Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….

  • Oregistrerad

    Gäst
    20 augusti, 2006 vid 19:28
    R_K wrote:
    Ett par tusen billigare?
    Var hittar du prisuppgifter?

    Allwave = 11.500 kr enligt Bromma
    Freewave / Newwave = ?

  • Oregistrerad

    Gäst
    20 augusti, 2006 vid 20:09

    OJOJOJ!!!
    Jösses vilket gensvar! Ämnet var tydligen intressant. Tack för alla synpunkter och tips även om jag i ärlighetens namn måste erkänna att jag inte blev helt klok på vad man skall välja ändå…
    DOCK:
    Den lilla vågis jag använder nu, jag vågar knappt nämna det (lova att inte skratta!): en Fanatic Skate från -97 som dessutom är lagad så mycket att vikten nog ligger närmare 10 kg. Detta har gjort att jag på senare tid mest använt den större vågisen (90 liter) utom när det blåst råpung.
    Med detta om bakgrund så är nog vilken ny bräda som helst ett lyft!

    Vidare funderingar:
    För ett tag sedan var jag helt inne på att en stubby var rätt melodi eftersom många dagar under en säsong är långt ifrån perfekta men efer att ha provat JP RWW76 (i och för sig bara ett kort tag) i Prassonissi nyligen blev jag inte så där värst övertygad, visserligen lättplanad men jag saknade ändå lite av den där mjuka sköna känslan hos en taditionell vågis. Kanske en vanesak dock, man skall väl ge det en ärlig chans.

    En annan sak som spelar in är nog att eftersom jag är en flugviktare som ofta planar när andra står med vatten till knäna så funkar kanske en trad rätt bra BÅDE när förhållandena är halvdana OCH när det är gulddagar.

    För att avsluta det hela och om någon orkar ha ytterligare tips på vad jag borde satsa på så kan jag göra en kort sammanfattning av en typisk säsong, kan tänka mig att den stämmer in på hyfsat många andra:

    4-5 dar med plattvatten i Fituna
    1-2 veckor utomlands typ Kanarieöarna, Grekland
    4 höstdagar på Gotland
    4-5 riktigt bra dar på Torö/Väddö (måtte hösten bli grym!!)
    Möjligen någon helg till Västkusten/Skåne
    Dessutom diverse strödagar med blandade förhållanden på diverse obskyra spots.

    Tack igen för alla synpunkter och tips!!

    /Kristian

  • Oregistrerad

    Gäst
    20 augusti, 2006 vid 20:14

    Köp en Freewave! Jag kan garantera dig att du blir nöjd! Att shapen knappt ändrats sen 2005 talar väl dessutom sitt eget språk.

  • lars_k

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 06:33

    Jag tror mest på en trad-vågis runt 70 liter. Känslan av en trad när det pungar på är oslagbar! Eftersom du är hyfsat lätt krävs en rätt smal häck för att brädan skall kännas riktigt lös. En och annan genomsjunken cutback på en sunkig våg kan du nog leva med/träna bort. De feta Torödagarna/utomlands kommer trad:en dock att skära bottensvängarna som en kniv i smör!
    En freewave KAN vara allround-alternativet. Beror på hur mkt du prioriterar plattvattnet i Fituna…men hur kul är plattvatten egentligen? 😉

  • ola-h

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 07:24

    Håller med Lars. Om du skulle köpa Freewave eller Allwave som allroundvågis så skulle dessa behöva väljas mindre än de brädor som finns i Fanativs program (vilket är 77 resp 75). Det är enklare för lätta seglare att få klassiska vågisar att funka (plana tidigt, hålla fart etc). Så, en Newwave borde det nog bli för dig. Även om 68 (eller 06 69) ser grym ut och det alltid är häftigt att segla en liten radikal bräda så är nog 74:an ett smartare val. Det är väl möjligen på GC och liknande ställen som 74:an kan börja kännas stor, men om man inte skall fylla hela garaget med brädor måste det ju kompromissas någonstans. Jag väger som du och har kört trad 68 och 74 i mitt märke och skulle lätt välja 74:an som allroundvågis (om jag skulle välja trad – i praktiken är min EVO 70 lätt min mest allrounda vågis för vågsegling vilket är min prioritet).

  • koa

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 07:39

    Håller med Lars & Ola; FANATIC NEWWAVE 74 är en otroligt bra allround vågis/ storlek!
    Den är och kommer bli min favorit i år, bästa bräda jag seglat på iallafall…
    Med 68kg som vikt; kan dock Freewave 77:an också vara ett alternativ, speciellt om tyngpunkten blir mer plattvatten/ “bump and jump” är rena vågor, och Fanatic Allwave 75 om det mer handlar om vågridning. Men som sagt Fanatic Newwave 74:an är riktig go!
    Lycka till

    Calle N

  • steffo

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 09:31

    Om man gämför Fanatic med andra märken så tar Fanatic alltid lite större segel, ex NewWave 68 ska klara upp till 5.4. Är det kanske lite i överkant?

  • ola-h

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 11:09

    Det beror på seglare. Den här storleken på bräda seglas (säljs) oftast av en lite seglare och då är 5.4 inte orimligt. Fler och fler av de klassiska vågbrädorna börjar konvergera mot en design med rätt rak rocker där man kan se Fanatic Goya som föregångare. Killar som Goya, Jason P, Kevin Pritchard etc gillar helt enkelt snabba brädor med bra driv. Den sortens brädor är rätt förlåtande mot stora segel. JP har också rek <5.4 på sin 69:a. Starboard har visserligenbara 5.0 på sin 68 (en design i samma anda), men de är generellt väldigt konservativa med att ange stora segel på sina mindre brädor.

    Det sagt, en liten bräda blir allt segare i känslan ju större segel man lastar på, speciellt om det är marginalvind. 5.0 är skönare. Trots det: om jag bara hade en snabb 68 liters klassisk vågbräda (+ kanske en freestyle eller liknande) skulle jag nog ändå bygga en segellinje med en 5,3:a i (istället för typ 5.0-5.7) för att ha möjlighet att ta fram något med lite extra drag och ändå ligga kvar på lilla vågisen.

    Så, sammanfattningsvis kan man nog säga att 68 liters snabb klassiker +70kg+5.4 är användbart (inte bara körbart).

    Calle kanske kan bidra med mer exakta erfarenheter av NW68 (som komplement till mina allmäna utsvävningar…)

  • koa

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 19:17

    Visst funkar det med en 5.4 på 68:an, men optimalt är up till 5,0.
    5,4 segling som i Sverige ofta innnebär tveksam planing när man seglar vågor…då skulle jag plocka ut en Newwave 74:a som är min personliga favorit.

  • koa

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 19:27

    Visst funkar det med en 5.4 på 68:an…upp till 5,0 är den grym.
    5,4 segling som i Sverige ofta innnebär tveksam planing när man seglar vågor…
    men om man kikar på en bräda som ska prestera som bäst runt 5,4 segling;
    då skulle jag plocka ut en Newwave 74:a som är min personliga favorit.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 22:23

    En fråga till om boards-testet: När förhållandena var såna att Trad-69:an funkade fullt ut, föredrog tydligen de flesta den.

    Är det här generaliserbart till andra småvågisar?

  • ola-h

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 04:24
    Rasmus_W wrote:
    En fråga till om boards-testet: När förhållandena var såna att Trad-69:an funkade fullt ut, föredrog tydligen de flesta den.

    Är det här generaliserbart till andra småvågisar?

    Det är säkerligen generaliserbart till andra småvågisar, men inte nödvändigtvis till andra seglare eller andra Stubbies.

    Mer exakt: Det finns kanske inget som är så skönt som att köra en riktigt lite klassiskt smal vågbräda. Å andra sidan är det inte så många som väljer en så liten bräda som sin allroundvågis eftersom den helt enkelt är för begränsad i sitt användningsområde för de flesta. Det är inte så att det är omöjligt, jag seglade själv 63-liters vågis som “huvudbräda” i ett par år, men det överlag lite “ineffektivt”. Man kan säga att på skalan stubbie-trad så är en superliten trad den extrema änden på skalan. Lite större trad och allround-inriktade stubbies ligger i mitten och mer extramt småvågsinriktade stubbies ligger i andra änden.

  • dr-masse

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 06:46

    Jag har funderat en del på det där med att guppa i med klassisk eller stubbie. Jag är ingen vass vågseglare, men har kunnat köra lite olika brädor på ställen som nog får sägas vara erkänt luriga att ta sig ut på emellenåt (Torö och Guincho, framförallt).

    Och min erfarenhet lutar rätt mycket åt Ola H.s. Den lite bredare stubbyn ger mer yta att sätta emot vitvattnet och man sjunker inte igenom lika snabbt som på en klassiker eftersom häcken oftast (alltid) är bredare. Man kan nästan peta i framfoten direkt, och på så vis styra ut.

    En annan fördel som stubbyn vanligtvis har är att den är lättare att kränga runt vid lättvindsgippar på insidan utan att sjunka igenom, vilket ju är en fördel när man skall ut igen. Klassikern gillar ju mer tryck i grejorn, och sjunker igenom snabbare vid samma volym.

    Däremot kan jag hålla med om att en klassiker, om vi enbart pratar om att stå och balansera brädan i väldigt lite vind (med typ stora delar av brädan under vatten), är lite enklare att hantera.

    Men för att ta sig ut i lättvind så skulle jag hellre välja en 75 liters stubby än en 75 liters klassiker. Eller har jag fel?

    (brädorna jag utgår från är RRD WaveSwallow 68, 78 och 88, RRD WaveCult 84 och 99, Mistral Beast 84, RRD WaveCult 55, RRD Hardcore Wave XS och AB+ Wave 77 och några andra gamla klassiker)

  • oscar

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 06:59

    Oh har du kört wavecult 99! Vore kul att höra vad du tyckte!

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 augusti, 2006 vid 08:01

    En fråga till Koa!
    Har du sett/provat 2007 NewWave Team Edition?
    Om jag förstått det hela korrekt så är det custombrädor med samma(så gått det går!)form som de vanliga och ca ett kilo lättare.
    Onekligen råa.

    /M

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.