Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….

  • dr-masse

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 08:13

    Körde WaveCult 99 ett par dagar i Guincho. Enklast är nog att jämföra med min Fanatic FreeWave 98.

    – Väldigt mysig att svänga med, bra kontroll. Egenskaperna var förvånansvärt lika WaveCult 84:an, den kändes mindre än sin storlek.
    – Den är gjord för vågor. Tyvärr var vågorna inge vidare när jag testade den, men jag lyckades få runt den överraskande lätt i några frontside svängar (och gudarna skall veta att jag inte är alls duktig på att komma runt frontside när det är cross-on). Men som en riktig lättvindsvågis för tyngre grabbar är den nog rätt svårslagen.
    – Inget vidare “pop” alls.
    – Hade nog väntat mig lite tidigare planing, även om den var helt OK.

    Ovanstående berodde nog till stor del på att den kommer med en riktig vågfena (MFC FTP 22), vilket ju är en liten fena på en 62 bred planka. I Sverige skulle jag inte tveka att smälla i en lite större och rakare sak.

    Men om jag jämför med min FreeWave 98, då?

    Planing
    ++ FW98

    Fart
    ++ FW98

    Vågor, backside
    + WC99

    Vågor, frontside
    + FW98

    Pop
    + FW98 (men här är båda brädorna inga höjdare, jämfört med en riktig freestyle så är det — på pop)

    Just “vågor” är lite lurigt. På vågen, framförallt back-side, så var ju WC99 väldigt rolig. Nog den mest svängvilliga brädan jag kört i den storleken. Men FW98ans tidigare planing och fart är ju väldigt tacksamt när vinden är tveksam. Dessutom tycker jag månne att FW98an har lite bättre skär i en riktig sväng och hoppar bättre (tack vare farten).

    I den här storleksklassen på bräda så måste jag säga att en stor Freestylewave känns helrätt. Det är sällan vågseglingen ställer såpass höga krav i lättvind att en WaveCult 99a kommer helt till sin rätt, och FW98 funkerar fin-fint i sådana förhållanden (med en riktig vågfena) och är en alltigenom bättre allroundplanka.

    Men om jag däremot vägde lite mer och sökte en riktig vågmaskin i lättvind, ja då skulle WC99 ligga oerhört bra till.

    En annan grej med WC99 är ju att den är satans snygg och välgjord. Stropparna är väl det enda som kan vara värt en uppgradering.

  • koa

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 09:01
    Oregistrerad wrote:
    En fråga till Koa!
    Har du sett/provat 2007 NewWave Team Edition?
    Om jag förstått det hela korrekt så är det custombrädor med samma(så gått det går!)form som de vanliga och ca ett kilo lättare.
    Onekligen råa.

    /M

    Har inte testat nya “team edition” men däremot en hel del protos
    från Sebastian Wenzel. Det blir säkert något extra att bita i…
    Själv kör jag “vanliga” Fanatics.
    Som synes här så funkar dom också 😉
    http://www.fanatic.com/public/content/e554/e1302/e1342/e1343/index_eng.html

  • swe22

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 09:50

    team_board_1.jpg

    teeam_board.jpg

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.