Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing EVO vs. traditionell vågbräda

  • spinout

    Medlem
    22 februari, 2004 vid 19:27

    Hur ser fenorna ut til EVO? Är det vanliga vågfenor? Har Ola eller någon annan något tips på komplement till standardfenan. Till EVO 80 medföljer en 22 cm vad jag har sett, ganska kort om man tänker på att Starboard anger 6.0 som största segel! Man kanske bör komplettera med en lite större fena för att utnyttja bredden för tidig planing/5.7?

  • ola-h

    Medlem
    23 februari, 2004 vid 06:56

    Fenorna till EVO är vanliga vågfenor i princip. De är dock framtagna speciellt till EVO av Scott McKercher och har rätt smal bas och är merdelmjuka. Jag har dock provat med andra vågfenor av diverse slag och det har funkat bra.

    När det gäller storlek så gillar EVO:n rätt små fenor. I alla fall är det så om det handlar om vågridning (speciellt i lite högre fart). Å andra sidan är brädan också rätt tolerant mot stora fenor. Brädan blir (förstås) mindre loose och studsigare i svängen, men för mer B&J-inriktad segling eller vågridning i sega vågor kan man helt klart gå upp lite i storlek. Jag har på min 74:a kör fenomr från 19.5, via original 21 till 22 och även 22.5 cm. 22.5:an är rätt styv och allmänt biffig, men den funkar OK den med (med t ex 5.9).

    Så en 80 går säkert bra att köra med 23-fena eller tom större, men i princip är brädan skönast med en mindre fena.

  • s

    Medlem
    23 februari, 2004 vid 10:12

    Jo, det kan ju tyckas att Ola är mer än nöjd med sin EVO och han verkligen försöker sälja denna till alla. Man kan nästan tro att han köpt aktier i Starboard… (som han tjatar!!! 😉

    Men låt mig få kommentera detta lite.

    Långt innan EVOn var född så försökte han övertala mig, och många med mig, om att en platt, kort och i aktern bred bräda med lite fylligare kanter är den ulitmata Sverige vågisen. Så om han lovordar EVOn nu är det “bara” ett resultat av att någon äntligen lyssnat på honom (har det funnit liknande inlägg från Ola på Starboards konf kanske?) och byggt en bräda som han och andra likasinnade vill ha.

    Detta tycker jag skänker lite extra trovärdighet till Olas resonemang om EVOns förträflighet.

    För att skänka Ola ytterligare credit för hans medvetenhet om vad som är rätt, se denna tråd från hösten 2001: http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=1&Number=28374&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

    Där han bland annat skriver:

    Svar till:


    Med lite fylligare kanter runt framstropparna (men inte för fylliga längre fram) och en lite bredare tail blir brädan i och för sig studsigare, mer svårkontrollerar och mindre loose, men å andra sidan går det att hitta mer fart i bottensvängen och dessutom har man mer valmöjligheter på toppen.

    En annan för del med lite fylligare kanter och bredare tail är att man får (i allmänhet) bättre lättvindsegenskaper. Dels ger lite extra bredd, speciellt i tailen, tidigare planing och bättre hållning av planingen på ett mycket effektivare sätt en t.ex. mer volym (i centrum av brädan). Lite fylligare kanter ger också betydligt bättre höjdtagning när det går sakta (knapp planing och mindre). Med den här sortens design kan man alltså gå mer en hel del i dimensioner (volym, längd, delvis också bredd på mitten), behålla eller förbättra egenskaperna från knapp planing och uppåt (förutom för trickning där det är skönt med lite mer volym). Som ett extra plus får man då i små vågor en mer hanterbar och slashigare bräda. Alltså, den här brädtypen är bra både till sega vågor i cross-on, men också till små snabba vågor oavsett vindriktning. Kolla på de duktiga vågsurfarna – små vågor = små brädor (men med mycket yta i tailen och mycket kurva). Vindsurfing ställer visserligen många helt skilda krav relativt vågsurfing, men jag tror ändå inte jämförelsen är helt åt fanders i det här fallet.

    Tyvärr finns det inte så många brädor av den typ jag pratar om på marknaden. Det finns dock en del som ser ut att vara mer åt det hållet. Jag tror ganska många skulle kunna utveckla sin vågridning genom att köra på sådana här brädor, även fast de kanske kräver mer till en början. En bonus är att genom att ha möjlighet att – och tvingas lära sig – lägga mer kraft i svängarna även i den typ av förhållanden man kör i oftast (hemma i Sverige) har med en hel del gratis när man kommer till snabbare vågor. Det är givetvis roligare att köra snabba vågor, cross-off och sideshorebrädor, men för att komma så nära som möjligt i sega Sverigeförhållanden tror jag den brädtyp jag gör reklam för är idealisk.

    [/ QUOTE ]

    Ditt “tyvärr” i sista stycket har nu bytts mot en EVO!

    Surf’s up, Ola!

    /Staffan

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing EVO vs. traditionell vågbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.