Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Etablering av en ny typ av vågbräda?

  • Etablering av en ny typ av vågbräda?

    Publicerad av dr-masse på 24 juni, 2014 vid 08:55

    Ja, vi har ju sett fler och fler riktigt kompakta, och bredare, vågbrädor som dykt upp i olika sammanhang. Själv är jag rätt rejält såld på brädtypen och tycker det är intressant att se hur fler verkar upptäcka möjligheten som dessa brädor kan erbjuda för vågsegling även i förhållanden som tidigare var ganska ointressanta eller svårseglade.

    För flera år sedan, ganska precis 10 år faktiskt, kom ett flera mer kompakta vågbrädor, som ibland kallades för “stubbies” där väl Starboards EVO var något av ett riktmärke även om det som alltid kan diskuteras “vem som egentligen var först”. Några stora skillnader mot nu är att den tidens “stubbies” hade en helt annan tail, var singelfenor och ofta klart mindre än det vi ser idag även om vissa brädor kom att krypa upp mot 100 liter.

    Några som jag själv kikade på, och som inspirerade en av mina brädor, är Stone, Killerfish, Starboard BlackBox, ett par Flikka-brädor och faktiskt några freestyle-plankor. Och Simmer Frugal, såklart. Tycker det är extra kul att vår egen Ola H. länge legat långt framme när det gäller denna typ av brädor. Den mest intressanta aspekten av de här brädorna, för mig, har varit att de uppvisar rättså andra mått och ofta är klart bredare än vad som länge ansågs “möjligt” för en stor vågbräda.

    8208742.jpg
    Några Stone brädor

    [IMG]http://4.bp.blogspot.com/-N_na3rwrr3s/UW7nV_1HL8I/AAAAAAAABBA/GZybUg8CAzg/s320/_DSC5823.JPG[/IMG]
    12.jpg
    Kompakta Flikkor

    219x59.jpg
    En Killerfish från 2012

    Är vi på väg att få se detta etablera sig på riktigt till 2015?

    Till och med Naish, som ju måste sägas varit skapligt konservativa med sina vågbrädor, lanserar nu sin Global för 2015 som för mig ser ut att ha rätt mycket inspiration från denna typ av planka.

    Även Fanatic verkar ha något på gång åt det här hållet, Voget hade någon bräda på Gislövs som såg ut att vara både kortare och ha en bredare tail än vad i alla fall jag sett från de tidigare.

    Själv tror jag mycket på detta och att det på något vis känns som att denna brädtyp utgår mer från de förutsättningar, och fördelar, som vindsurfing i vågor har jämför med surfing. Även om mycket, som alltid, kan spåras till surfing, där mer kompakta skapelser har fått en hel del uppmärksamhet på senare år, exempelvis Vanguard. Men jag har för dålig koll på surfshaper för att reda ut det där.

    Kulingvarning har precis publicerat ett läsvärt test av Starboard BlackBox, som i mångt och mycket fick mig att starta den här tråden. Kan det vara så att löftet om “roligare och enklare våsegling i halvrisiga förhållanden” nu faktiskt är på väg att äntligen infrias?

    Även om mycket har setts tidigare, som alltid, så tycker i alla fall jag att flera saker har sammanfogats till att skapa en mycket intressant typ av vågbräda för oss som vill få ut mer av vår segling i olika typer av förhållanden.

    Och på något sätt hoppas jag väl att fler skall våga testa och upptäcka denna typ av brädor. Jag tycker i alla fall att de erbjuder något nytt och fler roliga dagar på vattnet utan jakt eller väntan på perfekta förhållanden.

    dr-masse svarade 9 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • ola-h

    Medlem
    24 juni, 2014 vid 09:22

    Personligen så startade inte Frugal-konceptet med att jag ville ha en bättre bräda för sega vågor utan med att jag ville ha en bräda med bättre grepp i toppsvängen och som var mer justerbar map vilka fenor man valde. Sedan ville jag också kunna komma runt sektioner som bröt bort från dig bättre, dvs gå runt sektionen och komma upp tight efter den (som bra surfare kan). Så det var mer en allroundbräda för seriös vågridning än en specialistbräda för skitvågor. Men jag gillar ju att rida vågor även när det är dåligt, så jag skulle aldrig göra en bräda som inte var bra på det också. Och den 100l variant som Masse har är i relation till originalkonceptet snabbare och även mer anpassad till att funka bra när den seglas i större storlek. Original Frugal är snarare konstruerad för att förbli radikal och all round mer eller mindre oberoende av storlek. Så man tjänar inte så mycket tidig planing på att köra en stor storlek eller förlorar planing på att segla en liten. Men om man väljer den stor så bibehålls känslan av att ha en liten och radikal bräda. Många multifenbrädor har visserligen bra kontroll när man väljer dem stora, men känns i mitt tycke sega och tråkiga då om det inte är en riktigt bra våg. Masses 100-litare (Freegal) levererar dock bättre planing om man väljer den större.

    Dock är alla mina brädor av denna typ extremt kontrollerbara. Det var inget jag avsåg när jag designade dem, men det visade sig vara en bieffekt av den korta tailen som helt enkelt ger en mycket mjukare ride.

    Här är en schysst sväng från i vintras. 4.0 och Freegal 80 (twin 15cm). Bra grepp i toppsvängen.
    dsc3471.jpg

    Jag gillar även denna som visar en sväng som är väldigt tight “i lä” på en sektion som bryter från dig (3.4 och Frugal 77, quad 2x95f+2x140r):
    dsc3104.jpg

    (foto Robert/Kulingvarning)

    Hos byggaren nu. Mer rail line. Och helt ny rocker.

    play.png

  • mag

    Medlem
    24 juni, 2014 vid 10:38

    Spännande Ola!
    Borde krävas en delvis annan skrovform, rocker med de parallella kanterna?!

  • rrd

    Medlem
    24 juni, 2014 vid 10:53

    En test från hösten 2012 av Black Box proto utförd av Boards. En intressant diskussion kring konceptet.

    /Magnus

    http://www.star-board.com/wp/?p=13266

    Black Box Prototype, BOARDS (UK), Fall 2012

    Posted on April 28, 2013 by Antoine

    This winter, Adrian Jones and his clones from BOARDS Magazine tested one of the latest Black Box prototypes, right before it was put to production. Although some characteristics have been tweaked and improved since, the concept and key features of this revolutionary design haven’t: it is a “truly exceptional” performing light wind board!

    • Length: 212.5 cm
    • Width: 61. 5 cm
    • Tail Width (at 30): 42.5 cm
    • Strap Spread: 57.5 cm
    • Mast Track from Tail: 117 cm
    • Strap to Tail: 12.5 cm
    • Fin Size: 2 x 15.5 cm + 1 x 12 cm

    The Black Box is a prototype board that will be released into production by Starboard next year. It has been developed by top World Tour rider Dany Bruch who was inspired after trying a surf board with a similar concept:

    “One day I used a mate’s surfboard, it was a 5’8″ JS called the Black Box. I have never tried a surfboard that small. I wanted to try it as it had a weird shape… short but super wide in the center and tail and with not much volume. It really caught my attention. I had seen my mate on it in mushy waves and he was flying on it, but he’s a really good surfer and I did not think it would do the same for me – but it did! I could race full speed down the line, get some nice turns in and have a lot of fun in waves that normally would not allow me to do anything similar. That session made me think a lot. I thought about how many days we have light winds and small waves around the world… and if this concept worked so well in surfing why would it not also work for windsurfing? I needed to give it a shot!”

    And that’s exactly what Dany did. On his way home from testing the new Starboard Kodes in Australia in December 2011, he dropped in to Starboard HQ, in Thailand and got the go-ahead from Svein (Rasmussen) and Tiesda (You) to start development.

    “I knew more or less what I wanted. I started to draw the outline, where I took some references off an old Starboard Fish from 2001, chose the tail I wanted, nose and rails, rocker line, bottom shape and inserts. I had the feeling I could get the idea to work, but I was not sure about what fin set-up to use: twin, thruster, single fin or quad. The quad actually was calling me the most, as I thought that with such a wide tail, to have two fins on the side, near the rails, would allow it to turn easier, and then to have two more fins to hold the drive would be perfect… but it never worked. Actually I have to say, that after three month’s of testing different set-ups on the board, re-shaping the tail, etc, I was about to abandon the project. I was using it in so many different conditions, strong winds, light winds, no wind, fins here and there. Each session I was going down to the beach with a bag full of fins to test, my mates on the beach would laugh about my “door”, but I carried on until I found the magic set-up. I used the widest twin fin option possible, which allowed me to make a turn with no effort and avoided losing grip all the time. I then put in a trailer fin, to keep track and drive. I just could not believe the result, it was amazing!“

    Dany was so excited about the results that he invited our Clone test team to try out his Black Box prototype.

    At first glance, it looks quite different to a regular board, with a lot of width in the tail, but also carrying right through to its rather abruptly, rounded-off nose. The first thing you notice when you step on is that, despite the width, it is actually quite low in volume and in fact feels smaller underfoot than we were anticipating. The width gives good stability when wobbling out and helps the board quickly onto the plane. Once planing, the Black Box accelerates well and has reasonable speed, but gives a less involved ride than a conventional wave board because of the width. Actually, it is quite reminiscent in feel to a freestyle board with its flat, low and wide outline. The board could be jumped quite OK with its shorter length making it maneuverable in the air, although the extra width made it less comfortable.

    However, straight-line and jumping performance is not what this board is about. The Black Box is designed to ride small, mushy waves. And in this role we have to say that it was exceptional. Truly exceptional. It holds speed on a wave in a way that we have never experienced before. It flatters the rider and allows them to link turns together in conditions that would normally only allow for one turn. Despite its width, it feels very loose, surfy and maneuverable underfoot, floating up well over whitewater and you really notice the difference in speed compared to a conventional board as you drop back down the wave ready to start your next turn. Even without power in the sail, it becomes possible to link straight into the next turn and this point was illustrated perfectly by watching Dany competing on the first (rather fluky) day in Klitmoller this year, where he was linking more turns, with more speed than pretty much anyone else on the water that day.

    If we were to look for any kind of fault, it would be that our prototype was lacking a little grip off the top. However, Dany assures us that this has been addressed on the latest prototype, which was actually in Thailand getting turned into the production board whilst we were testing this version. In windier conditions, when the sail is holding a lot of power, and particularly with lighter riders, the board starts to become less manageable due to its tail width. Nevertheless, Dany tells us that he has been using the board down to 4.5m weather (he is 90kgs) and proved this by choosing to use it in the windy double elimination in Klitmoller where he placed seventh overall.

    So what we have here is a board that has taken a massive leap of faith on the evolutionary scale of width and length. Not only does it work, but it truly excels for riding in smaller, mushy waves and lighter winds. And let’s be honest that’s what most of us sail in most of the time.

    We have a strong feeling that Dany has created something very significant here, something that will open a new door in windsurfing board design. The Black Box is not a board for all conditions (in its current form), but in the conditions that it’s designed for, there is no doubt in our mind that it is on a pedestal, offering wave riding advantages to all levels of rider. It certainly makes wave riding, in less than ideal conditions, a lot more fun and with future refinement of the concept, may even have the potential to offer an exciting new avenue in all-round wave board design.

  • pgvirtual

    Medlem
    25 juni, 2014 vid 07:36

    Intressant att ett par av Stone-brädorna har en outline som är nästan identisk med min Exocet Cross 106 (m 2009): rak sidolinje, mycket kurva i i railen mot aktern, och squash-tail (avsågad). Kanske min planka som jag tycker är hypermångsidig blir modern igen!

  • dr-masse

    Medlem
    25 juni, 2014 vid 08:41

    Om det är något jag lärt mig på sistone så är det att det faktiskt är betydligt svårare att säga något alls om en brädas egenskaper genom att kolla på bilder eller ens jämföra de i verkligheten. Om man inte är en väldigt duktig shaper eller kan mycket om bräddesign, vill säga. Har gått i den fällan såpass många gånger nu att jag slutat att ens försöka.

    Fast även jag kan se vissa likheter i outline. För att få din Cross att bli mer den typ av bräda jag försöker lyfta fram här skulle jag vilja kapa av en sisådär tre decimeter, ändra rails, peta i två, tre eller fyra fenor, flytta bak mastfot, ändra stropplaceringen, bredda stance och därmed förmodligen behöva anpassa rockern. Vilket innebär att det blir en i stort sett helt annan bräda. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Etablering av en ny typ av vågbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.