Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….

  • Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….

    Publicerad av Oregistrerad på 18 augusti, 2006 vid 20:30

    Mors,
    går i köptankar på en ny vågbräda och har väl mer eller mindre fastnat för någon Fanaticbräda. Redan tidigare var valet svårt: en mer traditionell vågis(newwave) eller en Eurowave variant (Freewave). Nu lanserar dom dessutom en tredje våglinje (Allwave) som om jag förstått det rätt skall ligga någonstans mittemellan de andra två i beteende och prestanda. Är det någon som har lite mer koll på detta eller rent av har testat flera av dessa?
    Till saken hör att jag är lättviktare (68 kg) och vill ha en bräda som är i första hand vågbräda men även funkar hyfsat på platt/choppvatten när det blåser på bra. Det handlar alltså om den minsta storleken i respektive linje.
    Allwaven känns som det närmaste alternativet, är jag rätt ute tro?????

    Tacksam för tips och stöd i detta dilemma!

    /Kristian

    swe22 svarade 17 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • adloon

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 20:43

    Jag tror du är på helt rätt spår när du tänker på Allwave. Den är gjord för sådana förhållande vi har i norden. kolla på fanatic’s hemsida och kolla filmerna, där säger han hur brädorna är och var dom passar bäst.
    Svårt val va?! 😉

  • _frippe_

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 20:51

    Jag går också i köptankar och funderar även jag på brädstorlek och typ. Vad jag kommit fram till, dels genom egen erfarenhet av traditionella vågisar och dels genom av vad jag läst i tester mm så gäller ungefär följande guidelines om man vill ha en vågis som täcker all segling:
    Traditionell/klassisk: volym kring din egen vikt inte för många liter mindre.
    Stubbie/new gen: volym ner till 10 liter mindre än din egen vikt och absolut inte mer än din vikt.

    Jag tror att en 75 liter 56,5 cm bred Allwave blir för stor för dig när det brallar på…

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 augusti, 2006 vid 20:53

    I ditt läge skulle jag slå till på en Freewave 2006:a det är samma som 2007:orna förutom att de nya är fulare och att man kapat lite i nosen för att hänga med i “korttrenden”. Du kan säkert få den några tusen billigare än den nya dessutom. Allwave känns som en snikvariant med bara glasfiber kanske har man gjort den för att det är brist på kolfiber just nu. Då skulle priset vara lägre än 11.500 kr.
    /Doffe

  • dr-masse

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 05:55

    Vilka segelstorlekar kör du? Var tänker du segla med brädan? Har du fler brädor?

  • koa

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 17:44
    Oregistrerad wrote:
    Mors,
    går i köptankar på en ny vågbräda och har väl mer eller mindre fastnat för någon Fanaticbräda. Redan tidigare var valet svårt: en mer traditionell vågis(newwave) eller en Eurowave variant (Freewave). Nu lanserar dom dessutom en tredje våglinje (Allwave) som om jag förstått det rätt skall ligga någonstans mittemellan de andra två i beteende och prestanda. Är det någon som har lite mer koll på detta eller rent av har testat flera av dessa?
    Till saken hör att jag är lättviktare (68 kg) och vill ha en bräda som är i första hand vågbräda men även funkar hyfsat på platt/choppvatten när det blåser på bra. Det handlar alltså om den minsta storleken i respektive linje.
    Allwaven känns som det närmaste alternativet, är jag rätt ute tro?????

    Tacksam för tips och stöd i detta dilemma!

    /Kristian

    Kristian, härligt med lite lyxproblem som detta 😉
    Se teaser filmerna och hör vad teamet och Sebastian säger om dom;
    dom vet bäst om dessa brädor.
    http://www.fanatic.com/public/content/e554/e555/index_eng.html

    Fanatic har gjort Newwave brädorna mer hardcore vågbrädor
    och Allwave kliver in och backar upp “less than perfect conditions”.
    Freewaven är nästan orörd, men lite finjusteringar.

    Även jag har haft chansen att testa brädorna du söker och seglar på dem,
    så jag kan väl säga det jag vet: ( Jag väger 72 kilo )

    Beroende på var du ska segla mestadels spelar viss roll här;
    Snabba vågor, söliga vågor, plattvatten…

    Newwave 68:an är en grym vågbräda! Snappigare “off the top”
    än NW69 från i år ; tack var bla tunna kanter… ( Newwave-06 är mer allround för Sverige )
    Var inte rädd för NW74 den är också grym och faktisk riktigt grym!!! Min älskling!
    Newwave 80:an är kanske en storlek som blir bortglömd i stubbie världen;
    men en traditionell men modern shape! Vågis runt 80 liter är underbar även
    när det lättar ur och vrider till glassy…och har grym kontroll när det ökar.

    Allwaven är lite långsammare än Freewave och Newwave; men den
    har en oootroligt kort svängradie, “du gör två botten svängar
    mot en på Newwave”…”less than perfect conditions”

    Freewave går mer på fart, planar äckligt tidigt; som verkligen behövs i våra
    byiga och sega förhållanden; “less than perfect conditions”
    Så FW77:an är också ett alternativ; men kanske stor som ända bräda om du väger 68kg.

    Alternativ;
    Newwave 68, 74 & 80 = grymt skär och snabb “full on” modern vågbräda.
    Freewave 77 = fart fart fart…grymt driv/ fart i små till gubbhöga vågor och kalas
    på plattvatten.
    Allwave 75 = Mer för vågridning i “mushiga” sega förhållanden då den gör dagen riktigt kul.
    Shape; radikal “fish” som svänger på en femöring, men långsammare gång…

    Lycka till!

    Calle N

  • oscar

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 23:44

    Mina studier av fenomenet stubbie versus trad har gett följande. Köp ALLTID bräda efter hur mycket du väger. När du står och guppar så är stubbies MYCKET sämre än en trad på att hålla dig stående över bryten. En längre bräda är mer riktningsstabil och är lättare att hålla balansen på.

    En 58 cm bred stubbie på 85 liter är inte alltså inte lättare att köra än en 95 liters trad som är 55 bred. Den är däremot betydligt mer svängvillig när det går långsamt.

    Vill du ha en bräda som går bra på plattvatten och chop så är det en trad eller freewave som gäller. Stubbies är BARA bättre PÅ vågen.

  • koa

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 06:13
    Oscar wrote:
    Mina studier av fenomenet stubbie versus trad har gett följande. Köp ALLTID bräda efter hur mycket du väger. När du står och guppar så är stubbies MYCKET sämre än en trad på att hålla dig stående över bryten. En längre bräda är mer riktningsstabil och är lättare att hålla balansen på.

    En 58 cm bred stubbie på 85 liter är inte alltså inte lättare att köra än en 95 liters trad som är 55 bred. Den är däremot betydligt mer svängvillig när det går långsamt.

    Vill du ha en bräda som går bra på plattvatten och chop så är det en trad eller freewave som gäller. Stubbies är BARA bättre PÅ vågen.

    Håller med Oscar.

  • ola-h

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 07:36
    Oscar wrote:
    Mina studier av fenomenet stubbie versus trad har gett följande. Köp ALLTID bräda efter hur mycket du väger. När du står och guppar så är stubbies MYCKET sämre än en trad på att hålla dig stående över bryten. En längre bräda är mer riktningsstabil och är lättare att hålla balansen på.

    En 58 cm bred stubbie på 85 liter är inte alltså inte lättare att köra än en 95 liters trad som är 55 bred. Den är däremot betydligt mer svängvillig när det går långsamt.

    Vill du ha en bräda som går bra på plattvatten och chop så är det en trad eller freewave som gäller. Stubbies är BARA bättre PÅ vågen.

    Intressant, för när det gäller balanseringsfrågen (guppning) tycker jag precis tvärtom. En stubbie (i alla fall de jag kör) är MÄRKBART enklare att hantera när man skall guppa ut genom stora vågor.

    Boards har i senaste numret en bra artikel där de jämför stubbies och klassiks vågisar. Tyvärr är den baserad på JPs sortiment vilket påverkar resultaten rätt mycket då deras RWW en rätt speciellt stubbie eftersom den har en väldigt snabb rocker (på gott och ont). Så, Jämförelsen handlar egentligen bara om vad som händer om man gör en bräda kortare och rundare i outlinien. Det skulle varit intressantare med Starboard, RRD, Tabou eller Fanatic.

    Ett av Boards argument är att man skall välja bräda efter bredden vilket ger vid lag att stubbien skall valjas minre volymmässigt. Jag håller inte med om att bredden är ett mått som är signifikant intressantare än volymen egentligen, men rent generellt tycker jag ändå att om man skall ha en allroundvågis så bör en stubbie väljas aningen mindre än en klassisk. T ex skulle jag välja en EVO 70 (stubbie) respektive en Pure Acid 74 för att få ut max segelstorleksspektrum.

    Sedan kan jag (efter att ha granskat bl a bilder och film från Gislöv) sticka ut näsa lite mer och hävda att 80-90% av de som rider vågor Sverige skulle rida bättre (utvecklas mer etc) på enbra stubbie. De kanske inte skulle gilla känslan bättre eftersom många gillar den mer direkta känslan hos en lite smalare vågis med minre rocker. De skulle säkert inte plana tidigare. De skulle inte ta bättre höjd och de skulle inte har roligare på plattvatten. Men, de skulle som sagt troligen rida vågor bättre.

    Varför? Jo, det flesta vågseglarna verkar ha hyfsad koll på att gå in i en bottensväng och hålla ett OK skär. De verkar också få till bra toppsvängar om de bara kommer till toppen. Däremot verkar det ofta mer problematiskt att liksom hålla både fart och sväng uppe i slutet av bottensvängen och verkligen komma upp till toppen. Det är detta som en stubbie hjälper till med. Brädor som EVO, Tabout Pocket och (tror jag, baserat på Sebastians beskrivning) Fanatic Allwave gör detta i högre grad än en JP RWW (och gör det även när förhållandena är bra), men ändå har Boards ett liknande argument som mitt i sin artikel.

    Så, det finns knappast några kungsvägar till den perfekta vågbrädar om den skall funka perfekt till allt. Det finns bara olika kompromisser. Däremot har de flesta moderna vågbrädor (klassiska, freewave, stubbies) ett enormt spann av förhållande där de funkar bra (om än inte idealiskt) så det är svårt att köpa _helt fel_. Om man dock vill köpa _helt rätt_ gäller det att veta vilka kompromisser man själv är beredd att göra.

  • lars_k

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 08:12

    Jag tror att vilken bräda som passar bäst inte enbart bara vilka förhållanden man kör utan vad man har för vågridningsstil. I Gislövs “droppade” många in på vågen, och fick därmed ganska låg initiell fart i bottensvängen. Jag kan tänka mej att dessa skulle komma till läppen betydligt lättare med en stubby. Alltså med en tvär bottensväng i låg fart upp på läppen med en följande snärtig cutback. Själv gillar jag att dra på som fan med en rejäl slör nerför vågen och trycka på en utdragen bottensväng. Kräver mkt timing och en fin våg för att träffa läppen, oftast misslyckas jag men när jag får till det är det jäkligt gött. Kanske ibland får jag t.o.m till en liten aerial! =)
    Har kört Gislövs både med min PocketWave (stubby) och min trad Naish och för mej kändes Naishen otroligt mycket bättre på vågen. Helt annan stabilitet och fart i bottensvängen.
    På väg ut genom bryt föredrar jag också traden. Lång nos för att ta sej över vitvatten och bättre längdstabilitet, så man kan stå riktigt långt fram med framfoten och häva sej över bryten.
    Men en seg onshore dag i Lejet är det stubbyn som gäller – hvergang!
    Men med bra vinkel, fina vågor och fett med vind – traditionell. Lätt! =)

  • rasmus_w

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 12:00

    Eftersom Ola nämner Boards artikel så spinner jag vidare. Det jag tyckte var intressantast var påståendet att en stubbie är en bra bräda att lära sig rida frontside i onshore på, men att när man väl lärt sig det så funkar det utmärkt att ta med sig den tekniken till en trad.

    Nu är som sagt RWW lite speciell, men är det nåt som kan tänkas gälla generellt för stubbies?

  • ola-h

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 13:09
    Rasmus_W wrote:
    Eftersom Ola nämner Boards artikel så spinner jag vidare. Det jag tyckte var intressantast var påståendet att en stubbie är en bra bräda att lära sig rida frontside i onshore på, men att när man väl lärt sig det så funkar det utmärkt att ta med sig den tekniken till en trad.

    Nu är som sagt RWW lite speciell, men är det nåt som kan tänkas gälla generellt för stubbies?

    Jag är rätt säker på att det gäller generellt för stubbies och kanske till och med i högre grad för de flesta andra (i jämförelse JP RWW). Jag skulle säga att det dessutom inte bara gäller i onshore utan att många stubbies öppnar upp för ett betydligt större val av linjer på vågen även om man inte har perfekt teknik i alla förhållanden. Som Boards säger så kan man när väl “sinnet är öppnat” och tekniken sitter välja bräda mer fritt. Det finns dock (supersega) förhållande när i princip bara en bra stubbie funkar om man vill träffa läppen (om man inte har Kevin Pritchards teknik, typ) men de dagarna skiter de flesta i att ens försöka rida i alla fall.

    Det kan dock inte tjatas för mycket om hur olika stubbies är sinsemellan. Stubbies har ju fått lite kritik för att vara lite “simmiga” i känslan rakt fram och många märken har reagerat på detta och gjort sina stubbies lite “krispigare” på olika sätt. JP kör väldigt rakt rocker och blir mer lättplanad och naturlig rakt fram och Tabou har en rätt “hård” v- och kantkonfiguration och blir väldigt direkt kant-kant etc etc. EVO har inte gått den vägen utan offrar lite känsla vid rakt framåkning för att kunna bibehålla kontroll i snabbare förhållanden, t ex. Det gör en lämpligt stor EVO till klockren för den sortens “snabba” ridning som Lars K beskriver (dvs inte bara för sega vågor och onshore). Hur Allwave ligger till vet jag inte, men de har i alla fall (liksom EVO) en botten form med rätt mycket rocker vilket möjligen kan tyda på att också de har en mer “allroundprofil” istället för att vara mer profilierade på segare förhållanden.

    Själv har jag ju turen att ha alla möjliga typer av vågisar i min quiver och tycker både klassiska vågisar, EVOs och freestylevågisar/crossovers har sina poänger. Även om EVOs passar min stil bäst överlag så är det ändå grymt skönt varenda gång man lägger några svängar på en bra klassisk vågis. Så, jag håller med Lars K om att den känslan är svår att slå.

  • koa

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 14:49

    Åter till ämnet 😉
    FANATIC 😉

    Newwave
    Freewave
    Allwave

    Om du Kristian fortfarande funderar; tycker jag du ska kika vad
    pro-seglarna och shapern Sebastian säger om respektive bräda.
    Eftersom de vet såååååå mycket mer än vi här som är amatörer
    som sällan får segla och istället filosoferar om hur de är… 😉

    Klicka in på respektive brädmodell och kolla TEASER filmerna
    där de går igenom brädorna, visioner med formerna och hur de seglar…på riktigt 😉
    http://www.fanatic.com/public/content/e554/e555/index_eng.html

    Aloha

    Calle N

  • lars_k

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 16:46

    Rätt intressant att Allwaven är så lätt, 6.3 kg, utan att man använt någon kolfiber/kevlar. Dessutom ett par tusen billigare. Bra “instegsvågis” kanske är tanken…?
    Borde vara rätt hållbar med mkt glasfiber, men kanske inte lika styv..?

  • r_k

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 18:10

    Ett par tusen billigare?
    Var hittar du prisuppgifter?

  • lars_k

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 18:55

    Craig Gertenbach snackade om 200Euro lägre pris i denna tråden:
    http://www.fanatic.com/forum/read.php?f=1&i=9603&t=9603
    Vet iofs inte hur det slår prismässigt i svenska butiker…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.