• Falla av…

    Publicerad av mfagerlund på 18 juni, 2009 vid 15:05

    Började dagen med att ta ordenteligt med höjd i den måtliga vinden 8-9m2, men när jag skulle hem så kunde jag plötsligt inte falla av, har aldrig hänt för. Grymt drag i bakhanden. Jag ändrade på mastfots placering, linor, uthal etc ingen förändring. Viden hade ökat och jag var överriggad men det har jag klarat för.
    För att överhuvudtaget ta mig hem fick det bli den löjligaste av stanser en fot förom masten och båda händerna bakom linorna i full planning…

    Materialet var en JP x-cite 145, 46cm fena, 8.0 Sailloft 2-cam

    MVH

    Återfallare som tror att han kan lika mycket som han kunde för 20år sen, patetiskt…

    mfagerlund svarade 14 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • Knatte

    Gäst
    18 juni, 2009 vid 15:11
    mfagerlund;554095 wrote:
    Började dagen med att ta ordenteligt med höjd i den måtliga vinden 8-9m2, men när jag skulle hem så kunde jag plötsligt inte falla av, har aldrig hänt för. Grymt drag i bakhanden. Jag ändrade på mastfots placering, linor, uthal etc ingen förändring. Viden hade ökat och jag var överriggad men det har jag klarat för.
    För att överhuvudtaget ta mig hem fick det bli den löjligaste av stanser en fot förom masten och båda händerna bakom linorna i full planning…

    Materialet var en JP x-cite 145, 46cm fena, 8.0 Sailloft 2-cam

    MVH

    Återfallare som tror att han kan lika mycket som han kunde för 20år sen, patetiskt…

    Är man jäkligt överriggad så är det skitsvårt att falla av som du har märkt..
    Vad man kan försöka med är att gå i land och dra massor av nedhal och dra uthalet så att du får mindre buk i riggen.
    Men någonstans blir kombinationen bräda/fena/rigg för stor för vindförhållanden och då kan det bli svårt att ta sig hem..

  • rillestark

    Medlem
    19 juni, 2009 vid 07:16

    Jag tror att fenan gav för mycket lyft. Det kan du fixa genom att flytta fram mastfoten. Det flyttar tryckpunkten i seglet längre fram i förhållande till fenan och det blir lättare att falla av.

    Att seglet är tungt i bakhanden går enligt min erfarenhet att få ordning på med mer nedhal & då också gärna mer uthal om du har för mycket kraft i seglet.
    Men jag lurar på om du inte också hade hängselelinorna för långt fram på bommen?
    Jag gillar att ha dem så det blir lite tryck i framhanden när man precis planar. Då brukar det bli bra balans i byarna när tryckpunkten i seglet flyttar sig lite bakåt.

    Frid.

  • blueride

    Medlem
    20 juni, 2009 vid 09:37
    mfagerlund;554095 wrote:
    Började dagen med att ta ordenteligt med höjd i den måtliga vinden 8-9m2, men när jag skulle hem så kunde jag plötsligt inte falla av, har aldrig hänt för. Grymt drag i bakhanden. Jag ändrade på mastfots placering, linor, uthal etc ingen förändring. Viden hade ökat och jag var överriggad men det har jag klarat för.
    För att överhuvudtaget ta mig hem fick det bli den löjligaste av stanser en fot förom masten och båda händerna bakom linorna i full planning…

    Materialet var en JP x-cite 145, 46cm fena, 8.0 Sailloft 2-cam

    MVH

    Återfallare som tror att han kan lika mycket som han kunde för 20år sen, patetiskt…

    Tjena kompis, kul och se att du har fått bra med vind 😉

    8 kvadrat segel kan lätt bli stort och det är definitivt skrämmande och slöra med stora grejer när det tutar i !
    Det låter som du hade mycket lite mycket vind bara. Mer nedhal uthal kan hjälpa men även att vara bestämd med tassarna (mest med framfoten kanske) och liksom tvinga brädan ner i vind, skota ut om mer om det hjälper och tänk att du trycker ner brädan i vind även via bommen rätt ner med all kraft via masten ner på brädan.

    Mindra fena brukar oxå göra underverk med kontrollen när man är överriggad.

    Ha det gott,
    /marcus

  • platon

    Medlem
    20 juni, 2009 vid 13:55

    Hej,
    Vill inte bryta tråden eller vara näsvis, men hur står sig det som är sagts ovan med tanke på Formula där minsta rigg är 9 kvm och man seglar i hårdvind med lång fena. Är det så stor skillnad på formula grejor?
    mvh/Platon

  • martinlundgren

    Medlem
    21 juni, 2009 vid 20:45

    Om du faller ännu lite mer så blir du av med en del av trycket. (inskotat)

  • jester

    Medlem
    21 juni, 2009 vid 20:49

    Ja, motmedlet är helt “enkelt” att omvandla kraften till fart. Problemet är att det är läskigt, och kräver övning. Och är det lite choppigt blir det ännu jobbigare.

  • swe-496

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 04:14
    Platon;554367 wrote:
    Hej,
    Vill inte bryta tråden eller vara näsvis, men hur står sig det som är sagts ovan med tanke på Formula där minsta rigg är 9 kvm och man seglar i hårdvind med lång fena. Är det så stor skillnad på formula grejor?
    mvh/Platon

    Formulabrädor är bredare i häcken och du får därmed större hävarm gentemot fenans lyftkraft. Det som hjälper vid formulasegling är att flytta mastfoten precis som det har sagts ovan här. Det kan även hjälpa en hel del att flytta ner bommen.

    När man seglar formula i hårdvind har man även en chickenstrap mitt emellan bakstropparna som hjälper en att komma ner i vind.

  • tall-jonny

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 14:54
    SWE 496;554624 wrote:
    Formulabrädor är bredare i häcken och du får därmed större hävarm gentemot fenans lyftkraft. Det som hjälper vid formulasegling är att flytta mastfoten precis som det har sagts ovan här. Det kan även hjälpa en hel del att flytta ner bommen.

    När man seglar formula i hårdvind har man även en chickenstrap mitt emellan bakstropparna som hjälper en att komma ner i vind.

    Lägg därtill det faktum att man inte skall förväxla ett vanligt freeracesegel med ett fullblods forumulasegel – det är sjuk skillnad på stabilitet.

    Midsommar på Haga Park – 4 av 4 dagar ute på vattnet:cool2:

  • swe-496

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 15:42
    Tall Jonny;554713 wrote:
    Lägg därtill det faktum att man inte skall förväxla ett vanligt freeracesegel med ett fullblods forumulasegel – det är sjuk skillnad på stabilitet.

    Midsommar på Haga Park – 4 av 4 dagar ute på vattnet:cool2:

    Helt rätt

  • rasmus_w

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 17:58

    Speciellt ska man inte jämföra formulasegel på 9 kvadrat med ett traction eftersom traction är gjort för att funka i väldigt lite vind för sin storlek, skillnaden blir så väldigt tydlig då.

  • swe-496

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 22:16

    Precis vad jag höll med om i inlägget ovan Rasmus….

  • rasmus_w

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 00:49
    SWE 496;554789 wrote:
    Precis vad jag höll med om i inlägget ovan Rasmus….

    Nja. Det jag ville påpeka är väl att jag inte uppfattat traction som ett vanligt freeride utan mer som en konkurrent till NP Helium och Gaastra Plasma, alltså segel som är specialiserade på tidigast möjliga planing med minsta möjliga segelyta, med allt var det innebär av lite tajtare akterlik, massa buk och viktbesparingar. Jag menar alltså att kontrasten blir extra stor jämfört med ett vanligt freeride typ Simmer Spark, NP V6 och så vidare.

  • oscar

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 06:29

    Problemet verkar som Miracle säger vara att hängselelinorna satt alldeles för långt fram. Har aldrig varit med om att behöva sätta båda händerna bakom linorna hur överriggad jag än varit.

  • mfagerlund

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 13:12

    Har en egen teori om att min linor var påtok för långa redan från början, så att när jag flyttade dom bakåt, (vilket jag gjorde) så blev dom förhållandevis “ändå längre” i.e. närmare kroppen och jag fick inget ordenteligt tryck på dom.

    Huvudteorin består dock – jag behöver träna!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.