Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing El yaque – isla de margarita

  • El yaque – isla de margarita

    Publicerad av spray på 16 september, 2008 vid 19:41

    Ni som har varit där, vad ligger hotellpriserna på ca? Jag funderar på att ta en flygstol TOR. 3veckor men har lite funderingar kring kostnader ang. hyra utrustning, hotell / mat etc.
    Flygbiljetten jag hittade kostade ca 8000SEK.

    Vidare undrar jag om någon har vågat sig in till fastlandet på sightseeing. Brottslighet etc, ja, är det något man måste passa sig för extra noga?

    tdk svarade 15 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • andersbq

    Medlem
    16 september, 2008 vid 20:15

    Rekommenderar verkligen att du tar inrikesflyget upp till Merida (liten universitetsstad i Anderna) och bestiger Pico Bolivar (linabana upp till 4900m). Vad det gäller brottslighet ska du nog undvika centrala Caracas. Annars är det bättre/säkrare i Venezuela än de svarta västindien, där du säkert seglat själv (och därmed blivit ficktjyvad o rånad var kväll)?.

  • spray

    Medlem
    17 september, 2008 vid 09:48

    Tack Anders, Känns lite tryggt att Venezuela klassas som lite mindre brottsligt än Västindien/Grenadinerna.

    Vet du också ungefär vad en “lös” hotellnatt kostar eller ska man boka allt här hemmifrån? Finns det många hotell etc? Vad går hyra på en surfutrustning lös på ca?

  • badjanne

    Medlem
    17 september, 2008 vid 10:02
  • g_l

    Medlem
    17 september, 2008 vid 10:11

    Det ligger flera uthyrningar på rad, men du bör nog boka i förväg. Sök på Internet på Elyaque+windsurf så hittar du massor med sidor med hotell, lägenheter, surfuthyrning etc. Surfuthyrning är bla Mistral, Vela, Nathalie Simon, Happy Surf, …

  • k-man-2

    Medlem
    17 september, 2008 vid 10:32

    två heta tips!

    en bra guide finns i wikin:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=54074

    2007 års el yaque tråd no 1:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53229

  • dr-masse

    Medlem
    17 september, 2008 vid 11:33

    Det kan väl kanske vara bra att kolla om de fått koll på det där magviruset som ju havererade resan för rätt många innan man bokar. Verkade inte så roligt. Läge att bunkra med lite magstärkande grejor för resa, kanske.

    http://www.boards.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=19732

  • bonasurf

    Medlem
    17 september, 2008 vid 15:59

    Hurrrrlllllll!!!!! jul/nyår 2007/08 = 4 days vacation 10 days in and out of bed an 9days of instant shit. 2 weeks of recovering back home. El yaque live slow shit fast.

    Gå till Dr- H. LLEONCI så fort ni kommer dit. Väldigt tveksam till att han är en riktig doktor men han har iaf hittat en kur som han kan bygga upp hela sin verksamhet på.

    Om du inte ännu har hittat en flygbiljett så åk någon annan stans. Det finns ju massor utav underbara surfställen där man slipper må dåligt.

    Jag tippar på att det är hygienen i avloppssystemet i kombination med att dricksvattnet kommer i lastbilar som är problemet.

    Om du köper flygbiljett så försök få direkt till Porlamar och flyg inte till Caracas ifall du tänker på säkerhet. Sydafrika och Brasilien är känns som Bamseklubben jämfört med Caracas. I ekvationen ligger att du bör ha med dig minst 10.000kr i dollar för resan ifall du vill att kulorna ska räcka 3 gånger längre.

    För att inte var för negativ:

    Top 5 lista för varför man ska åka till El Yaque:

    1. Bästa surfreseplatsen som finns för att ta med familjen. Barnvänligt, man bor mitt på stranden och det finns inte en bräd/segelmodell av vilket märke som helst som inte ligger uppriggat för en juste hyrpeng.

    2. Freestajlinspiration, finns ju ett och annat freestyle ess i vattnet.

    3. Finns flera fantastiska resmål, Los roques, regnskogen, vattenfall på fastlandet m.m. som man kan åka på ifall du vågar gå utom 50 m räckhåll ifrån en toalett :-). räkna med att det kostar några tusenlappar per resa.

    4. Fantasktiskt fashinerande att vara i ett land där historia skapas. Jag menar allvar väldigt intressant att få uppleva.
    Ett icke fungerande kommunistland med en helt galen ledare så råkat falla över världens 4:e största oljeförmögenhet. Trots detta lyckas han med konsten att inte lägga en spänn på att förbättra sitt land, sudda ut varje medborgares entreprenörs och framåtsträvarkraft i sin egen strävan om att få leda norra sydamerika emot resten av världen, inte minst USA och Spanien.

    5. $=en riktigt billig resa. Bank = samma priser som hemma.

    6. Varför inte kombinera semestern med en bantningskur. Jag gick ner 5kg. 😉

  • fastforward

    Medlem
    17 september, 2008 vid 17:39

    Jag gick också ner 5kg, men på tre dagar – det du. 😀

    Övriga frågor besvaras i forumdelen “Resmål”

  • spray

    Medlem
    17 september, 2008 vid 18:47

    Men vad kostar det att hyra utrustning ungefär?

  • chris

    Medlem
    18 september, 2008 vid 18:53

    Om du hyr en vecka eller mer kostar det ca 20 euro per dag

  • spray

    Medlem
    18 september, 2008 vid 20:25

    okidokie! Inte så farligt då. Om man pajjar utrustningen då? Kanske en detaljfråga men känns viktig om man måste ha med sig lite extra pengar för att ersätta ev. trasig utrustning.

    En sista fråga, är det någon som bott på “El Yaque Motion” för 20euro/natt? Duger det eller måste man punga upp mer för att inte känna sig som en luffare?
    http://www.elyaquemotion.com/home_su.htm

  • chris

    Medlem
    19 september, 2008 vid 16:28

    Man kan ta en försäkring, kostar omkring 50 euro, då klarar du dig.
    Jag har inte bott på Elyaquemotion men har varit där ock det är helt ok.
    Det ligger ca 500m från mainbeach.
    När ska du åka?. Jag åker 5 feb och stannar i 2 veckor.

  • spray

    Medlem
    26 september, 2008 vid 11:41

    @andersbq 500379 wrote:

    Rekommenderar verkligen att du tar inrikesflyget upp till Merida (liten universitetsstad i Anderna) och bestiger Pico Bolivar (linabana upp till 4900m). Vad det gäller brottslighet ska du nog undvika centrala Caracas. Annars är det bättre/säkrare i Venezuela än de svarta västindien, där du säkert seglat själv (och därmed blivit ficktjyvad o rånad var kväll)?.

    Jag är blev verkligen sugen på den där linbanan upp på Pico Bolivar.

    Men hur ser naturen ut på fastlandet?

    Jag kommer förmodligen resa ensam, hur är det med kriminalitet?

    Finns många övernattingsmöjligheter så man kan resa utan en massa tråkiga förbokningar av hotell?

  • tdk

    Medlem
    26 september, 2008 vid 17:03

    @chris 501084 wrote:

    Man kan ta en försäkring, kostar omkring 50 euro, då klarar du dig.
    Jag har inte bott på Elyaquemotion men har varit där ock det är helt ok.
    Det ligger ca 500m från mainbeach.
    När ska du åka?. Jag åker 5 feb och stannar i 2 veckor.

    ska du inte ha egna prylar med dig, är det inget större fel på motion. Dock har inte alla (Eller kanske inte något) av rummen A/C.. Kanske kan tyckas vara ett i-landsproblem, men jag har varigt inne i ett av rummen en kväll. Där fanns ingen A/C, och det va fan ingen höjdare. Jag hade inte kunnat knoppa där! Kanske efter 10 cubalibre, men planerar man att somna utan att vara apfull, så borde man kolla först iaf..

  • chris

    Medlem
    26 september, 2008 vid 17:15

    Dom har A/C på rummen. Kanske inte på alla, men där jag var fanns det.
    I alla fal bäst att kolla innan, ett rum utan A/C är inget rum.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing El yaque – isla de margarita

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.