Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Erfarenheter lapoint (marocko)

  • Erfarenheter lapoint (marocko)

    Publicerad av matsb på 18 januari, 2009 vid 17:20

    Halloj

    Planerar att fara ner till Marocko under 4 veckor för kite/vindsurfing möjligen bara kite…:smile:
    Hittade företaget i Lapoint sverige som verkar att ha lite olika lösningar på – bed and breakfast?

    Någon som har testat lapoint….?

    Annars så hörde jag att man kan fixa boende där nere….vet att S.. körde det för 9 år sen….vågar man chansa på en sån lösning tror ni?

    Tanken är att fara ner i början på maj och 4 veckor framåt, ska nog vara lågsäsong då om jag läst på riktigt!

    Ser ut som om man far ner själv till marocko (har möjligen lite funderingar på maui i oktober, men jag har varit där för nåt år sen 1987, kul att testa nåt nytt också…:grin:) och det kan ju vara kul att ta en öl med surfare också i marocko…:wink:

    mats

    rasmus_w svarade 15 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 00:56

    De håller till rätt nära Agadir så jag gissar att det inte blåser lika bra där som kring Essaouïra. Däremot ser ju vågorna grymma ut där om du vill vågsurfa.

  • svenne

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 08:35

    Dra ett PM till Ola P, han har en del erfarenhet av Marocko.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 10:21

    Ola får gärna svara direkt i tråden så lär även jag mig något om Marocko.

  • _frippe_

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 16:12

    Det är inga problem att fixa boende på plats om man åker till Essaouira. Det står massor med folk vid infarterna och viftar med nycklar = vill hyra ut lägenheter. Priset är från ca 300-400 kr per dygn men då kan man bo fyra pers åtminstone. Kanske finns det även mindre alternativ om man är själv.
    Åker man utmed strandvägen finns även en hel del mindre hotell om man hellre vill ha det. Numera går det flyg till Essaouira vilket är klart mycket smidigare än att flyga till Agadir eller Marrakech (man slipper ca 20 mil bilresa på dåliga vägar).

  • matsb

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 17:13
    _Frippe_;526388 wrote:
    Det är inga problem att fixa boende på plats om man åker till Essaouira. Det står massor med folk vid infarterna och viftar med nycklar = vill hyra ut lägenheter. Priset är från ca 300-400 kr per dygn men då kan man bo fyra pers åtminstone. Kanske finns det även mindre alternativ om man är själv.
    Åker man utmed strandvägen finns även en hel del mindre hotell om man hellre vill ha det. Numera går det flyg till Essaouira vilket är klart mycket smidigare än att flyga till Agadir eller Marrakech (man slipper ca 20 mil bilresa på dåliga vägar).

    Har en tanke om att fara ner med en sista minuten….!
    Kollade in din blog och det ser riktigt gott ut, ska roa mig med att läsa igenom din blog!
    Kostnaderna på mat, dricka, riktigt billigt gissar jag, upptäckte du någon kriminalitet att tala om?

    ps vad kostade image-upload-13-786742.jpg bilen att hyra?

    Jag har tidigare följt Ola P blogg som han hade över RSS……:smile:

  • andreas-f

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 18:03

    @_Frippe_ 526388 wrote:

    Det är inga problem att fixa boende på plats om man åker till Essaouira. Det står massor med folk vid infarterna och viftar med nycklar = vill hyra ut lägenheter. Priset är från ca 300-400 kr per dygn men då kan man bo fyra pers åtminstone. Kanske finns det även mindre alternativ om man är själv.
    Åker man utmed strandvägen finns även en hel del mindre hotell om man hellre vill ha det. Numera går det flyg till Essaouira vilket är klart mycket smidigare än att flyga till Agadir eller Marrakech (man slipper ca 20 mil bilresa på dåliga vägar).

    Går det att flyga till essaouira nu alltså? Grymt bra isf, så länge inte stället blir totalt invaderat av tyska charterturister.

    Ang boende så går det att hitta ännu billigare, typ 30-40 kr/natt men då är det boende av det enklare slaget. För 100 kr per person bor man som en kung! Vill man komma riktigt billigt undan finns ju hamids betonggolv för 10 kr natten.

  • _frippe_

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 08:09

    Ja det går flyg till Essaouira (ca 1 mil utanför stan). I somras var det fortfarande en gammal liten byggnad som var terminalen, men det fanns en ny som stod färdigbyggd. Det lär väl bli en viss tillströmning av chartertursiter i och med det…

    Angående mat så är det billigt men inte mer. En meny med lite sallad, en marockansk huvudrätt och en enkel efterrätt kostar ca 80 SEK om jag minns rätt.

    Vi såg ingen kriminalitet alls, faktum är att jag känner mig mer trygg när jag går runt på gatorna i Essaouira en kväll än i Stockholm. Avsaknaden av alkohol ger en klart lugnare stämning… Jag tror att det är mer osäkert längre söderut i Marocko.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 15:03

    tjena, har varit i essauira och surfat två gånger samt i Marocko sammanlagt 3 mån av mitt liv. kan starkt rekommendera marocko! den enda kriminaliteten som jag upplevt var när min flickväns kamera blev stulen på stranden från en väska med dålig uppsikt. vad gäller vindsurf/kite så är det nästan bara essauira som har en konstant vind termik när det blåser från N och är sol. spotsen sman ska segla på är:

    Essaouira: bukt med plattvatten, lite vågor i S hörnet.

    sidi kauki: ca 1mil söder om Essaouira, supervacker strand med ett beachbreak som kan bli ganska kul om det kommer lite swell. blåser alltid mer än Essaouira och moulay

    Moulay: ganska känt vågspott ca 2mil norr om Essaouira. ger ganska ok styrbordssegling dock en ganska grötig våg..

    imsuan: super nice vågsurfställe 3timmar med bil söder om Essaouira. satsa på bukten norr om hamnen, den är fan paradiset på jorden!

    marockaner som försöker bli din polare har ofta ett litet vinstintresse (och en europeisk flickvän).

    öl är en bristvara eftersom det är ett muslimskt land. finns bara på speciella restauranger, kan rekommendera fettas i moulay och takrestaurangen på norra änden av det stora torget i Essaouira.

    flyg är nog lättast att ta till marrakech. och hyra bil där.

    glöm inte pruta på allt, halva priset gäller på alla priser egentligen. har till och med fått halva priset på fortkörningsbiljett!

    trevlig resa, jag drar till SA i övermorgon

  • matsb

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 07:29

    Toppen för alla erfarenheter som ni delar med er av….:smile:

    Nu ska jag läsa på lite mer…och lägga in om semestern !

    Här kommer säkert en lustig fråga för er som vart där tidigare, finns det något annat att göra under 4 veckor, cafeliv/teliv, hänga, surfigen kommer man utan tvekan ge sig ut i….

    Någon som tror att detta går att ta med sig själv ner dit:

    En stor´brädbag
    1 vindsurfingbräda
    rigg
    3 segel

    golfvagn
    2 kite brädor
    2 kitar

    alternativet är att köra en stor brädabag med allt i….?
    Sen kommer den eviga frågan med reglerna kring flygbolagen….???

    mats

  • andreas-f

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 09:46

    Marocko/Essaouira är inte som tex sydafrika med en miljard aktiviteter som dykning, klättring, uteliv etc. Men gillar man att hänga på softa cafeer kan man inte hamna mer rätt. Dar Lawama i Moulay kan mycket väl vara världens bästa café.

    Vågsurfa är givet om det inte blåser. Har man fått för mycket vatten i snoken och vill göra nåt annat några dagar rekommenderas en trip till Atlasbergen.

  • bwss-bg

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 23:16

    Jag skrev en liten resestory om Essaouira/Moulay då undertecknad, _Frippe_ och Steffo hade vår premiärresa dit 2003. Vi stod inför samma bostadsdilemma som du och var även lite fundersamma över säkerheten då några Marockanska galningar hade terrorbombat lite var stans. Alla farhågor kom dock på skam. Läs hela storyn och få lite praktiska tips här:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=14801&highlight=Moulay
    /Benny

  • andreas-f

    Medlem
    26 januari, 2009 vid 16:47

    Var är det som Levi Siver mfl är och brädseglar i Windsurfing Movie? Det stället ser helt overkligt bra ut…

  • andreas-f

    Medlem
    5 februari, 2009 vid 08:30
  • rasmus_w

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 12:29

    Blåser lite liv i den här tråden. Jag funderar lite på att åka till Essaouïra på försommaren. Jag har hört att det kan vara rätt trångt på vattnet under sommarmånaderna, hur är det i maj och/eller Juni med den saken?

    Hurpass rättvisande är windgurus prognoser för Essaouïra? Jag tycker mig ha sett nån liten brasklapp om lokala förhållanden…

    Och till sist, vilket bolag har charterflyg direkt dit?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Erfarenheter lapoint (marocko)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.