9 bom i min ägo. Första NP produkten jag haft på många år, men den verkar bra.

    En sak gillar jag verkligen och det är frambeslaget. Riktigt bra och det bästa jag haft och testat iaf. Vet inte om det går att köpa löst och i sann “NP tradition” kostar det väl rätt mycket i så fall…

    jo det går att köpa löst på Surfers allafall, men det kostar typ 3200:- om jag inte minns fel. Det är ju förresten i kolfiber, verkar vara det enda på marknaden. Anledningen till att jag vet detta är att jag köpte ett nytt beslag till min formulabom för 2 år sedan, och då kollade jag runt en del för alternativ till Mauisails som var det enda jag visste gick att få tag på. HPL hade också ngn rip-off på Stremalined som tydligen skulle vara ännu sämre, och JB rekommenderade mig att inte köpa streamlined vid den tidpunkten. nu sitter det som sagt ett Maui som funkar väldigt bra.

    North har för övrigt ett gediget fronstycke på deras platinum bom, men jag vet inte om det går att köpa löst. Kan inte säga att jag tyckte det var ngn större skillnad mot Maui dock.

  • dr-masse

    Medlem
    30 oktober, 2014 vid 12:14

    @sailortrash 728751 wrote:

    jo det går att köpa löst på Surfers allafall, men det kostar typ 3200:-.

    Det var dyrt kan man lugnt säga…

  • john1

    Medlem
    30 oktober, 2014 vid 15:05

    Jag har Fiberspar/NP av den gamla flippmekanismen, mkt bra. vilket material rekommenderas för att “fodra upp” för att använda tille en nyare bom med smalare diameter?

  • jesper-b

    Medlem
    30 oktober, 2014 vid 15:43

    Det gamla Streamlined vill jag inte rekommendera till någon (krångligt som f-n och går sönder om man har stora racesegel). Jag körde med det ändå för det var överlägset styvt. men det nya Streamlined verkar grymmefint! Har ej provat det själv men klämt på det och hört mycket gott.

    Aeron har ju designat och tillverkat bommar och beslag åt både NP och North i flera år. Nya NP i kol och North Platinum vet jag inte, men kolla med O’hana som fick ta över distributionen från mig för några år sedan (jag vill fokusera HSM). Aeron-beslag går säkert att få hem till rimligt pris! /JB

  • sailortrash

    Medlem
    31 oktober, 2014 vid 08:11

    personligen ska jag köpa en bättre freeridebom, st. 180-240 hade jag tänkt mig. Det lutar åt Aeron eller Chinook, ev. nya sailloftbommen för den verkar fått bra användarrecensioner.

    det som spelar roll är ju som sagt frontstycket..jag tycker det verkar som om alla tillverkare gör bra rör. Men jag har faktiskt ingen aning om vilket märke man ska gå på…känns som lotteri det där med frontsycket. Eftersom jag ska köpa alu så funderar jag på V-grip, är det ngn som provat som tycker att det gör ngn skillnad i underarmarna?

  • dude

    Medlem
    31 oktober, 2014 vid 08:46

    Såg att Tomas har nya Streamlinedbeslaget på sin Powerexbom. Jag tycker det ser riktigt bra ut och är ett bra exempel på riktigt bra produktutveckling!

  • john1

    Medlem
    31 oktober, 2014 vid 13:52

    Har haft Aeron V-grip i 3 säsonger, seglar med den från 4,5 till 6,5 segel, det är min favoritbom. Det känns behagligt, blir betydligt senare trött i underarmarna där långa muskler för handgreppet finns. Bommen väger ca 500 gr. mer än andra alubommar, men det besvärar mig inte. Även V-grip Carbon är lite tyngre än andra märken. Frontstycket är superb, glider aldrig.
    JJ

  • sailortrash

    Medlem
    31 oktober, 2014 vid 15:48

    V-grip it is then…=)

    Hur funkar det så här års med handskar då?

    Blir det bra kan man ju köpa till de mindre seglen när de är dax också..

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing DIY: Fixa till din glappiga bom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.