Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av 8+ segel

  • Erfarenheter av 8+ segel

    Publicerad av platon på 26 juni, 2009 vid 18:01

    Hej!
    Har precis köpt ett Fluido 8.3 och en 46 cm fena. Kör 145 l freeride och väger 83 kg.
    Min fråga är om någon har erfarenhet av detta eller liknande segel och isåfall vid vilka vindstyrkor bör jag välja detta.
    Går i tron om att det borde funka från (5)6-9 m/s. Har jag rätt?
    mvh/Platon

    platon svarade 14 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • rillestark

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 18:45

    Jag har kört ungefär 25 timmar med Fluido 9.3 och jag tror det kommer att funka bra i de vindregistret du tänkt! Jag använde en 46 fena i lättare vind & en 42 när det blåste i på min Kona. Du kan säkert byta ner till en 38 fena när det blåser rejält för extra fart och större vindregister.

    Frid!

  • see

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 19:13

    Antar att 8.3:an är ditt största. Så fort löven fladdrar på träden är det läge.

    Kör själv ett gammalt Supersonic 9.0 på RRD Z-Ride 165 (52cm fena) för lätta insjövindar. Om SMHI gissar 3-7 m/s på Mälaren (ganska frekvent prognos) brukar det bli skön *segling* med mycket planing. Sen är det bara att hålla i grejerna tills 6.6 m² på 110 liter FSW funkar (runt 7 m/s?).

    Edit: Väger som du.

  • tim-eriksson

    Medlem
    27 juni, 2009 vid 12:05

    Kör med 8.4 Ka Kayote och 144 liters freeride, dock bara 67 bred. Väger 78. Jag går igång rätt bra vid 5-6 ms och kan hålla det läänge. Så länge man kommer in i fotstropparna så går det att hålla 🙂

  • johan-b

    Medlem
    27 juni, 2009 vid 13:04

    Kör med Fluido 9.0 och en fena på ca. 380cm2 på en 150 liters freeride. Perfekt att ha under högsommaren på insjöar, går att köra från att det rör sig i träden ca. 5m/s (märlig känsla att plocka ner brädan från taket utan att behöva tänka på att vinden kan ta tag i den) tills det är dags att gå ner på 6.5 (men kan vara aningen jobbigt när det friskar i i byarna), men som Tim skriver går det fint att stanna kvar på brädan när man sitter i stropparna.
    Så jag tror din gissning är alldeles korrekt.

  • svennebanan

    Medlem
    27 juni, 2009 vid 13:12

    Kör Fluido 8.3an så fort det finns tillstymmelse till vind. Bytte till det från en NP V8 8.5 som jag tyckte var lite för bökigt att guppa runt med. Det verkar gå att rigga med ganska lite uthal för mer drag vid lätt vind. Radikalt enklare att hantera jämfört med V8an, men klarar mindre vind. Känns som om det går igång lättare än V8an då det har mer “lyft”. 97kg 38 cm fena på en 170 l Kona Surf har provat med 46 cm men det känns menlöst på den brädan. Perfekt största för dig imho.

  • surfen

    Medlem
    27 juni, 2009 vid 13:21

    Körde förra säsongen med en 106liters bräda och Techno Fluido7,8m² gick igång vid minsta bris, det var väl att ta i men vid 5-6m/s började det röra på sig, körde med en 40cm fena till seglet fungerade kanon. Tänk på att det är ett lättvindssegel så du inte börjar med att tok dra uthal/nedhal.
    Börjar du bli överriggad öka uthal med 1cm itaget inte mer, så kommer du känna när du får balans i riggen igen.

    /surfen

  • johan-b

    Medlem
    27 juni, 2009 vid 13:23

    Har väl själv inget annat i den storleken att jämföra med, men det är väl synd att säga att mitt fluido 9.0 är smidigt att hantera, känns ganska otympligt, kanske kan det ha att göra med att jag drar för lite uthal i försök att fånga mer vind. Däremot är det mycket smidigt att rigga upp, inga cambers eller annat meck.

  • lukasw

    Medlem
    27 juni, 2009 vid 13:34

    Jag kör v8 np 9,0 funkar bra vikten är 118kg på 130liter jp bräda fena på 44cm kan köra upp till mellan 8-10m/s, sen byter jag till min jp på 115liter och 6,5 men det är inte så kul att köra så stort när vinden börjar ökar

    Lukas

  • platon

    Medlem
    27 juni, 2009 vid 14:54

    tack för alla svar och ha en bra sommar!:cool2:
    //Platon

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av 8+ segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.